نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی:

افزایش نرخ بهره‌وری به‌منظور تحقق اقتصاد مقاومتی

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: یکی از اصول مهم در بهره‌وری بهینه شکرگزاری نعمت‌های الهی و استفاده بهینه از این نعمات بوده و تلاش برای بالا بردن نرخ بهره‌وری می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باشد.
کد خبر: ۱۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹ 04 March 2015
آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی صبح امروز در نشست درس اخلاق مدیران استان مرکزی با اشاره به هفته احسان و نیکوکاری اظهار داشت: احسان و نیکوکاری تنها کمک مادی به بندگان نیازمند نیست و می‌توان با راهنمایی‌های خردمندانه، آموختن راه معیشت و اقتصاد به اقشار نیازمند جامعه آنا را یاری رسانیم.

وی افزود: متأسفانه جامعه امروز عوامل مادی را محاسبه کرده و به سمت مادیات پیش رفته و از معنویات دور شده، دنیای غرب از کلیسا فاصله گرفت و به سمت عوامل فیزیکی رفت درحالی که فراموش کرد که استجابت کننده دعاها ذات اقدس احدی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: در آستانه سال جدید بایستی از خرج‌های غیرضروری فاصله بگیریم و از اسراف دوری کنیم و سعی کنیم که مخارج غیرضروری را به سمت سازندگی و آبادانی سوق دهیم.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به الگوگیری از حضرت زهرا(س) گفت: حضرت صدیقه کبری(س) بزرگترین الگوی انفاق، ایثار و احسان بودند و ما نیز با پیروی از مسیر ایشان بخشی از امکانات مادی را در اختیار ارحام قرار دهیم چرا که صله ارحام در دین اسلام سفارش شده و با توجه به نزدیک بودن به ایام سال نو بهترین فرصت بوده تا با به جا آوردن این فریضه الهی کمک کوچکی هم به آشنایان و نیازمندان کنیم.

وی افزود: بایستی از اسراف پرهیز کرد و توجه داشته باشیم که بیت‌المال هم در راستای درست باید صرف شود و آحاد جامعه باید بدانند که منابع کشور محدود بوده و باید با مدیریت کارآمد این منابع را برای استفاده نسل‌های آینده حفظ کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: معنای اقتصاد مقاومتی مدیریت بهینه منابع و بهره‌وری بهینه از منابع بوده که بر این مبنا صرفه‌جویی و مدیریت منابع باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به سرانه مصرفی آب در کشور گفت: متاسفانه سرانه مصرفی آب در کشور 210 لیتر بوده که در مقایسه با کشورهای اروپایی 100 لیتر بیشتر است و این نشان از هدر رفت و اسراف این نعمت آسمانی دارد چرا که با کاهش بارندگی و نزولات آسمانی سفره‌های آب زیرزمینی نیز در حال مصرف هستند.

وی افزود: نانی که در دست مردم قرار می‌گیرد باید از کیفیت مناسب برخوردار، تا از حیف‌و میل کردن آن کاسته شود و بتوانیم با صرفه‌جویی در این زمینه در بخش آب مصرفی در حوزه کشاورزی نیز صرفه‌جویی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: 50 درصد آلودگی شهر اراک به دلیل تردد موتورسیکلت‌ها، خودروهای شخصی و وسایط نقلیه فرسوده هستند که به نحوی زمینه هدر رفت سوخت و انرژی را ایجاد کرده‌اند که تلاش برای بالا بردن نرخ بهره‌وری می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باشد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به هفته درختکاری گفت: فرهنگ توسعه فضای سبز، فضای کشاورزی، احیاء مراتع و جنگل‌ها نقش مهمی در اکولوژی زیست محیطی دارند که در استان مرکزی با توجه به آلودگی هوا نقش تأثیرگذاری توسعه فضای سبز داشته و ایجاد فضاهای سبز و درختکاری باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

وی افزود: در روایات اسلامی بر کاشت درخت بسیار سفارش شده بنابراین همگی باید به فکر کاشت درخت و نهال در نقاط مختلف باشیم و به‌گونه‌ای گام برداریم تا از ثمرات آن بهره‌مند شویم و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای حفظ درخت‌های کهنسال و باغ‌های ارزشمند قدیمی تمهیداتی بیندیشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: منابع کشور باید در مسیر درست خرج شود و ریال به ریال آن صرف ایجاد اشتغال برای جوانان شود و همگی در این راستا وظیفه سنگینی را بردوش داریم.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به ایام شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: در آستانه سال جدید باید به گونه‌ای عمل کنیم که شأن و حرمت ایام فاطمیه(س) حفظ شود و شرایط آرامی بر جامعه حاکم باشد و هرچیز جای خود حفظ شود.

وی افزود: دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار نوروزی باید با برنامه و قوت در این حوزه عمل کرده و شرایطی برای مسافران فراهم شود که در خور شأن و جایگاه استان باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: مأموران انتظامی استان برای چهارشنبه آخر سال هم برنامه داشته باشند و مراقب امنیت و نظم حاکم باشند تا این روز بدون حادثه سپری شود و فراموش نکنیم مخارجی که برای این روز می‌شود خود نیز اسراف است که می‌تواند در جای بهتری صرف شود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به خطبه 109 نهج‌البلاغه گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه شریف وجود مبارک اهل‌بیت(ع) به ویژه نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و فاطمه زهرا(س) را به‌عنوان برترین وسیله‌ای که متوسلان به خداوند پاک و بزرگ به آن توسل جسته‌اند برشمرده است.

وی افزود: خداوند متعال در آیه 57 سوره مبارکه اسراء می‌فرمایند؛ «اولئِکَ الَّذینَ یَدْعُونَ یَبتَغُونَ إِلى رَبِّهِمُ الوَسیلَةَ اَیُُّهُم أَقرَبُ وَ یَرْجُونَ رَحمَتَهُ وَ یَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ ربّکَ کانَ مَحذورا ً» کسانی که مشرکان آن‌ها را به جای خدا می‌خوانند، خودشان برای تقرب به پروردگارشان وسیله‌ای می‌جویند، وسیله‌ای هرچه نزدیک‌تر، آنان خود به رحمت او امیدوارند و از عذابش بیمناک هستند. چرا که عذاب پروردگارت، درخور پرهیز و حذر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار