ثبت آئین جاروکشیِ پیرغلامان حسینی نطنز در فهرست میراث معنوی

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز با اشاره به برگزاری مراسم آیین جاروکشی پیرغلامان حسینی در نطنز در شب اول محرم گفت: این آیین قابلیت ثبت در فهرست میراث معنوی و فرهنگی کشور را دارد.
کد خبر: ۷۷۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 01 September 2019

حسین یزدان مهر اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن ماه محرم مراسم آئینی جاروکشی پیر غلامان حسینی در نطنز برگزار شد.

وی تصریح کرد: این آئین هرساله در تکیه تاریخی ارشاد علیا و با حضور پیر غلامان حضرت سید الشهدا (ع) برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز افزود: آئین کهن جاروکشیِ شب اول محرم نطنز قابلیت ثبت در فهرست میراث معنوی و فرهنگی را دارد چراکه این مراسم دارای سابقه تاریخی است و به شیوه‌ای سنتی اجرا می‌شود.

اجرای آئین‌های سنتی چادر پوشان سنتی تکایای نطنز، نخل گردانی سرشک و امانت گذاری مزرعه

وی با اشاره به آئین‌های عاشورایی نطنز گفت: مراسم‌های آئینی زیادی در ایام محرم در سطح شهرستان برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به چادر پوشان سنتی تکایای نطنز، نخل گردانی سرشک و امانت گذاری مزرعه خطیر اشاره کرد که اداره میراث فرهنگی به این آئین‌ها به عنوان میراث معنوی نگاه ویژه دارد.

یزدان مهر در ادامه اضافه کرد: تعزیه خوانی نیز به عنوان خاص ترین و گسترده‌ترین آئین ویژه ماه محرم در نطنز قلمداد می‌شود که به عنوان میراث ناملموس توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و در چهار حسینیه تاریخی شهر نطنز به صورت باشکوه برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: جغجغه زنی و نخل گردانی در روستای تاریخی ابیانه و مرکب گردانی در روستای کمجان به عنوان میراث معنوی و آئین‌های عاشورایی است که در روستاهای شهرستان نطنز برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار