نعمت‌زاده:

هنوز خود بنده و خیلی از همکاران باور نداریم صادرات راه نجات تولید کشور است /12 میلیارد دلار ار بانک‌های خارجی قرض کرده‌ایم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارهای بزرگ را بزرگان می‌توانند انجام دهند که در کشور ما صدها مدیر قابل در عرصه تولید و صنعت وجود دارد، متذکر شد: هنوز خود بنده و خیلی از همکاران بنده باور نداریم صادرات راه نجات تولید کشور است و اگر چه بازار ما یک بازار 80 میلیونی بزرگ است ولی در مقایسه با جهان رقمی نیست.
کد خبر: ۱۳۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 05 December 2015

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا نعمت‌زاده پیش از ظهر امروز در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در محل تالار پتروشیمی تبریز با بیان اینکه امروز 0.34 درصد یعنی یک سوم یک درصد صادرات جهان را به عهده داریم اظهار داشت: میزان صادرات در سال گذشته 50 میلیارد دلار بود و در 8 ماهه امسال 27.9 میلیارد شده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: در حالی که باید صادرات کشور به میزان 10 درصد افزایش می‌یافت شاهد کاهش 10 درصدی آن هستیم.

وی افزود: ما باید ظرف 10 سال آینده حداقل به میزان 3 برابر صادرات را افزایش دهیم که نیازمند مقررات‌زدایی و رفع بروکراسی‌های زاید و بهبود فضای کسب و کار است.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: قرآن کریم برای مومنان شروط زیادی قائل است ولی مهم‌ترین آنها ایمان و اعتقاد به اهداف و مسیر انتخابی در عمل صالح است که باید این عمل صالح نمود و نتیجه بیرونی و تاثیرگذار داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر هدف ما توسعه صادرات، توسعه علم و فناوری و حل مشکل اشتغال است باید اعمال و اقدامات صالح انجام گرفته در این امور نمود داشته و در آمار و ارقام‌ها خود را نشان دهد و مهم‌تر از همه پروردگار متعال باید تصدیق کند که عمل صادرات است.

این مسئول با بیان اینکه طبق نص صریح قرآن تولید و صادرات عمل صالح است، ادامه داد: از جمعیت نزدیک به 80 میلیونی کشور 10 میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی و 4.5 میلیون نفر مشغول به تحصیل داریم و سالانه 700 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در رشته مهندسی تحویل جامعه می‌دهیم.

آموزش ما در سطح دانشگاه‌ها بسیار تنزل یافته/اهالی صنعت بعضا صادرات بلد نیستند

وی متذکر شد: آموزش ما در سطح دانشگاه‌ها بسیار تنزل یافته و باید این آموزش عالی را تصحیح کنیم که فارغ التحصیلان مشکلی از روی دوش جامعه بردارند نه اینکه تنها دارای مدارک عالی و دهن پرکن باشند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه ما در زمینه‌های خاص افرادی که مسلط به دانش صادرات باشند نداریم و اهالی صنعت ما بعضا صادرات بلد نیستند، اضافه کرد: یکی از زمینه‌هایی که اتاق‌های بازرگانی می‌توانند گره‌گشا باشند آموزش و تربیت کارشناس صادرات است و حتی باید برای محاوره زبان‌های بین‌المللی دوره‌های آموزشی برگزار کنند تا بازاریابان از توان مذاکره برخوردار شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما باید شرایط خود را با معیارهای جهانی تطبیق دهیم و تولیداتمان از مرحله طراحی متناسب با سلیقه طرف‌های ما باشد و چرا که در علم تجارت تولیدکنندگان خادمان خریداران محصولات به شمار می‌روند که باید طبق ذائقه و سلیقه آنها به تولید بپردازند.

باید الفبای صادرات را یاد بگیریم

وی با بیان اینکه برای صادرات باید زحمت بکشیم و الفبای صادرات را یاد بگیریم و از آموزش در بخش تولید، بازاریابی و صادرات آغاز کنیم؛ تاکید کرد: ما باید به کارمان عشق بورزیم؛ مسلط به کارمان باشیم و بسیار زحمت بکشیم تا بتوانیم بازارهای جهانی را به تصرف خود درآوریم.

تبریز پایتخت فرش جهان است اما با شعار نمی‌شود

این مسئول یادآور شد: به عنوان مثال تبریز پایتخت فرش جهان است اما با شعار نمی‌شود صادرات را انجام داد و به جای حرف زدن در ارتباط با مزایای فرش تبریز بهتر است به توسعه صادرات این محصول بیندیشیم که با منم منم گفتن راه به جایی نخواهیم برد.

نعمت‌زاده اظهار داشت: نام بیست و یکمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی تبریز را به صفت ملی بودن مزین کرده‌اید که باید این همایش را در سطح ملی حفظ کنید که اگر بخواهید این همایش را به سطح استانی تنزل دهید از ارزش آن کاسته خواهد شد.

هنوز خود بنده و خیلی از همکاران بنده باور نداریم صادرات راه نجات تولید کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارهای بزرگ را بزرگان می‌توانند انجام دهند که در کشور ما صدها مدیر قابل در عرصه تولید و صنعت وجود دارد، متذکر شد: هنوز خود بنده و خیلی از همکاران بنده باور نداریم صادرات راه نجات تولید کشور است و اگر چه بازار ما یک بازار 80 میلیونی بزرگ است ولی در مقایسه با جهان رقمی نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه بیش از 30 درصد ویفر میکرو چیپس‌های دنیا در مالزی تولید می‌شود که با سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی و ژاپنی اتفاق می‌افتد اما محصول تولیدی مالزی به شمار می‌رود، افزود: ما هر چه سرمایه‌گذار خارجی را برای سرمایه‌گذاری در کشور تشویق کنیم برنده میدان خواهیم بود.

تنها راه همکاری‌ خارجی‌ها با ایران سرمایه‌گذاری مشترک با ایران و صادرات 30 درصد محصولات تولیدی

نعمت‌زاده تاکید کرد: تاکنون بیش از 20 مورد ملاقات با همتایان خارجی داشتم و در این ملاقات‌ها تنها راه همکاری‌ها را سرمایه‌گذاری‌های مشترک اعلام کرده‌ایم که حداقل 30 درصد سرمایه‌گذاری‌ها باید صرف صادرات شود چرا که ما نیاز به پول آنها ندارم و مهم‌تر از پول دانش و روابط انسانی و ایجاد تعاملات مورد نیاز است.

راه‌اندازی برندی‌های مشترک و حضور در بازارهای طرف‌های مقابل

وی افزود: هفته پیش یک هیئت عالی رتبه ایتالیایی در کشور حضور یافته بودند که 10 بانک در این هیئت حضور داشتند و ما زمینه‌های همکاری را مشخص کردیم؛ به طوری که معاون وزیر ایتالیایی اعلام کرده بود 95 درصد موفقیت داشتیم تفاهم‌نامه‌هایی بین 3 بانک از طرف ما و 3 بانک ایتالیایی نیز منعقد شد.

این مسئول با بیان اینکه در حال نهایی کردن برنامه‌های برجام با کشورهایی مثل اتریش و هلند هستیم، ادامه داد: تاکید ما بیشتر روی سرمایه‌گذاری‌های مشترک، صادرات، راه‌اندازی آرندی‌های مشترک و حضور در بازارهای طرف‌های مقابل است.

وی با اشاره به اینکه شرکتی وجود دارد که 150 مشارکت در دنیا به انجام رسانده و ما هم می‌توانیم شریک صد و پنجاه و یکم این شرکت باشیم؛ گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا اتفاق افتاده چرا که سرمایه‌گذاری‌های مشترک موجب رونق بازار می‌شود و سرمایه‌گذاران بیشتر به دنبال توسعه سود و ارتقاء توان دارایی خود هستند.

حدود 60 درصد اقتصاد کشور در تهران است

نعمت‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: حدود 60 درصد اقتصاد کشور در تهران است و از این رو صرف گردش مالی شرکت‌های استانی در استان متبوع چندان به صلاح تولیدکنندگان نیست چرا که بروکراسی و محدودیت ارائه تسهیلات در استان‌ها بیشتر از مرکز است.

12 میلیارد دلار ار بانک‌های خارجی قرض کرده‌ایم

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: 12 میلیارد دلار از بانک‌های خارج قرض کرده‌ایم و بدهی ما از بانک‌های داخل کم تر است و معتقدیم باید روی منابع خارج از کشور تمرکز و این منابع را به صورت سرمایه گذاری و فاینانس جذب کنیم.

این مسئول با بیان اینکه هنوز در کشور ما صادرات محور قرا نگرفته که باید تلاش کنیم با اصلاح قوانین مغایر، محور قرار گیرد، افزود: در سیاست‌های 24 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری اولین مورد استفاده از توانمندی داخلی و دوم توسعه صادرات و در مرحله تکمیلی صادرات برون‌‌گرایی است، یعنی صادرات جزو برون‌گرایی به شمار می‌رود./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار