ارتقای همکاری های جمعی راهبرد مواجهه با آسیب های اجتماعی

روزبه کردونی، کارشناس ارشد رفاه اجتماعی
کد خبر: ۲۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶ 27 April 2015
کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی یکی از حساسیت های رییس جمهور است که در نشست اخیر هیات دولت بار دیگر بر آن تاکید شد. روحانی در نخستین جلسه با استانداران دولت تدبیر و امید نیز به درستی اشاره داشتند که آسیب های شدید اجتماعی در هیچ زمانی سخت تر از شرایطی که این دولت شروع به کار کرده، نبوده است.
 در همین چارچوب وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از صاحبنظران مسائل اجتماعی هستند یکی از اولویت های وزارتخانه متبوع را اتخاذ تدابیر متعدد برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی قرار داده اند که یکی از مهم ترین آنها ارتقای همکاری های جمعی در سه سطح است: ارتقای همکاری های جمعی بین دستگاه های دولتی در سطح ملی، ارتقای همکاری های جمعی بین نهادهای دولتی و سازمان های مردم نهاد و ارتقای همکاری های جمعی بین دستگاه های دولتی در سطح ملی و منطقه یی. تشکیل شورای ساماندهی کودکان خیابانی پس از 8 سال تعطیلی، فعال کردن شورای ملی سالمندان که یکی از نتایج آن بررسی آسیب های اجتماعی جمعیت سالمند کشور است وانجام تفاهمنامه با برخی دستگاه های دولتی از مصادیق فعالیت در راستای افزایش همکاری های جمعی بین دستگاه های ملی است.
از سوی دیگر در سالی که از سوی رهبری معظم انقلاب سال اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری شده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش نقش نهادهای مدنی در فرآیند سیاستگذاری را با جدیت پیگیری کرده است. تشکیل اتاق فکر کودکان کار و خیابان و استفاده از دانش و تجربه فعالان مدنی حوزه کودک در تدوین، اجرا و بازنگری سیاست ها از مصادیق اجرایی این رویکرد است.
اصلاح دستورالعمل اجرایی تاسیس، انحلال و اداره موسسات غیردولتی و خیریه که با همکاری سازمان بهزیستی و مشارکت نمایندگان بیش از 10 سازمان مردم نهاد در حال اجراست نیز یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت تعاون برای ارتقای همکاری های جمعی بین دولت و NGO ها است. افزایش همکاری بین وزارت رفاه و استانداری های کشور برای ارایه راهکارهای منطقه یی برای حل چالش های محلی گام مهم دیگری بوده است که با تدبیر دکتر ربیعی در حال انجام است.
در همین چارچوب در سفر اخیر معاون رفاه اجتماعی وزارتخانه به استان خوزستان که همراه با رییس سازمان بهزیستی کشور صورت گرفت با استاندار خوزستان توافقات بسیار مهمی برای کنترل و کاهش اعتیاد حاصل شد. تشکیل جلسات استانی شورای ساماندهی کودکان خیابانی (که تاکنون دو جلسه آن در استان های البرز و لرستان انجام پذیرفته است) اقدام دیگری بوده است که با تاکید وزیر رفاه انجام پذیرفته است.
 مسلم آن است که آسیب های اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارد و مختص به ایران نیست اما مهم آن است که به این مقوله به عنوان یک واقعیت اجتماعی نگریسته شود و باید برای دیدن جوانب مختلف آن دیدی جامع داشت. برای «ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، به ویژه اعتیاد» که در ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط رهبری معظم انقلاب بر آن تاکید شده است نیاز جدی به ارتقای همکاری های جمعی و ورود نخبگان و صاحبنظران در فرآیند سیاستگذاری داریم.
باید ائتلاف اجتماعی بین همه گروه ها برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی پدید آید تا ضمن پاسخگویی به مطالبه به حق شهروندان در این خصوص دغدغه های رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور محترم در خصوص مسائل اجتماعی نیز کاهش یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار