کد خبر: ۹۵۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵ 15 April 2021

بیژن مقدم گفت: اصلاح‌طلبان بر ردصلاحیت سید خمینی حساب باز کرده بودند چون می‌خواستند مظلوم‌نمایی کنند

 

 بحث‌ها و نظرها درباره عدم حضور سیدحسن خمینی در انتخابات ادامه دارد و مشخص نیست هدف دقیق اصلاح‌طلبان برای واردکردن او به انتخابات چه بوده است اما هرچه بود با توصیه رهبر انقلاب به سید حسن خمینی مبنی بر اینکه ورودت به انتخابات به مصلحت نیست، حجت بر نوه امام تمام شد و در انتخابات نامزد نمی‌شود.

*************************************

 

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ابعاد توصیه رهبر انقلاب به سیدحسن خمینی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «درباره توصیه رهبر انقلاب به سید حسن‌آقای خمینی برخی می‌پرسند که آیا حسن آقا نمی‌توانست این موضوع را علنی نکند و مثلا بگوید بر اساس تصمیم شخصی‌ام وارد انتخابات نمی‌شوم و نیامدنش را به حساب تشخیص شخصی‌اش بگذارد؟ به نظر من می‌توانست و مشکلی وجود نداشت اما او این موضوع را رسانه‌ای کرد تا جلوی فشار بیش از اندازه اصلاح‌طلبان را بگیرد. واقعیت این است که در چندوقت اخیر اصلاح‌طلبان او را تحت فشار قرار داده بودند که باید در انتخابات نامزد شوی و سرنوشت این دوره از انتخابات به حضور تو بستگی دارد و از این دست موارد. اما سید حسن آقا برای مشورت پیش رهبری رفتند و ایشان فرمودند که ورود شما به صلاح نیست».

 

او ادامه داد: «جالب است بدانید که رهبری درباره همه این‌طور نظر نمی‌دهند و معمولا به افراد می‌گویند که نظری درباره حضور یا عدم حضور شما ندارم اما رهبر انقلاب روشن با آقای سید حسن خمینی سخن گفتند تا شأن بیت امام(ره) حفظ شود. واقعیت این است که ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری جز زدوخورد چیزی ندارد و رهبری با علم به این موضوع سیدحسن خمینی را بر حذر داشتند تا شأن نوه امام(ره) زیر سوال نرود».

 

 

این فعال سیاسی درباره احتمال ردصلاحیت سیدحسن خمینی بیان کرد: «از سوی دیگر احراز صلاحیت‌ها شرایطی قانونی دارد. نامزد ریاست‌جمهوری باید از میان رجل سیاسی و مذهبی باشد. تردیدی نیست که آقای سید حسن خمینی رجل مذهبی و اتفاقا انسان بسیار فاضلی هم هستند اما رجل سیاسی نیستند زیرا رجل سیاسی زمانی احراز می‌شود که فرد سابقه کار سیاسی و اجرایی داشته باشد؛ در حالی که آقای سید حسن خمینی نه در حزبی عضو بوده است و نه کار اجرایی کرده است. پس به احتمال زیاد ردصلاحیت می‌شد و به همین دلیل رهبر انقلاب نخواستند صلاحیت او تأیید نشود تا برخی نیروها با استفاده از این موضوع با او بازی‌های سیاسی کنند و بگویند نوه امام(ره) ردصلاحیت شد، و مردم را تهییج کنند».

 

  

او افزود: «علاوه بر این سیدحسن آقا مسئولیت‌های مهمی درباره حفظ آثار مربوط به حضرت امام(ره) بر عهده دارد که باید این کارها را پیش ببرند. تردید نکنید اگر خود حضرت امام(ره) هم زنده بودند، ورود نوه‌اش به انتخابات را نهی می‌کرد. شاهدش هم این است که زمانی که بنی‌صدر می‌خواست سید احمدآقای خمینی را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کند، حضرت امام(ره) چنین اجازه‌ای ندادند و گفتند احمد در همین‌جایی که هست مهمتر خواهد بود. امام هیچ‌وقت اجازه نداد خانواده‌اش وارد کارهای سیاسی و اجرایی شوند. رهبری هم همین‌طور هستند و در عین حال که فرزندانشان صلاحیت بالایی برای امور مختلف در سیاست دارند و حتما از پسش برمی‌آیند اما اجازه نمی‌دهند وارد اجرا و سیاست شوند».

 

مقدم در پایان در پاسخ به این پرسش که هدف اصلاح‌طلبان با علم به اینکه احتمالا سیدحسن خمینی ردصلاحیت می‌شود از دعوت او به حضور در انتخابات چه بود، گفت: «اصلاح‌طلبان می‌دانستند که سیدحسن آقای خمینی تأییدصلاحیت نمی‌شود و اتفاقا آنها روی ردصلاحیت او حساب باز کرده‌ بودند نه تأییدصلاحیتش و می‌خواستند بعد از آنکه صلاحیتش تأیید نشد، با مظلوم‌نمایی و شعارهای عوام‌فریبانه سبد رأی او را به سبد رأی نامزد نهایی‌شان منتقل کنند. واقعیت است که سیدحسن خمینی قرار بود به ابزاری در اختیار اصلاح‌طلبان تبدیل شود که با توصیه رهبر انقلاب به حسن آقا این حربه خنثی شد».

 

 *پاسخ امام به نامه بنی صدر (رییس جمهور وقت) که خواستار نخست وزیری سید احمد خمینی شده بود : ‏‏ بنا ندارم اشخاص منسوب به من متصدی این امور شود. احمد، خدمتگزار ملت است‏‎ ‎‏و در این مرحله با آزادی بهتر می تواند خدمت کند. والسلام علیکم.‏(1 مرداد 1359 )

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار