منشا گرد و غبار در شیراز داخلی بود

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: فرونشست سریع ذرات معلق همزمان با توقف باد حاکی از این‌ست که منشا گردوغبار شب گذشته داخلی و بسیار نزدیک به شهر شیراز است.
کد خبر: ۹۴۸۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 14 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: حمید ظهرابی  بیان کرد: حتی اگر بر اساس برخی گزارشات این غبار مقداری نیز تحت تاثیر منابع خارجی باشد اما از آن جایی که بلافاصله پس از فروکش کردن باد شاهد ترسیب غبار و گرد و خاک بودیم؛ شکی نیست که بخش عمده گرد و خاک منشا داخلی و ناشی از تخریب پوشش گیاهی و تغییر کاربری مراتع و زمین‌های کشاورزی رها شده در اطراف شهر شیراز بوده است.

او افزود: تخریب‌های ناشی از معادن به ویژه معادن شن و ماسه و انباشت حجم زیادی از محصولات کارخانجات تولید شن و ماسه، سنگ بری‌ها و معادن کارخانه سیمان در درون شهر و مجاورت شهر شیراز هم در این خصوص نقش داشتند.

مدیرکل محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: وزش شدید باید موجب خیزش خاک از روی سطح زمین در شهر شیراز و برخی نقاط فارس طی روز گذشته شد.

ظهرابی با بیان اینکه گرد و خاک موجب شد تا شاخص کیفیت هوا در ساعاتی تا عدد ٣٥٠ افزایش یابد که نشان از کیفیت بسیار نامطلوب هوا دارد، افزود: از بامداد شنبه ٢٣ اسفند تا ابتدای صبح با توجه به اینکه ذرات نسبتا درشت بود و وزش باد هم قطع شد، ذرات گرد و غبار به سطح زمین آمد.

او ادامه داد: ابتدای صبح امروز وضعیت هوای ناسالم برای گروههای حساس در شیراز داشتیم و به در طول روز و تا ظهر به وضعیت و شرایط نسبتا مطلوب و سالم رسید.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه نتایج نشان می‌دهد که وضعیت نسبتا به شرایط مطلوبی رسیده و تا روزهای آینده هم براساس اعلام سازمان هواشناسی بارش نخواهیم داشت، تاکید کرد: ضرورت دارد ذرات گرد و خاک در سطح شهر و خیابان‌ها به سرعت غبار روبی شوند.

ظهرابی یادآور شد: شاخص اصلی مدنظر ما ذرات کمتر ٢.٥ میکرون و ده میکرون هستند که اندازه گیری‌ها هم نشان از بهبود وضعیت نسبت به روزهای گذشته دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار