رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:امارات: چرا ایران غنی‌سازی دارد و ما نداریم! / جعفرزاده: خرابکاری در نطنز اعتراض به مذاکرات است / کنایه سنگین روزنامه کیهان به آشنا و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳ 15 April 2021
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پیشنهاد کیهان: بهتر است «گوگل» بسته شود

کیهان نوشت:واقعیت این است که گوگل «آگاهانه» یک سری نتایجی را به شما ارائه می‌دهد که اتفاقاً کاملاًً گزینش‌شده هستند.به این ‌ترتیب، کاربران اینترنتی عملاًً مجبور هستند از میان مجموعه‌ای محدود از گزینه‌هایی انتخاب کنند که گوگل قبلاًً برای آنها گزینش کرده است.فضای مجازی در ایران به‌عنوان کشوری که تحولات سیاسی آن برای غرب و به‌خصوص ایالات متحده بسیار مهم است مطمئنا بسیار مدیریت شده است و بعید هم نیست که شبکه‌های اجتماعی را برای انتخابات پیش‌رو مدیریت کرده باشد تا مردم را در تصمیم‌گیری‌های خود دچار ابهام کند.برای اینکه یک فضای مجازی مطمئنی که در آن امنیت ملی کشورمان زیر سؤال نرود داشته باشیم، باید رئیس شورای عالی فضای مجازی، دبیر شورا و وزیر ارتباطات در یک مسیر به مدیریت و کنترل آن اقدام نمایند.

انبارلویی: حداقل ۲ میلیون جوان ایرانی منتظر دستور هستند تا دمار از روزگار اسرائیل درآورند

فعال سیاسی اصولگرا: من نمی‌دانم رفتار دیپلماتیک ما کجا به خطا رفته که رژیم صهیونیستی به خود اجازه می دهد در اندازه یک «بچه پررو» ظاهر شود و در داخل دست به ترور بزند یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای داشته باشد و جاسوسان آن‌ها به راحتی هرجا بتوانند سرک بکشند. این پررویی تا آنجا ادامه یابد که وارد ماجراجویی دریایی شود!/فارس

کنایه زاکانی به سخنان دیروز روحانی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:آقای روحانی زمانی می‌گفتند من کی وعده صد روزه داده‌‌ام؟ آقای روحانی فکر می‌کنند مردم دچار احساس مشکل هستند در حالیکه مردم واقعا مشکل دارند.راستی‌آزمایی برداشتن تحریم‌ها را آقای روحانی فقط روی کاغذ بلدند؛ مثل همانی که در برجام بود و اتفاقی نیافتاد اما آقای روحانی می‌گفت دیدید بلدیم ما!

ستایش خاص عادل از مهدی طارمی

عادل فردوسی پور درباره گل مهدی طارمی گفت:یکی از بهترین کامنت‌هایی که درباره مهدی طارمی استفاده کرده‌ام، تشبیه‌‌اش به دکتر جکیل و مستر هاید (فیلمی در ژانر ترسناک و علمی- تخیلی به کارگردانی ویکتور فلمینگ) است.واقعا مهدی برای من دکتر جکیل و مستر هاید است. در یک بازی، موقعیتی را که هر بازیکن معمولی ممکن است گلش کند، خراب می‌کند ولی در یک بازی هم توپ‌هایی را گل می‌کند که بازیکن‌های بزرگ هم ممکن است گلش نکنند، مثل همین گلی که به چلسی زد.کلا آدم بی‌خیالی است. شاید این ویژگی منفی به‌نظر بیاید ولی خیلی وقت‌ها هم مثبت است. تقریبا همه کارهایی که احساس می‌کند توانایی‌اش را دارد در زمین انجام می‌دهد.فکر می‌کنم الان اعتماد به نفسش هم بالا رفته، چون پارسال که آقای گل مشترک شده و امسال هم عملکردش خوب بوده. در نتیجه هر کاری دلش می‌‌خواهد انجام می‌دهد. این بی‌خیالی خیلی بهش کمک می‌کند.

هشدار پزشکان: عده‌ای از ترس موج چهارم کرونا به الکل پناه بردند

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم: مصرف خوراکی الکل هیچ تاثیری در بهبود و پیشگیری از کرونا ندارد، مصرف خوراکی الکل صنعتی، عوارض خطرناکی به دنبال دارد.با شروع پیک چهارم کرونا در هفته‌های اخیر شاهد افزایش موارد مسمومیت با الکل متانول یا سمی بوده ایم.این فرض غلط و اشتباهی است که با مصرف الکل و یا مشروبات الکلی می‌توان کرونا را پیشگیری یا درمان کنیم./مهر

قدیری ابیانه: احمدی‌نژاد شبیه ابوبکر البغدادی است

قدیری ابیانه، فعال سیاسی:بین احمدی‌نژاد و البغدادی مشابهت می‌بینم لذا آقای احمدی‌نژاد قطعاً تأیید صلاحیت نخواهد شد و هیچ‌چیز پشت پرده‌ای دراین‌بین وجود ندارد.او تنها می‌خواهد به طرف‌داران خود امید دهد که من تأیید صلاحیت و بعد رئیس‌جمهور می‌شوم و امکانات کشور را در اختیار شما قرار می‌دهم تا به این وسیله بتواند عده‌ای را اطراف خود نگه دارد.یکی از دلایلی که احمدی‌نژاد با اینکه سمتی ندارد افراد به او مراجعه می‌کنند و او نامه دستشان می‌دهد، این است که این افراد امیدوار شوند که اگر رئیس‌جمهور شود این نامه یا دستور عملی می‌شود و این‌طور با فریب مردم می‌خواهد یار تعیین کند لذا این موارد بیش از گذشته ماهیت آنها را نشان می‌دهد.

اگر بعد از رد صلاحیت پدرم انتخابات تحریم می‌شد برای کشور بدتر بود

محسن هاشمی:مشارکت کمتر از ۳۵ میلیون به مصلحت انقلاب نیست.اصلاح‌طلبان نسبت به تایید صلاحیت نامزد خود شک دارند.اگر با رد صلاحیت آیت الله هاشمی انتخابات تحریم می‌شد برای کشور بدتر بود.در حال حاضر انتقاد از دولت و شخص آقای روحانی به وفور دیده می‌شود. انتقاد طبیعی است اما به معنی پشیمانی نیست.اصلاح‌طلبان سال ۹۲ گزینه‌ای جز حمایت از روحانی نداشتند/فارس

روزنامه وطن امروز به دلیل توهین به روحانی تذکر گرفت

روزنامه وطن امروز به دلیل تکرار چندباره توهین به رئیس‌جمهور از سوی هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفت.در پی درج یک تیتر موهن بر روی عکسی از رئیس‌جمهور در صفحه اول این روزنامه در تاریخ 22 فروردین ماه مدیرمسئول این روزنامه به هیات نظارت بر مطبوعات فراخوانده شده و به دلیل اینکه این چندمین بار است که چنین اقدامی ازسوی این نشریه صورت می‌پذیرد، با تذکر رسمی هیات نظارت بر مطبوعات مواجه شده است/ اعتمادآنلاین

کنایه سنگین روزنامه کیهان به آشنا

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری نوشت: پس از این اقدام ‌تروریستی(حادثه نطنز) و خرابکارانه، علی‌رغم تأکید ویژه نمایندگان مجلس و مقامات ارشد مبنی بر لزوم پاسخ قاطع و ضربه دردناک به دشمن در کنار خروج از مذاکرات وین، برخی در داخل از روی ناآگاهی و غفلت و برخی دیگر با تعمد و آگاهانه، مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز را از این اقدام نهی کردند.برای نمونه، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در توئیتی نوشت:«آیا باید پاسخ قطع برق در نطنز را با قطع مذاکرات در وین داد؟».این طیف در سال گذشته و پس از ‌ترور دکتر فخری‌زاده نیز با همین رویکرد خسارت‌بار مدعی شده بودند که ایران باید خویشتن‌داری کند و با امتناع از واکنش و اجرای صبر استراتژیک، در «تله تنش» گرفتار نشود.این رویکرد به بانیان و مجریان «آمریکایی- اسرائیلی- اروپایی» این قبیل اقدامات ‌تروریستی و خرابکارانه، این پیغام را می‌دهد که در تکرار خرابکاری و ‌ترور اصلا ‌تردید نکنند و بدون نگرانی، اقدامات جنایتکارانه خود را تکرار کنند.

واکنش همتی به اظهارات اخیر نوبخت

رئیس کل بانک مرکزی به اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی براینکه بانک مرکزی بزرگترین بدهکار دولت است، واکنش نشان داد.

عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: اخیرا به نقل از رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه مطلبی در رسانه‌ها منتشر شده است، مبنی بر اینکه بانک مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.

۱- پرواضح است که بانک مرکزی هیچگاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد. کافی است که نگاهی به ترازنامه بانک مرکزی شود تا بدهکار مشخص شود.

۲- سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عامل مسلط در رشد پایه پولی، تبدیل منابع ارزی مسدود و غیرقابل دسترس به ریال بوده است، در حالی که در سال‌های قبل از آن، عامل مسلط، بدهی بانک‌ها بود که با تلاش بانک مرکزی در شرایط بسیار
سخت مهار شد.

۳-اگر روزی برسد که بانک مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغازحکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می‌تواند نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کند.

۴- مقاومت بانک مرکزی در برابر تبدیل منابع ارزی مسدودی به ریال، برای مقابله با رشد بیشتر در پایه پولی و نقدینگی و لذا، جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.

فریدون عباسی: به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در جمهوری اسلامی به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم.فریدون عباسی اظهار کرد: راهبرد جمهوری اسلامی در انرژی هسته‌ای، ساخت سلاح نیست ما نمی‌خواهیم سلاح بسازیم، ما به دنبال ساخت رآکتور هستیم.عباسی با ابراز این عقیده که در حوزه‌ی انرژی اتمی نیازمند راهبرد مشخصی هستیم ، در رابطه با حادثه نطنز توصیح داد: انفجار در تأسیسات هسته‌ای چیز تازه‌ای نیست و علت آن قطع برق ماشین‌های سانتریفیوژ بوده زیرا این ماشین‌ها با هزار دور بر ساعت می‌چرخند و اگر برق آن‌ها قطع شود نوسان پردامنه ایجاد می‌کند و منجر به انفجار می‌شود.وی مدعی شد: به دلیل تحریم‌ها کانال خرید اجناس تأسیسات هسته‌ای برای ما تنگ شده و افراد مسئول حواسشان نبوده اجناسی که می‌خرند چگونه تهیه شده زیرا در مواقعی خود سرویس‌های امنیتی خارجی قطعه را خریداری و آن را خراب می‌کنند و در بازار سیاه به ما می‌فروشند.عباسی خاطرنشان کرد: در ۴۲ سال گذشته تجربه لازم را کسب کردیم و دستگاه امنیت ما پیشرفت کرده اما تعداد حملات دشمن زیاد است.وی با بیان این که این انفجار خیلی مهم نیست، مطرح کرد: مهم‌تر از این انفجار، مهاجرت فکر است زیرا ما سرمایه‌هایمان را مفت از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم آن‌ها را در کشور از نظر علمی راضی کنیم.

عطریانفر: ظریف مجبور شود می‌آید

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران که معتقد است اصولگرایی و اصلاح‌طلبی هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد، نگرانی‌ها درباره کاهش مشارکت در انتخابات را یک نگرانی بی‌مورد می‌خواند و معتقد است نهایتا مشارکتی بالا ۵۰ و حتی ۶۰ درصد رقم خواهد خورد.او معتقد است ظریف به عنوان گزینه مطرح برای ریاست جمهوری می‌تواند مورد وفاق دو جریان قرار بگیرد و اتفاق سال ۶۸ و اجماع درمورد کاندیداتوری و ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی این‌بار درباره ظریف اتفاق بیفتد.در این گفتگو پای اختلافات میان اصلاح‌طلبان و دوگانه اتحاد ملت و کارگزاران نیز به میان آمد و عطریانفر گفت: اختلافات کارگزاران و اتحاد ملت از جنس اختلافات درون خانوادگی است. او البته اتحاد ملتی‌ها را فزند خوانده‌تر برای خاتمی معرفی کرد و گفت درحالی که تفکر خاتمی به کارگزاران بیشتر نزدیک است، اما حزب اتحاد ملت خود را فرزندخوانده‌تر می‌داند.

جعفرزاده: خرابکاری در نطنز اعتراض به مذاکرات است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اقدام خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز را اعتراض به مذاکرات وین عنوان کرد و گفت: مذاکرات باید با قدرت ادامه یابد و هیچ خللی هم در آن وارد نشود.غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره برخی تحلیل‌ها برای توقف مذاکرات در واکنش به اقدام خراکارانه صهیونیستها در نطنز گفت: ما بالاخره متوجه این بیان امام راحل که فرموده بودند، «شما رفتار دشمن را نگاه کنید و تدبیر خودتان را بر آن اساس انجام دهید»، نشدیم. اکنون که صهیونیست‌ها از انجام مذاکرات ما ناراحت هستند، باید مذاکرات را استمرار بخشیم.نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: نکته‌ای که در این میان وجود دارد، باگهای اطلاعاتی ماست که بسیار ناراحت‌کننده هستند، ای کاش گاندوسازان، برای این شرایط هم تدبیر می‌کردند.جعفرزاده ایمن‌آبادی خاطرنشان کرد: تقاضای من این است که مذاکرات وین با قدرت ادامه یابد و هیچ خللی هم در آن وارد نشود و شبکه توزیع برق نطنز هم هر چه سریع‌تر به مدار اصلی خود برمی‌گردد.وی درباره اهداف این عملیات خرابکارانه در مرکز غنی‌سازی نطنز عنوان کرد: صهیونیست‌ها می‌بینند که جامعه جهانی به این نتیجه که باید با جمهوری اسلامی تعامل کند، و به حرف این رژیم کودک‌کش اهمیت ندهد. برای همین خود را به در و دیوار می‌زند و دست به اقدامات مذبوحانه می‌زند.

امارات: چرا ایران غنی‌سازی دارد و ما نداریم!

«یوسف العطیبه» سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن گفت، دولت آمریکا باید از اهرم‌های فشار دولت قبلی برای رسیدن به توافق بهتر با ایران استفاده کند.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، العطیبه در کنفرانسی ویدئویی گفت: «شما (آمریکایی‌ها) روی صندلی راننده هستید تا به نقطه‌ای برسید که ما می‌توانیم درخصوص کاستی‌های برجام نشان دهیم».این دیپلمات اماراتی، کاستی‌های برجام را مدت زمان آن، در بر نگرفتن مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران و تداوم غنی‌سازی محدود اورانیوم توسط این کشور دانست.العطیبه در ادامه ادعاهایش گفت: «چرا آن‌ها باید بتوانند غنی‌سازی داشته باشند که نهایتاً می‌تواند آن‌ها را به برنامه نظامی برساند، در حالی که شرکا و متحدان شما برنامه هسته‌ای بدون غنی‌سازی و بدون فراوری مجدد را دارند؟»این مقام اماراتی افزود: «فرض کنیم که به برجام بازگشتید، چه چیزی کشورهای منطقه را از این کار منع می‌کند که به سراغ آمریکا بیایند و بگویند ما هم توافقی مانند آنچه ایرانی‌ها به دست آوردند می‌خواهیم؟»

ظریف: با ماندن در برجام سربلند بیرون آمدیم

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه پایبندی دولت «جو بایدن» به تحریم‌های دولت قبلی آمریکا را محکوم کرد.ظریف در پیامی توئیتری نوشت: «"جدیت عزم" ایران در پیروی از دیپلماسی، در سه سالی که [دونالد] ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، مورد آزمایش قرار گرفت. ایران با ماندن در این توافق، سربلند بیرون آمد». وزیر امور خارجه ایران افزود: «با این حال، دولت بایدن، فقط تعهدش به فشار حداکثری ترامپ را نشان داده است».

اگر پول یارانه را به مردم می‌دادیم آبان ۹۸ اتفاق نمی‌افتاد

مسعود پزشکیان در جلسه‌ای با مجمع اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی مستقل حاضر شد. او در این جلسه گفت: راه کمک به تولید داخلی ساختن fatf داخلی و آزادسازی قیمت‌ها با دادن یارانه‌ها به اشخاص یا خانواده‌هاست.او در بخش دیگری از مباحث اقتصادی گفت: تصور کنید که گزارش داده می‌شود کسی درآمدش ۱۰ میلیون تومان است. اگر یک روز ۴۰ میلیون به‌حساب کسی بیاید همان موقع می‌توانیم بپرسیم این پول از کجا آمده. اگر این اتفاق رخ بدهد دیگر کسی نمی‌تواند با هویت یک زن روستایی کارت بازرگانی بگیرد و پورشه وارد کند. اگر این اتفاق رخ بدهد دیگر کسی به ۳ هزار میلیارد نمی‌رسد در همان ابتدا جلویش گرفته می‌شود.وی افزود: اگر وقتی بنزین را گران می‌کردیم، همان موقع قیمت را آزاد می‌کردیم و پولش را به مردم می‌دادیم اصلاً حوادث آبان اتفاق نمی‌افتاد.پزشکیان یکی از راه‌حل‌های اقتصاد را تمرکززدایی می‌داند و راه پیاده‌سازی آن را پیروی از برنامه‌های علمی می‌داند. او گفت: «من پیش از این گفته‌ام که روش اداره کشور ما نه اسلامی و نه علمی است.» او افزود: بسیاری از کسانی که دزدی می‌کنند اصلاً به دادگاه نمی‌رود. ما معمولاً تخم‌مرغ دزد را می‌گیریم نه شتر دزد را. بسیاری از شتر دزدها خودشان قانون‌گذار و مجری قانون هستند.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار