عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

سیستم بانکی برای حفظ و صیانت از اشتغال و ظرفیت های صنعتی در خدمت تولید باشد

تابناک: علی اکبر کریمی با گلایه از سیستم بانکی کشور که در خدمت تولید نیست گفت: عدم تناسب نرخ سود بانکی برای ارائه تسهیلات به تولید کننده و نرخ سود واقعی و مورد انتظار در صحنه واقعی که تولید کننده می تواند از آن برخوردار شود باعث شده است هیچ تولید کننده ای نتواند سرمایه در گردش داشته باشد و سرمایه گذاری کند.
کد خبر: ۲۹۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹ 15 September 2016

به گزارش تابناک از استان مرکزی، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بیست و دومین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که صبح امروز با حضور نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن الغدیر استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به اینکه رتبه و جایگاه صنعت استان علی رغم موقعیت ممتاز در اوایل انقلاب در طی دهه های گذشته به شدت افت کرده است گفت: شاخص GDP ( تولید ناخالص داخلی ) در استان مرکزی در سال 79 برابر 2.19 با رتبه 13 بوده است که این رقم در سال 92 به 2.11 و رتبه 14 تنزل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در صنعت وضع استان مرکزی بسیار بدتر است سهم استان مرکزی در سال 79 برابر  2.92 درصد با رتبه 5 بوده است که این شاخص در سال 92 به 2.70 و رتبه 11 تنزل پیدا کرده است و باعث شده است استانهایی مانند خراسان رضوی، گرگان، کهکیلویه و بویر احمد و هرمزگان در این سالها از استان مرکزی پیشی بگیرند.

کریمی با بیان اینکه علیرغم ظرفیت های خوبی که در استان مرکزی از حیث صنایع بزرگ وجود دارد که هر کدام می توانند سرمایه ملی باشند گفت: افت جایگاه صنعت در استان مرکزی یک واقعیت غیر قابل انکار است در سالهای گذشته شرایط در زیر بخش زیر ساخت صنعت جایگاه استان از رتبه چهارم به مقام پنجم تنزل پیدا کرده است که علت و عوامل آن باید به طور دقیق آنالیز و بررسی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نخستین دغدغه خود به عنوان نماینده مردم را حفظ و صیانت از اشتغال و ظرفیت های صنعتی موجود در استان نام برد و خاطر نشان کرد: بر اساس نظرسنجی سازمان توسعه تجارت استان که با جامعه آماری صد درصدی صورت گرفته است 40 درصد از واحدهای صنعتی استان عملا تعطیل هستند و از مابقی واحدها تنها 7.5 درصد با ظرفیت کامل کار می کنند و سایر واحدها در حال کار کردن با ظرفیت بسیار پایین هستند.

وی تاکید کرد: وضعیت موجود در حوزه تولید و اشتغال اصلا مساعد نیست و ما شاهد این هستیم در کنار خیل گسترده بیکاران در استان که شرایط اجتماعی سختی را ایجاد کرده است هر روز تعدادی از کارگران موجود در کارخانه ها بیکار می شوند که برای این امر باید تمهیدات فوری و لازم اتخاذ شود.

کریمی ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری را نشانه عادی نبودن شرایط اقتصادی کشور دانست و گفت: حفظ و صیانت از اشتغال موجود و حل شرایط بحرانی حاکم بر کشور فرآیندها و ساز و کارهای ویژه ای را طلب می کند که باید به صورت خاص دنبال شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب ایجاد توان رقابتی برای تولید در بازار کشور را از جمله مشکلات تولید کنندگان و صنعت گران دانست و تصریح کرد: واردات بی رویه محصولات که معطوف به رویکرد منفغت طلبانه برخی افراد چه در دستگاه های دولتی که مجوزر ها را صادر می کنند چه وارد کنندگان که تنها منافع زود گذر خود را می ببینند و منافع ملی را در نظر نمی گیرند در کنار قاچاق کالا بلای جان تولید کننده شده است.

وی ادامه داد: اگر حمایت جدی در سطح ملی برای جلوگیری از واردات صورت نگیرد شرکت های استان مرکزی که تولید کننده کالای های سرمایه ای هستند مانند آذرآب، هپکو، کمباین سازی و واگن پارس توان رقابت نخواهند داشت و عملا نمی توانند قد علم کنند.

کریمی لزوم اصلاح فهرست شرکت های مجاز به حضور در مناقصات دستگاه های دولتی را امری واجب و ضرروی دانست و گفت: در لیست مناقصات شرکت ها بازنگری جدی صورت نگرفته است بررسی های صورت گرفته نشان می دهد شرکت های خارجی که منحل شده اند اما تنها برای در اختیار گرفتن بازار سرمایه ای ایران یک دفتر خاص را اداره می کنند در لیست دستگاه های دولتی برای مناقصات قرار دارند که این معضل باید به طور جد پیگیری و مرتفع شود تا بتوانیم از ورود کشورهای خارجی به بازهار های کشور جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با گلایه از سیستم بانکی کشور در بحث تامین مالی در خدمت تولید نیست بیان کرد: عدم تناسب نرخ سود بانکی برای ارائه تسهیلات به تولید کننده و نرخ سود واقعی و مورد انتظار در صحنه واقعی که تولید کننده می تواند از آن برخوردار شود باعث شده است هیچ تولید کننده ای نتواند سرمایه در گردش داشته باشد و سرمایه گذاری کند.

وی تاکید کرد: فرآیند اعطای تسهیلات دچار مشکل هست به ویژه با شرایط بحرانی که امروز وجود دارد تناسب ندارد و باید تسهیلات ویژه برای تولید کننده در نظر گرفته شود تا از  امکانات بهره مند شود.

کریمی در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر مبارزه با فساد و رانت خواری که وجود دارد گفت: دولت باید به طور ویژه با موضوع انحصار در بازار برخورد کند امروز بعضی از شرکت های تولید کننده قطعه خودرو شرط گذاشته اند مطالبات خود را دریافت نمی کنند در صورتی که کل تولید قطعه خودرو کشور به آنها واگذار شود که این امر سبب شده است شركت ماشين سازي تکلان اراک به عنوان اولین تولید کننده قطعه خودرو در کشور دچار آسیب و زیان شود و این پدیده شوم باید از بازار رخت بربندد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کاتب بالعدل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
با سپاس از دست اندرکاران سايت تابناککه خبر تجمع دفترياران در کانون سردفتران و دفترياران رو به صورت صحيح درج کردند، خواهشمنديم جهت احقاق حق اين قشر مورد ستم قرارگرفته پيگيري هاي لازم رو انجام دهيد، با سپاس فراوان .
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار