نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با انتقاد از عدم اعلام نتایج قطعی انتخابات شورای شهر تبریز، گفت: سلامت و صلابت انتخابات شوراها با نقش‌آفرینی شورای نگهبان در مراحل بررسی صلاحیت نامزدها و اعلام نتایج آنها محقق می‌شود.
کد خبر: ۹۷۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 19 July 2021

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در دیدار اعضای دفتر نظارت شورای نگهبان استان با تاکید بر اینکه مشخص نشدن نتایج قطعی به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند، اظهار داشت: در انتخابات شورای شهر تبریز بعد از اعتراض به نتایج اولیه و بازشماری بخشی از صندوق‌ها با گذشت یک ماه از تاریخ برگزاری آن هنوز نتایج قطعی اعلام نشده است.

 

امام جمعه تبریز با بیان اینکه روشن نشدن نتایج انتخابات شوراها شایسته نام تبریز نیست، افزود: باید مجلس شورای اسلامی بر اساس مصوبه‌ای مسوولیت مراحل بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاب شوراها را به عهده شورای نگهبان بگذارد تا علاوه بر تضمین سلامت افراد راه یافته به پارلمان شهر از طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات نیز جلوگیری شود.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در ادامه با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: نهاد مشابه شورای نگهبان ایران در اکثر کشورها با وظایف مشابه وجود دارد همچنین وجود نهادی مثل شورای نگهبان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم در کشور ما مورد تاکید علما بود به‌طوریکه آیت‌‏الله شهید شیخ فضل‌‏الله نوری در تمام مراحل نهضت مشروطیت بر اصل اسلامی‌بودن نهضت و اصل نظارت علما و قوانین مجلس تأکید می‏‌کرد.

 

آل‌هاشم افزود: پس از برقراری مشروطیت که الگوی قانون‌اساسی ایران از قوانین بلژیک و فرانسه بود این قوانین با موازین شرع مقدس اسلام تطبیق داده شد.

 

امام جمعه تبریز با بیان اینکه علما نسبت ‌به برخی ماده‌های آن اعتراض داشتند و معتقد بودند تعرض بر قلمرو شرع است، خاطرنشان کرد: آیت‌الله شیخ فضل‌‏الله نوری برای حل این مسأله موضوع نظارت علما بر قوانین موضوعه را پیشنهاد کرد که به ‏عنوان اصل دوم متمم قانون‌اساسی به‌ تصویب رسید و نظارت علما بر قوانین مجلس قانونی شد.

 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به نظارت پنج نفر از علما به مصوبات مجلس و تطبیق آنها با قوانین شریعت، یادآور شد: این موضوع متأسفانه در دوران سیاه پهلوی عملی نشد.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان بخشی از بیانات امامین انقلاب در خصوص اهمیت و جایگاه نهاد راهبردی شورای نگهبان از خدمات اعضای دفتر نظارت شورای نگهبان استان تقدیر کرد.

 

در ابتدای این دیدار دکتر عزیزی رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان از عملکرد این نهاد گزارش داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :