با حضور اعضای کمیته علمی جایزه ملی تعالی سازمانی برگزار شد؛

دوره آموزشی آشنایی با الگوی تعالی سازمانی ویرایش ۱۴۰۰ شرکت فولاد خوزستان

کد خبر: ۱۰۵۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵ 07 July 2022
به گزارش خبرنگار روابط عمومی، دوره آموزشی آشنایی با الگوی تعالی سازمانی ویرایش ۱۴۰۰ با حضور الهویردی تقوی و جعفر جنامی‌نیا اعضای کمیته علمی جایزه ملی تعالی سازمانی، برای مدیران، روسا و کارشناسان مرتبط فولاد خوزستان در روز‌های یکشنبه ۵ تیر و دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ در محل تالار طوبی شماره ۲ برگزار گردید.
 
محسن شیری بابادی مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان، هدف از برگزاری این دوره را آشنایی مدیران، روسا و کارشناسان با تغییرات الگوی جدید تعالی سازمانی، مفاهیم بنیادین، معیارهای ارزیابی و منطق ارزیابی رادار که خود منجر به تعمیق مفاهیم تعالی سازمانی و ارتقای فرهنگ سازمانی می‌شود، برشمرد. همچنین این دوره برای ایجاد آمادگی بیشتر بخش‌های مختلف شرکت و حضور موثر در جایزه ملی تعالی سازمانی برگزار شده است.
 
الهویردی تقوی در ابتدا به مقایسه الگوهایی تعالی سازمانی ویرایش ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: در ویرایش ۱۴۰۰ از پراکندگی و تکرار مطالب پیشگیری شده و یکپارچگی بیشتری میان زیرمعیارها ایجاد شده است. در الگوی تعالی ویرایش ۱۴۰۰، معیار «همکاری‌ها و منابع» به «قابلیت‌ها» تغییر یافته و معیار «فرآیندها، محصولات و خدمات» نیز به «عملیات» تغییر پیدا نموده که تمامی زنجیره ارزش سازمان را در بر می‌گیرند. همچنین معیار جدیدی تحت عنوان «مشتریان» اضافه شده و نتایج مرتبط به تمامی ذی‌نفعان نیز در یک معیار «نتایج» تجمیع شده است. 
 
در ادامه جعفر جنامی‌نیا، با اشاره به تاریخچه تعالی سازمانی در کشور، گفت: در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار این مفهوم وارد کشور شد و تا ۱۰ سال از مدل ترجمه شده اروپایی موسوم به EFQM استفاده می‌شد ولی از سال ۱۳۹۳ تدوین مدل ملی تعالی سازمانی آغاز شد و تاکنون این مدل ۳ نوبت مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفته است. 
 
جنامی‌نیا در ادامه به بررسی مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی پرداخت و گفت: الگوی تعالی سازمانی ویرایش ۱۴۰۰ یکی از قوی‌ترین الگو‌های تعالی و الگویی کمال‌گرا است. این مفاهیم تعریف یک سازمان کامل را ارائه می‌دهند. تعداد مفاهیم بنیادین در ویرایش جدید با ویرایش قبلی یکسان بوده و ۱۰ مفهوم است، لیکن از لحاظ محتوا، تغییراتی در مفاهیم بنیادین اعمال شده است.
 
وی در ادامه به تشریح هر یک از مفاهیم بنیادین تعالی پرداخت.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار