
علیرضا زندیان، نماینده بیجار و رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی، در بخش سوم گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک در استان کردستان، به بررسی الگوی سفرهای وزرا، دلایل کندی طرحهای عمرانی و وضعیت پروژههای راهسازی و زیربنایی استان پرداخت.
تابناک: برخی از مردم معتقدند وزرایی که در آستانه استیضاح هستند، بیشتر به استانها از جمله کردستان سفر میکنند. برخی میگویند این سفرها از یکسو میتواند فرصتی برای مطالبهگری نمایندگان باشد و از سوی دیگر ممکن است خروجی مشخصی نداشته باشد. بهویژه اینکه گاهی وعدهها عملیاتی نمیشود. آیا نمایندگان پیگیری لازم را انجام میدهند؟
زندیان، با انتقاد از پراکندگی سفرهای دولت تصریح کرد: چرا باید رئیسجمهور در یک هفته به استان سفر کند و بعد وزرا بهصورت جداگانه و مجدد سفر کنند؟ اگر قرار است مصوبهای داده شود، همانجا در سفر رئیسجمهور باید انجام شود. سفرهای جداگانه فقط هزینهها را بالا میبرد بدون اینکه مصوبه جدیدی ایجاد کند.
وی تأکید کرد: در جلسات خصوصی این نکته را به رئیسجمهور نیز منتقل کرده و خواستار بازگشت به الگوی گذشته شده است؛ الگویی که طی آن وزرا همراه رئیسجمهور به استانها سفر میکردند و بازدیدهای میدانی را در شهرستانها انجام میدادند.
رئیس مجمع نمایندگان کردستان به موضوع مصوبات غیرواقعی و وعدههای رسانهای وزرا پرداخت و گفت: وزیر نمیتواند در استانی مانند کردستان بهتنهایی اعلام کند که برای فلان پروژه بودجه مصوب میکند. مصوبات باید در قالب لایحه بودجه، داشتن ردیف، بررسی در کمیسیون تلفیق، تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان طی شود. مردم باید بدانند که بسیاری از وعدههای میدانی بدون طی این مسیر، ضمانت اجرایی ندارد.
وی با بیان اینکه رسانهای شدن رقمهای بزرگ نباید مردم را دچار سوءتفاهم کند، افزود: اگر تخصیص بودجه ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد ما راضی هستیم؛ اما گاهی وعدهها طوری مطرح میشود که مردم فکر میکنند پول کامل در لحظه در حساب استان است.

زندیان برای تبیین چرخه واقعی اجرای پروژهها، به کمربندی بیجار اشاره کرد و توضیح داد: در پی دعوت ما، رئیس سازمان راهداری و معاون وزیر راه به بیجار آمدند و مشکلات تردد ماشینهای سنگین در داخل شهر را دیدند. از آغاز بررسیها تا انتخاب مشاور، برگزاری جلسات کارشناسی، تهیه تفاهمنامه و آغاز عملیات اجرایی، بیش از یک سال و نیم زمان صرف شد. اکنون هم پروژه در مرحله خاکریزی و زیرسازی است و هنوز به مرحله آسفالت نرسیدهایم.
وی، تخصیص اعتبارات قطرهچکانی را یکی از دلایل کندی پروژههای زیرساختی دانست و با اشاره به انتقادات مردمی از تأخیرهای طولانی در پروژههای راهسازی، گفت: توپوگرافی کوهستانی کردستان و هزینه بالای اجرای زیرساختها را میپذیریم؛ اما این دلیل نمیشود که پروژه متوقف شود. مردم از توقف پروژه ناراضیاند. ماشینآلات که ماهها در باد و باران رها میشود، پیام منفی به مردم میدهد.
وی تأکید کرد: نظارت پیوسته مدیران استانی و ملی میتواند مانع این اتفاقات شود. زندیان با انتقاد از عملکردهای گذشته در حوزه مدیریت استانی گفت: اعتبار و بودجه با پای خودش به کردستان نمیآید. باید پیگیری شود، باید برای گرفتن بودجه بحث کرد. یکی از دلایل عقبماندگی زیرساختی کردستان، ضعف پیگیری در دورههای گذشته بوده است.
وی افزود: تا زمانی که کریدورهای اصلی، راهآهن و شبکه ریلی استان تکمیل نشود، سرمایهگذار در کردستان حضور پیدا نمیکند. سرمایهگذار به زیرساخت نیاز دارد؛ از فرودگاه گرفته تا جاده استاندارد و امکان رفتوآمد سریع.
زندیان در پایان گفت: اگر دولت قصد بازدید از استانها دارد، باید وزرا هماهنگ و همراه رئیسجمهور بیایند تا یکباره تصمیمگیریها انجام شود. سفرهای پراکنده و وعدههای بدون پشتوانه، نهتنها سودی برای استان ندارد، بلکه موجب توقع بیجا و دلزدگی مردم میشود.

انتهای پیام/