مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

زریبار به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا می‌شود

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مسئله دریاچه ارومیه اشاره کرد و با عنوان این مطلب که در این دریاچه بیش از 102 جزیره وجود داشت که اکنون در این وضعیت به سر می‌برد، گفت: با وجود خشکسالی‌های اخیر و همچنین برداشت‌های بی‌رویه آب از چاه‌های غیرمجاز، دریاچه زریبار نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ 28 October 2015

به گزارش تابناک کردستان، اسماعیل کهرم در حاشیه نخستین همایش ملی حفاظت و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها که با محوریت دریاچه زریبار در مریوان برگزار شد، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: سازمان محیط زیست سال‌های متوالی است که برای انجام فعالیت‌های کاری خود نیازمند بودجه و امکاناتی خاص است اما هنوز هم نتوانسته آنها را از دولت بگیرد.

وی گفت: چندین سال است که درخواست افزایش بودجه سازمان، خرید وسایل مورد نیاز و همچنین استخدام بیش از یک هزار نفر برای محیط‌بانی به دولت داده شده است که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده و دولت به این موارد اعتنایی ندارد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از شعارهای دولت تدبیر و امید انتظار می‌رفت که اوضاع محیط زیست تغییر کند اما متاسفانه آقای روحانی تنها یک نفر را به عنوان رئیس سازمان محیط زیست کشور انتخاب کرده و وی را تنها گذاشته است.

وی یکی از شعارهای مهم در دولت تدبیر و امید را رسیدگی به اوضاع محیط زیست کشور خواند و گفت: با رفع تحریم‌ها انتظار می‌رود که برخی از شعارهای دولت تدبیر و امید عملی شود.

کهرم افزود: بسترهای لازم برای ارائه کمک به محیط زیست آماده است اما هنوز ساختار مجلس، ساختار دولت احمدی‌نژادی است و این امر کار را برای ما مشکل کرده است.

مجلس مقصر اصلی بسیاری از کم‌کاری‌ها

به گفته وی، در بسیاری از کم‌کاری‌ها و عدم تخصیص اعتبارات، مقصر اصلی مجلس است که نمی‌خواهند محیط زیست را کمک کند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در کل کشور بیش از 2 هزار و 700 نفر به عنوان محیط‌بان فعالیت می‌کنند که متاسفانه بیشتر این افراد بنا به دلایلی در زندان هستند.

وی به مسئله دریاچه ارومیه اشاره کرد و با عنوان این مطلب که در این دریاچه بیش از 102 جزیره وجود داشت که اکنون در این وضعیت به سر می‌برد، گفت: با وجود خشکسالی‌های اخیر و همچنین برداشت‌های بی‌رویه آب از چاه‌های غیرمجاز، دریاچه زریبار نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا می‌شود.

کهرم از سدسازی زیاد در کشور انتقاد کرد و با طرح این سوال که چرا باید دولت به دنبال ساخت‌و‌ساز و فعالیت‌هایی باشد که نه برای مردم و نه برای محیط زیست کشور سودی ندارد، افزود: در حوزه دریاچه ارومیه بیش از 36 سد ساخته شد و 4 سد دیگر هم نیمه‌کاره رها شده است.

دریاچه ارومیه را ندانم‌کاری‌های مسئولان خشک کرد

وی عنوان کرد: دریاچه ارومیه را ندانم‌کاری‌های مسئولان خشک کرد چون در زمانی ما برای ساخت سد اقدام کردیم و می‌خواستیم رتبه اول دنیا را در سدسازی کسب کنیم که بسیاری از کشورهای دنیا در حال تخریب سدهای خود بودند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین وجود فاضلاب‌های انسانی و حیوانی را مهم‌ترین عامل افزایش نیزارهای دریاچه زریبار مریوان دانست و گفت: اگر جلو رشد نیزارهای موجود گرفته نشود، وضعیت فعلی دریاچه ارومیه در انتظار دریاچه زریبار خواهد بود.

وی با انتقاد از عملکرد شورای اسلامی و شهردار مریوان، افزود: دریاچه زریبار زنده است چراکه مردم خواستار زنده‌بودن آن هستند و اگر بخواهیم که به سرنوشت دریاچه ارومیه تبدیل نشود باید بیش از گذشته مردم را پای کار آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار