طی مراسمی با حضور استاندار آذربایجان شرقی، صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در استان آغاز شد.
کد خبر: ۹۶۳۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹ 12 May 2021

به گزارش تابناک تبریز،طی مراسمی با حضور استاندار آذربایجان شرقی، صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در استان آغاز شد.
محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم، گفت: اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، یکی از گام‌های مثبت دولت تدبیر و امید است.

وی با بیان این‌که بیش از ۱۰۰ مورد ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در استان انجام شده، اظهار کرد: متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی با مراجعه به اداره کل امور امنیتی و انتظامی استانداری می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

وی ادامه داد: در گذشته ماده واحده‌ای در قانون وجود داشت که بر اساس آن به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که بالای ۱۸ سال سن داشتند شناسنامه اعطا می‌شد، این قانون خلاهایی داشت که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قانون اعطای تابعیت به همه این فرزندان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد.

پورمحمدی گفت: شناسنامه، معرفی‌کننده هر فرد و یکی از ضرورت‌ها برای انجام کارهای مختلف اداری و آموزشی است که نداشتن آن نقیصه بزرگی است که اکنون خوشحال هستیم این مشکل برای بخشی از شهروندان استان حل شده است.

وی با تاکید بر این‌که در دنیای امروز باید جهانی اندیشید، افزود: ازدواج‌های زنان و مردان ایرانی با اتباع خارجی موجب تسهیل تعاملات با ملت‌های مختلف می‌شود و ضروری است صدور مدارک لازم برای تابعیت انجام گیرد.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی فراز و نشیب زیادی داشت، تا این‌که در سال ۹۸ با اصلاح قانون این موضوع تعیین تکلیف و از سال گذشته کارگروه مربوطه در استان تشکیل شد.

جهانگیر اسکندرزاده افزود: این افراد با مراجعه به اداره کل امنیتی استانداری و تکمیل اظهار نامه می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند و پس از انجام استعلامات لازم برای این افراد شناسنامه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر به این فرزندان که در داخل ایران متولد شده‌اند، گواهی تولد از بیمارستان صادر نشود باید از طریق دستگاه قضایی آزمایش DNA  انجام گیرد تا شناسنامه صادر شود.

وی گفت: تاکنون ۸۵ نفر زیر ۱۸ سال و ۲۲ نفر بالای ۱۸ سال در استان برای دریافت شناسنامه تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد برای شش نفر زیر ۱۸ سال و ۷ نفر بالای ۱۸ سال شناسنامه صادر شده است.

به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، در راستای سیاست‌ دولت دوازدهم مبنی بر پیگیری و دفاع از حقوق شهروندی، لایحه‌ای به منظور دفاع از کرامت و حقوق بخشی از زنان ایرانی و نیز کودکان به مجلس ارائه شده که در دوم مهر ماه سال ۹۸ با عنوان "قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی" به تصویب رسید.

هیات وزیران در اردیبهشت ماه سال گذشته و در اجرای ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد و معاون اول رییس جمهوری در ۱۳ خرداد ماه سال گذشته آن را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امور خارجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین‌نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد، می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت ایران باشد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار