کد خبر: ۹۵۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳ 16 April 2021

این برای نخستین بار است که اورانیوم با خلوص و غنای ۶۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران تولید می‌شود. رئیس جمهور نیز اعلام کرده که ایران به توانمندی رسیدن سریع به آنچه در صنعت هسته‌ای وعده می‌دهد، رسیده و انجام غنی سازی ۶۰ درصدی گواه این مدعاست. همچنین اخیرا حسن روحانی گفته است اگر جمهوری اسلامی بخواهد، می‌تواند خیلی فوری به غنی سازی ۹۰ درصدی نیز دست یابد.

به دنبال بدعهدی آمریکایی‌ها، خروج آن‌ها از برجام و عدم انجام تعهدات از سوی طرفین ایران در ۱+۵ که به کارزار جنگ اقتصادی و فشار حداکثری علیه ایران انجامید، جمهوری اسلامی رفته رفته تعهدات برجامی اش را کاهش داد تا اینکه میزان غنای اورانیوم در سال گذشته به ۲۰ درصد رسید. پس از این اقدام ایران، واکنش‌های زیادی در عرصه سیاسی و بین المللی به خصوص از طرف اعضای طرف قرارداد ایران در برنامه جامع اقدام مشترک شکل گرفت.

 

به گزارش «تابناک»؛ در پی واکنش‌های طرف‌های غربی به غنی سازی ۲۰ درصد توسط ایران، اسفند ماه سال گذشته، رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری اعلام کردند که جمهوری اسلامی به این هیاهو‌ها توجهی نخواهد داشت و صرفا بر مبنای نیاز خود اقدام به غنی سازی خواهد کرد، لذا اگر نیاز باشد، حتی آمادگی غنی سازی ۶۰ درصدی هم در ایران وجود دارد.

 

این موضوع از آن زمان مسکوت ماند و اقدامی درباره اش صورت نگرفت تا اینکه در پی اقدام تروریستی اخیر در تاسیسات نطنز، رئیس جمهور، سازمان انرژی اتمی را موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی کرد؛ اقدامی که برای اولین بار در عمر صنعت هسته‌ای ایران اتفاق افتاد.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بلافاصله بعد از دستور رئیس جمهور، با اشاره به نامه ایران به آژانس برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصد در راستای دستور رئیس جمهور اعلام کرد که مقدمات اجرایی این کار از سه شنبه شب گذشته در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز شد.

 

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصد گفت: به دستور رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی، موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

 

وی افزود: در همین راستا، بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی سازی آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

 

کمالوندی عنوان کرد: ذکر این مهم است، اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به کارگیری در ساخت انواع رادیودارو‌هاست.

 

وی در تشریح اقداماتی که قرار بود آغاز شود، عنوان کرد: ماشین‌های سانتریفیوژ IR۱ جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد و IR۱‌های جدید با تغییرات کیفی ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت. در این خصوص اطلاعات دقیق و تکمیلی ارائه خواهد شد.

 

در نهایت شب گذشته دانشمندان هسته‌ای ایران پس از ۴۸ ساعت از شروع کار، موفق به دستیابی به اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی شدند.

 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر خاطرنشان کرد: با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سید الشهدا (ع)، دانشمندان جوان و خداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند.

 

این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ ارادۀ ملت ایران معجزه‌آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد.

 

پس از توئیت رئیس مجلس شورای اسلامی، دقایقی پیش، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز این مساله را تایید کرد و گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصدی محقق شد.

 

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم اکنون در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است. او البته اعلام کرده که توضیحات بیشتر در این خصوص متعاقبا به سمع و نظر مردم عزیز ایران اسلامی خواهد رسید.

 

این برای نخستین بار است که اورانیوم با خلوص و غنای ۶۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران تولید می‌شود. رئیس جمهور نیز اعلام کرده که ایران به توانمندی رسیدن سریع به آنچه در صنعت هسته‌ای وعده می‌دهد، رسیده و انجام غنی سازی ۶۰ درصدی گواه این مدعاست. همچنین اخیرا حسن روحانی گفته است اگر جمهوری اسلامی بخواهد، می‌تواند خیلی فوری به غنی سازی ۹۰ درصدی نیز دست یابد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار