کد خبر: ۹۵۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹ 16 April 2021

رییس سازمان انرژی اتمی ضمن تایید دستیابی ایران به اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی شده گفت: نیمه شب پنجشنبه به اورانیوم ۶۰ درصد رسیدیم و الان حدود ۹ گرم از آن را در اختیار داریم.

 

به گزارش تابناک تبریز از ایسنا، علی اکبر صالحی با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: به ما گفته بودند که با احتیاط در اجرای این قانون جلو بروید و می‌خواستند در مذاکرات با حسن نیت جلو رویم اما به هر حال کاری کردند که ما را به این سمت کشاندند.

 

وی ادامه داد: چهارشنبه دستور راه اندزای غنی سازی ۶۰ درصد را دادیم و پنجشنبه محصول ۶۰ درصد را گرفتیم و الان حدود ۹ گرم در ساعت تولید می کنیم. باید راندمان و چیدمان زنجیره‌ها را تغییر دهیم و روی آنها کار کنیم که کمی این میزان تولید کم شود و به ۵ گرم برسد تا همزمان بتوانیم با این دو زنجیره اورانیوم ۲۰ درصد هم تولید کنیم.

 

وی ادامه داد: این که همزمان هم اورانیوم ۶۰ درصدی و هم اورانیوم ۲۰ درصدی را تولید کنیم یک کار بزرگ است که همکاران من در سازمان دارند انجام می دهند.

 

صالحی با اشاره به انتشار خبر غنی سازی ۶۰ درصدی از سوی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما با آقای قالیباف درباره مسایل مرتبط همواره در تماس هستیم و امروز هم نزدیک های سحر بود که به اطلاع ایشان این دستاورد را رساندم و ایشان هم آن را اعلام کردند. از ایشان و آقای ذوالنوری رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس هم به خاطر حمایت هایشان به ویژه حمایت های مالی تشکر دارم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از حادثه هفته گذشته در سایت نطنز هیچ آلودگی در این سایت ایجاد نشده است، اگر آلودگی بود بازرسانی که بازدید کردند آن را اعلام می کردند و باید بگویم که بعد از این حادثه، یک لحظه هم غنی سازی متوقف نشده است. تنها یک سالن غنی سازی که در آن سانتریفیوژهای IR-۱ قرار داشتند از کار افتاده است و در سالن های متعدد دیگر غنی سازی با قوت ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه فعالیت سانتریفیوژها با برق اضطراری در جریان است اظهار کرد: برق اصلی ظرف یکی دو روز آینده وصل می شود و الان هم داریم با برق اضطراری ماشین‌های از کار افتاده را جایگزین می کنیم.

 

صالحی درخصوص اخباری مبنی بر این که کار در نطنز متوقف شده است، خاطرنشان کرد: الان باید همگان متوجه شده باشند که سایت نطنز هم چنان پا برجاست و با قوت دارد جلو می رود. اساسا یکی از شیوه های بازدارندگی همین آمادگی است که جوانان غیور ما دارند که با هر حادثه ضمن جبران مساله، چند قدم هم جلوتر می روند و این برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد.

 

رییس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصدی به چه منظور است؟ آیا برای سوخت راکتور تهران است؟ گفت: این اورانیوم ۶۰ درصد برای ساختن "هدف" Target هایی است که این هدف ها را در راکتور تهران می گذاریم و از آنها مولیبدن استخراج می کنیم. از این ۶۰ درصد برای سوخت الان تولید نمی کنیم. از سویی این بحث که در رسانه ها راه انداختند که ما نمی‌دانیم داریم چکار می کنیم یا داریم بلوف می زنیم، درست نیست. "هدف" ها کاربردهای متنوعی دارد و یکی از آنها در تولید رادیوداروها استفاده می شود. در فرایند فیژن مولی با ۲۰ درصد داریم تست می کنیم اما وقتی غنا را بالا ببریم راندمان و میزان مولیبدن بالا می رود و زمان تولیدش هم کوتاه تر می‌شود و اساسا فرایند آسان‌تر می‌شود، این فرصتی بود که قانون مجلس برای سازمان پیش آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار