کد خبر: ۹۷۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱ 22 June 2021

شهید چمران نه تنها پایه‌گذار مقاومت اسلامی در لبنان بود بلکه با تاکید بر لزوم نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی و آزادی قدس، شمار زیادی از جوانان مسلمان عرب را برای ایستادن مقابل اشغالگران و پروژه شوم صهیونیستی آموزش داد.

 

 31 خرداد سالروز شهادت دکتر «مصطفی چمران» استاد نمونه و تراز اول انقلاب اسلامی است و بر همین اساس این روز به نام «بسیج اساتید» در تقویم کشورمان نامگذاری شده است.

 

دکتر چمران بعد از کودتای 28 مرداد 1332 ، به نهضت مقاومت ملی ایران پیوسته و شروع به مبارزه در برابر استبداد و حکومت طاغوتی کرد و ماموریت‌های متعدد خود در این مسیر را با موفقیت به انجام رساند.

 

نام شهید چمران همواره با مقاومت منطقه‌ای همراه بوده و به ویژه بنیانگذار مقاومت اسلامی در لبنان نیز لقب گرفته است.

 

دکتر مصطفی چمران در سال 1350 توسط مهندس مهدی بازرگان به امام موسی صدر ، موسس مجلس اعلای شیعیان لبنان معرفی شد و برای مدیریت یک مدرسه صنعتی در شهر صور واقع در جنوب لبنان راهی این کشور شد و همه سختی‌های آن را برای حمایت از محرومان لبنان به جان خرید.

 

در آن زمان لبنان اوضاع مساعدی نداشت و کودکان این کشور به ویژه شیعیان در منطقه جنوب از حداقل امکانات برای تحصیل محروم بودند. همچنین نزدیک به 100 گروه سیاسی عرب از جمله ۱۷ حزب مصری، الفتح، الصاعقه، بعث عراق، جبهه العربیه و... در جنوب لبنان فعال بودند و اختلافات فرقه‌ای مشکلات را دوچندان می‌کرد. علاوه بر فتنه‌افروزی‌های کشورهای عربی ضد لبنان مردم این کشور در منطقه جنوب نیز مورد تجاوز رژیم صهیونیستی قرار داشتند.

 

در این شرایط دکتر چمران علاوه بر کمک برای بهبود شرایط زندگی مردم محروم لبنان، تلاش کرد تا درس مقاومت را از همان ابتدا به کودکان این کشور بیاموزد و آنها را با خود به مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی می‌برد و بر لزوم مقابله با دشمن اشغالگر تاکید می‌کرد. او در این زمینه کلاس‌های ایدئولوژیک اسلامی برای دانش‌آموزان لبنانی برگزار می‌کرد و جلسات متعددی با علمای شیعه از جمله امام موسی صدر داشت.

 

بنابراین نخستین هسته‌های سازمان «حرکت‌المحرومین» در جنوب لبنان تشکیل شد که مقدمه‌ای برای تاسیس «جنبش امل» بود.

 

در آن زمان در لبنان احزاب و جنبش‌های کوچک و پراکنده‌ای وجود داشتند که اولا دارای ایدئولوژی منظم و به ویژه مذهبی نبودند و در وهله دوم با یکدیگر اتحاد نداشتند و بر همین اساس قادر به مقابله با تجاوزات بیگانگان و اشغالگران نبودند. این گروه‌ها همچنین به دلیل اهداف و ایدئولوژی متفاوت موجب بروز درگیری‌های فرقه‌ای در مناطق مختلف لبنان می‌شدند و همین موضوع این کشور را در برابر مداخلات و تجاوزات خارجی‌ها آسیب‌پذیر کرده بودند.

 

در سال 1975 پایه‌های یک سازمان نظامی به نام «افواج مقاومت لبنان» یا همان جنبش امل تحت هدایت امام موسی صدر و دکتر چمران بنا شد که جوانان مدرسه صنعتی «جبل»-یعنی همان مدرسه‌ای که شهید چمران در بدو ورود به لبنان آموزش کودکان آن را به عهده گرفت، نخستین کسانی بودندند که به این جنبش پرداختند و آموزش فنون نظامی را آغاز کردند.

 

در همان سال در پی درگیری میان مسلمانان و مسیحیان لبنان جنگ داخلی در این کشور به راه افتاده و بسیاری از مناطق آن ویران شد. در این شرایط دکتر چمران به کمک شیعیان لبنان آمد و با شکست محاصره «فالانژهای» لبنان ضد شیعیان به آنها کمک کرد.

 

در ۱۶ سپتامبر 1975 جنبش امل با یک چالش مستقیم در قلب بیروت روبرو شد. به دستور بشیر جمیل، نایب رئیس شبه نظامیان فالانژ، گروه‌های مسلح، بندرگاه و بازارهای تجاری بیروت را به تصرف خود درآوردند و به کشتار شهروندان پرداختند. در این کشتار ۳۰۰ تن کشته شده و بیش از ۱۰۰۰ تن زخمی شدند. پس از اینکه اهداف فالانژها مبنی بر تسلط بر کشور از طریق جنگ فرقه‌ای فاش شد، امل تحت هدایت امام موسی صدر و دکتر چمران به مقابله با این حزب برخاست. پس از ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی، به مدت یک سال، مصطفی چمران، به همراه سیدعباس نصرالله، برادر سیدحسن نصرالله، دبیر کل فعلی حزب‌الله لبنان، رهبری این جنبش را برعهده گرفت.

 

اما فعالیت‌های شهید چمران در شکل‌گیری ایده مقاومت در لبنان تنها محدود به عرصه داخلی این کشور نبود. وی در هنگام ورود به لبنان نامه‌ای برای مردم این کشور نوشت با این مضمون: « تصميم گرفتم برابر اسرائيل بايستم حتي با مشت عليه توپ و تانك بجنگم، من آمده‌ام كه به اسرائيل بفهمانم كه براي هميشه در تاريخ روسياهش خواهيم كرد».

 

نزدیکان شهیدچمران تاکید می‌کنند که اولویت اصلی ایشان نابودی رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین بود و به گفته مهدی چمران برادر شهید، هدف او از رفتن به لبنان مبارزه برای آزادی قدس بود اما با دیدن وضعیت شیعیان لبنان به بازسازی اجتماعی و فرهنگی جامعه آنها پرداخت با این‌حال هیچگاه دست از آرمان رهایی قدس برنداشت.

 

شهید چمران در یک دست نوشته معروف خود تاکید کرده است: قدس و فلسطین برای همه مسلمانان مقدس است و فقط مرتبط به فلسطینیان نمی‌باشد ، قبله گاه همه مسلمانان است و همه مسلمانان وظیفه دارند آن را آزاد کنند.

 

به این ترتیب دکتر مصطفی چمران بذر ایستادگی مقابل پروژه صهیونیستی را در کل خاورمیانه و به ویژه لبنان را کاشت و مقامات وابسته به مقاومت لبنان هم‌اکنون نیز معتقدند که حزب‌الله مدیون شهید چمران است؛ چرا که او پایه‌گذار مبارزه با اشغالگری در لبنان بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار