بنگاه‌های اقتصادی باید نسبت به تضمین‌های اخلاقی با دقت‌تر باشند

ایزدفر با تاکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید نسبت به تضمین‌های اخلاقی با دقت‌تر باشند، اظهارداشت: امروزه ارزش‌های اخلاقی و مسئولیت اجتماعی از شاخص‌های مهم در دنیای کسب و کار است که بنگاه‌های اقتصادی در یک رقابت سالم تلاش می‌کنند با پایبندی و رعایت اصول اخلاقی، کالای خود را به جامعه ارائه و پایداری در بازار و مشتری مداری را به منصه ظهور برسانند.
کد خبر: ۹۰۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 21 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار که به صورت وبینار برگزار شد، گفت: در شرایطی که اقتصاد وضعیت مناسبی ندارد و فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها در شرایط سختی قرار دارند، باید مسایل اخلاقی در حوزه کسب و کار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

صلاح الدین ایزدفر بیان کرد: اخلاق در کسب و کار در همه دوران‌ها یه عنوان یک مسأله مهم مطرح بوده و شواهد گواه این است که رعایت اصول اخلاقی در فعالان و یا بنگاه‌های اقتصادی با عملکرد و مسایل مالی شرکت‌ها ارتباط مستقیم و مثبت دارد.

او افزود: یکی از اهداف ما در کمیسیون اخلاق کسب و کار توجه، توسعه و بسط فرهنگ مهربانی و روابط انسانی توام با محبت بین عوامل کار و تولید است.

ایزدفر با تاکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید نسبت به تضمین‌های اخلاقی با دقت‌تر باشند، اظهارداشت: امروزه ارزش‌های اخلاقی و مسئولیت اجتماعی از شاخص‌های مهم در دنیای کسب و کار است که بنگاه‌های اقتصادی در یک رقابت سالم تلاش می‌کنند با پایبندی و رعایت اصول اخلاقی، کالای خود را به جامعه ارائه و پایداری در بازار و مشتری مداری را به منصه ظهور برسانند.

او اضافه کرد: اخلاق مداری و اخلاق کسب و کار یک روند بالا به پایین از مدیریت آغاز می‌شوند که اخلاقیات و حکمرانی مناسب سازمانی می‌تواند به موفقیت در کسب و کار منجر شود.

در ادامه این جلسه فرشاد زارع عضو اتاق بازرگانی فارس و کارشناس مالکیت فکری به ارائه مطلب با عنوان " اخلاق، فرآیند ثبت و قوانین حقوق مالکیت فکری (برند یا نشان تجاری، اختراعات، طرح صنعتی) "پرداخت.

او گفت: کسب و کار‌ها به دو بخش خدمات محور و محصول محور تقسیم می‌شوند که کسب و کار‌های محصول محور می‌توانند از قوانین حقوق مالکیت فکری بهره‌مند شوند و انحصار خود را حفظ کنند و به صورت اختراع، طرح صنعتی یا نشان تجاری ثبت شوند.

زارع افزود: اگر محصولی دارای نوآوری و گام ابتکاری باشد، می‌توان برای ثبت آن اقدام کرد و این درحالی است که طرح صنعتی مربوط به ظاهر و زیبایی محصول است و نشان تجاری یا برند باعث می‌شود خدمت یا محصول از سایر رقبا متمایز شود.

او بیان کرد: برای ثبت برند مجوز نشاندهنده فعالیت باید ارائه شود که با داشتن مجوز تاسیس و کارت عضویت اتاق بازرگانی میتوان حداکثر سه برند را ثبت نمود و ثبت تعداد بیشتر نیازمند کارت بازرگانی یا پروانه بهره برداری است که هدف این امر جلوگیری از دلالی در ثبت برند بوده است.

زارع اظهارداشت: گاهی در ثبت برند اصول اخلاقی رعایت نمی‌شود و قوانین و مقررات زیر پا گذاشته می‌شود جهت ثبت برند متقاضی باید اظهارنامه ارائه دهد و این اظهارنامه در روزنامه رسمی آگهی شود.

او اضافه کرد: عنوان برند بهتر است به گونه‌ای انتخاب شود که مشابهتی با عنوان سایر برند‌ها نداشته باشد و اگر کسی که برندی ثبت کرده باشد و فرد دیگری وارد حیطه انحصاری برند او شده باشد می‌تواند اعتراض کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار