آغاز تحول بزرگ در دومین موزه غنی ایران؛ موزه باستان شناسی ارومیه در مسیر توسعه

ارومیه--مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: عملیات توسعه موزه باستان شناسی ارومیه، به‌عنوان یکی از غنی‌ترین موزه‌های کشور با نمایش بیش از ۲۵ هزار شیء تاریخی آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۸۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰ 23 September 2024

آغاز تحول بزرگ در دومین موزه غنی ایران؛ موزه باستان شناسی ارومیه در مسیر توسعه

مرتضی صفری در گفتگو با سایت خبری تابناک با اشاره به عملیات توسعه موزه باستان شناسی ارومیه با هدف افزایش فضای نمایش اشیای تاریخی و فرهنگی این موزه، اظهار داشت: با اجرای این پروژه، فضای موزه به ۲ هزار متر مربع افزایش می‌یابد و شرایطی مناسب برای نمایش آثار بیشتر و استاندارد‌های روز فراهم خواهد شد.

وی افزود: این موزه که از سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را آغاز کرده است، یکی از غنی‌ترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود.
صفری تأکید کرد: این موزه طی سال‌های گذشته تنها از ۱۰ درصد فضای خود برای نمایش آثار استفاده می‌کرده و با آغاز پروژه جدید، امکان نمایش آثار بیشتری فراهم خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: طرح توسعه موزه شامل تقویت ساختمان قدیمی، اجرای دکوراسیون داخلی، تغییر ویترین‌ها و ساماندهی محوطه است و برای تکمیل آن به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون بخشی از این اعتبار تأمین شده است.
وی افزود: در طرح جدید، شیوه‌های نوین نمایش آثار به کار گرفته خواهد شد و همچنین برای هر شیء موزه، کد QR اختصاصی تعریف می‌شود.
صفری گفت: این موزه مجموعه‌ای از آثار باستانی از دوران نوسنگی تا پایان قاجار را در خود جای داده و نمایشگاه‌های متعددی از آثار دوره‌های اسلامی، ساسانی و همچنین دست نوشته‌های نفیس دوره‌های ایلخانی تا قاجار دارد و موزه باستان شناسی ارومیه همچنین دارای کتیبه‌های سنگی بی‌نظیری از دوره اورارتو‌ها و آجر‌های لعاب‌دار باستانی است که نشان دهنده قدمت و اهمیت این مرکز فرهنگی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی بیان کرد: موزه باستان شناسی ارومیه به‌عنوان دومین موزه غنی کشور، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی است که توسعه آن گامی بزرگ در حفظ و نمایش تاریخ این منطقه خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار