مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت مقبره الشعرا گفت: اولین مطالبه‌ی ما از نهادهای بالادست، دیده شدن شایسته‌ی این مجموعه‌ی ملی است که باید در شأن تبریز، آذربایجان و شعرای ما باشد؛ شایسته نیست که بعد از ۴۰ سال، وضعیت مقبرة الشعرا این گونه باقی مانده است.
کد خبر: ۹۹۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰ 13 September 2021

 

 به گزارش تابناک تبریز،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت مقبره الشعرا گفت: اولین مطالبه‌ی ما از نهادهای بالادست، دیده شدن شایسته‌ی این مجموعه‌ی ملی است که باید در شأن تبریز، آذربایجان و شعرای ما باشد؛ شایسته نیست که بعد از ۴۰ سال، وضعیت مقبرة الشعرا این گونه باقی مانده است.

 

سید قاسم نظامی روز دوشنبه، ۲۲ شهریور ماه در نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار اظهار کرد: این روز برای آذربایجان و تبریز به عنوان روز ملی مهمی است و تلاش می‌شود تا در این روز، پاسداشت و گرامیداشتی برای شهریار برگزار شود که به دلیل محدودیت‌های کرونایی، این مراسم در فضای باز خواهد بود.

 

وی ادامه داد: شعر برای ملت ایران بسیار مهم است چرا که ایرانیان با شعر زندگی کرده‌اند و حتی در صحبت‌های روزمره خود از شعر استفاده می‌کردند که بخشی از معارف دینی با ادبیات منظوم و شعر منتقل شده است؛ به عنوان نمونه می‌توان به مثنوی معنوی اشاره کرد که به عقیده‌ی برخی به منزله‌ی تفسیر قرآن است.

 

وی با بیان اینکه کشور ما در حوزه‌ی ادبیات و شعر در دنیا بی‌رقیب است، افزود: اگر این روز به نام شعر و ادب فارسی در تقویم ثبت نشده نبود، جای خالی آن دیده می‌شد لذا افتخار می‌کنیم که این روز با نام استاد شهریار مزین شده است.

 

نظامی با تاکید به اینکه محدودیت‌های کرونایی نباید برنامه‌های مرتبط با این روز را تعطیل کند، خاطرنشان کرد: اصرار داریم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمامی برنامه‌ها را برگزار کنیم.

 

وی بیان کرد: بنا به پیشنهاد اداره کل استان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با برنامه‌هایی که به مناسبت این روز در تبریز تدارک دیده شده است، مراسماتی نیز در سطح کشور برگزار خواهد شد.

 

وی یادآور شد: باید از سوی نمایندگی فرهنگی ایران در کشورهای مختلف از جمله کشورهایی که با زبان فارسی ارتباط دارند، برنامه‌هایی تدارک دیده شود تا به شکل شایسته این فرهنگ را در سطح دنیا نیز به اشتراک گذاریم. 

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در رابطه با برنامه‌های تدارک دیده شده برای این روز گفت: این روز محدود به تبریز و مقبره الشعرا نیست و ۵۰ برنامه‌ی فرهنگی هنری نیز در تمامی شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد. 

 

وی اضافه کرد: کارگاه تولید آثار شعرخوانی، جلسات رونمایی و نقد کتاب، جلسات شهریار پژوهی، کارگاه تولید آثار هنری تجسمی و برگزاری وبینارهای غیر حضوری از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای این روز هستند. 

 

وی در خصوص مقبرة الشعرا اظهار کرد: مقبره الشعرا به عنوان تنها قبرستان ادبی جهان است که بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و حکیم در آن به خاک سپرده شده‌اند.

 

نظامی متذکر شد: مراسم بزرگداشت استاد شهریار، روز ۲۶ شهریور ماه، بعد از ساعت ۸ شب در محوطه‌ی سنگ فرش مقبرة الشعرا و همچنین مراسم گلباران مقبره‌ی استاد شهریار نیز روز ۲۷ شهریور ماه توسط مسئولین استانی برگزار خواهد شد. 

 

وی تاکید کرد: برنامه‌های بین المللی نیز در بستر فضای مجازی و گفتمان با کشورهایی چون ترکیه، روسیه، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

 

وی همچنین بیان کرد: یک نقطه‌ای که همیشه بحث می‌شود، نبود روز فرهنگ و ادب زبان ترکی است اما این افتخار ما است که علاوه بر زبان فارسی، به زبان ترکی نیز مسلط هستیم و نامگذاری این روز به نام استاد شهریار افتخار ما بوده و منافاتی ندارد که ما روز دیگری با این عنوان نداشته باشیم.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآور شد: شهریار یکی از بازماندگان شعر و ادب فارسی است که دیوان و آثار او به زبان فارسی و ترکی آذربایجان، بسیار ارزشمند بوده و جای تحقیق دارد؛ در چندین دوره، برخی همایش‌های علمی در این حوزه برگزار شده اما هنوز به حد کافی شهریار شناخته نشده است.

 

وی با اشاره به موضوع خانه موزه استاد شهریار گفت: خانه موزه استاد شهریار، مجموعه‌ای جدی و تخصصی است که تامین زیر ساخت‌های لازم، اولین قدم در این زمینه است و امیدواریم با همکاری و مساعدت مدیران استانی و ارشد ملی، ظرفیت لازم برای برنامه‌های توسعه‌ای مجموعه‌ی مقبره الشعرا را تامین کنیم.

 

وی افزود: مهمترین اقدام، تجهیز مقبرة الشعرا در حوزه‌ی ادبیات، شعر و شهریار پژوهی است و تا زمانی که از نظر عمرانی و کاربردی، این مجموعه ارتقا نیابد، هیچ بهبودی حاصل نمی‌شود.

 

نظامی خاطرنشان کرد: ما باید فرصت مطالعاتی‌ برای شهریار در داخل و خارج از کشور فراهم کنیم که دانشگاه‌های استان باید در این امر مار را یاری کنند.

 

وی متذکر شد: بازسازی مقبرة الشعرا، چندان کار سختی نیست چرا که علاوه بر بودجه‌ی شهرداری، بودجه‌ای نیز از سوی وزارت کشور برای آن تعیین شده است.

 

وی گفت: رسانه‌های محلی وظیفه دارند تا با مطرح کردن دغدغه و مسائل محلی، پیگیر این موضوعات باشند و البته هیچ موقع نباید از این کار خسته شوند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در رابطه با تعمیرات این مکان خاطرنشان کرد: تعمیر این محل به شهرداری منتقل شده است که امیدواریم با همراهی تیم شهرداری جدید، بازسازی آن را به پایان برسانیم اما به دلیل حجم زیاد مرمت، بازسازی آن تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز تمام نمی‌شود.

 

وی در پایان تاکید کرد: براساس پایش های انجام شده، شهر تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات در سطح کشور معرفی شده است که این ظرفیت، اتفاقات خوبی را آینده را رقم خواهد زد.

 

به گزارش تابناک تبریز از ایسناگفتنی است؛ این مراسم به مناسبت فرارسیدن روز درگذشت استاد شهریار که به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است، در مقبرة الشعرای تبریز برگزار شد و در پایان این مراسم نیز از پوستر ویژه‌ی آن رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :