چاپ اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد/ «آیاتای» سروده هایی از عشق و جوانی تا ابیاتی از واقعه عاشورا

مجموعه شعر آیاتای (نظیر ماه) شامل اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار توسط واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد به چاپ می رسد.
کد خبر: ۶۵۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷ 08 September 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد/ فرهنگی ، مجموعه شعر آیاتای (نظیر ماه) شامل اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار توسط واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد به چاپ می رسد.
نوذر استوار مولف و گردآورنده کتاب آیاتای در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با این اثر گفت: آیاتای به معنی ( نظیر ماه) است واشعارموضوعی منتخب 58 شاعر ترک قشقایی با 16 موضوع شامل دعا و نیایش، مدح حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (ع)، واقعه عاشورا، انتظار، بهار، جوانی و پیری، پدر و مادر، کوچ و ایل، باران، زبان مادری، عاشقانه ها، معلم، ماه رمضان، ایران و انقلاب اسلامی را در بر می گیرد.
وی بیان کرد: این مجموعه شامل 171 شعر در 339 صفحه به صورت موضوعی و با ترتیب الفبایی نگاشته شده، که با راهنمایی آغازین کتاب برای تمامی مخاطبان قابل فهم و درک است.
چاپ اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد/ «آیاتای» سروده هایی از عشق و جوانی تا ابیاتی از واقعه عاشورا

استوار ابراز داشت: با توجه به سکونت ترک های قشقایی در استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط کشور و همچنین توجه به عدالت فرهنگی و جغرافیایی مجموعه شعر آیاتای گردآوری واز سوی واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد تا مهرماه امسال به چاپ می رسد.
گرداورنده مجموعه شعر آیاتای اظهار کرد: نبود یک مرجع مکتوب برای هنرمندان شامل خوانندگان و موسیقیدانان ، مداحان و نوحه خوانان به ویژه در مناسبت های ملی و مذهبی در استان با گویش ترکی قشقایی باعث شد تا کتاب شعر آیاتای تالیف و به زودی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.
وی افزود: خلاء اشعار مناسب و فاخر ترکی قشقایی در مناسبت های ملی و مذهبی احساس می شد واین کمبود در حوزه اشعار لری نیز وجود دارد زیرا تمام اشعار موجود به زبان فارسی است و برای پخش از صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و شبکه های ملی نیز مشکلاتی وجود داشت.
استوار گفت: تاکنون حمایتی از اشعارشاعران قشقایی نشده بود و حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد به کمبود اشعار محلی و ترکی قشقایی پی برد و با توجه به اشرافی که بر این موضوع داشت و در راستای سیاست های سازمانی خود برای چاپ مجموعه شعر آیاتای حمایت ویژه ای از ما داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.
چاپ اشعار 58 شاعرترک قشقایی برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد/ «آیاتای» سروده هایی از عشق و جوانی تا ابیاتی از واقعه عاشورا

وی به کمیت و کیفیت اشعار شاعران در مجموعه شعر آیاتای اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خودم از مسئولان ارزیابی و نظارت صدا و سیما بوده و هستم تلاش کرده ام تا حدامکان از اشعار کم مایه و سخیف در این کتاب خودداری کنم و به لحاظ محتوایی و زیبایی شناختی هنری نیز با توجه به ذوق و قریحه ای که در حوزه شعر دارم بهترین اشعار شاعران ترک قشقایی را انتخاب کرده و در مجموعه آیاتای به چاپ برسانم.
این نویسنده، شاعر و برنامه ساز تلویزیون افرود: قطعا مجموعه شعر آیاتای( نظیر ماه) نمی تواند بهترین و ناب ترین اشعار ترکی قشقایی باشد و به طور طبیعی یک سلیقه و گزینش اشعار وجود دارد، ضمن اینکه بسیاری از این شاعران اشعار بسیار زیبا و با محتوا داشته اند و لزوم اختصار نویسی باعث شد از هر کدام یک یا دو اثر انتخاب شود.
استوار ابراز داشت: مجموعه آیاتای اشعار شاعران معاصر و قدیمی قشقایی از زمان آقای معزون تا شاعران جدید را شامل می شود.
وی با تاثیرات کتاب شعر آیاتای در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: فکر می کنم فقدان این کتاب احساس می شد زیرا بیشتر اشعار برگزیده ای که تاکنون چاپ شده در حوزه تغزل بوده و در بخش مذهبی کار فاخری تولید نشده است هر چند دو سه اثر از شاعران گچسارانی چاپ شده بود اما مخاطبان را اقناع نمی کرد و اشعار مجموعه شعر آیاتای را بیشتر خواننده ها و مداحان می توانند استفاده کنند.
گرداورنده مجموعه شعر آیاتای بیان کرد: تا زمانی که یک نفر به یک زبان حرف بزند و شعر بسراید و بنویسد آن زبان از بین نخواهد رفت و ترکی قشقایی در شرایط کنونی جزو زبان های در معرض انقراض تلقی می شود اما حرکتی که توسط نویسندگان و شاعران در یکی دو دهه اخیر شکل گرفته، باعث شده است تا این روند به تاخیر بیفتد.
این کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی افزود: تاکنون و پیش از گرداوری مجموعه شعر آیاتای، کتاب بالدان شیرین ( شیرین تر از عسل) که شامل مجموعه ضرب المثل ها، داستان ها و حاضر جوابی های ترکی قشقایی است و همچنین کتاب" دستور زبان مختصر ترکی قشقایی"، کتاب برگزیده اصطلاحات و ضرب المثل های ترکی قشقایی با برگردان فارسی را با هزینه شخصی تالیف و به چاپ رسانده ام که در بازار موجود هستند. 
گفتنی است از سال 96 تاکنون چهار مجموعه شعر بومی و چهار مجموعه شعر فارسی از سوی واحد افرینش های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است و یک رمان ، دومجموعه داستان کوتاه و سه مجموعه شعر فارسی نیز تولید شده اند که در نیمه دوم سال 97 منتشر خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار