لزوم استانداردسازی کارگاه‌های بسته‌بندی خرما در خوزستان

متاسفانه اغلب کارگاه‌های بسته‌بندی و فرآوری موجود سنتی بوده عملیات فرآوری و بسته‌بندی در آن‌ها به روش دستی، قدیمی، غیربهداشتی و غیر استاندارد است و این سبب عدم رقابت با سایر تولیدکنندگان داخلی و خارجی شده است
کد خبر: ۲۹۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 18 September 2016
دکتر عزیز تراهی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری خوزستان در گفتگو با هخبرنگار تابناک گفت: در ابتدا باید اذعان نمود که متاسفانه اغلب کارگاه‌های بسته‌بندی و فرآوری موجود سنتی بوده عملیات فرآوری و بسته‌بندی در آن‌ها به روش دستی، قدیمی، غیربهداشتی و غیر استاندارد است و در این کارگاه‌ها دریافت محصول، نگهداری، ضدعفونی، شستشو، سورتینگ، بسته‌بندی و ... به صورت کاملا غیراصولی انجام می‌شود. اغلب این کارگاه‌ها استانداردهای ملی و بین‌المللی لازم را دریافت نکرده‌اند و در اغلب آن‌ها هنوز ضدعفونی خرما با استفاده از گاز منسوخ متیل ‌بروماید انجام می‌شود.  

      وی در ادامه افزود: باید تاکید کرد ساختار و تاسیسات شرکت‌های بسته‌بندی و فرآوری باید براساس آخرین استانداردهای روز دنیا راه‌اندازی شوند تا امکان رقابت با سایر تولیدکنندگان و تامین نظر بازارهای داخلی و خارجی را داشته باشند. 

       تراهی خاطرنشان کرد: محل احداث و راه‌اندازی شرکت برای کاهش هزینه‌ها باید هرچه نزدیک‌تر به محل تولید باشد و دارای جاده‌های مواصلاتی مناسب و دسترسی به نیروی کارگری کافی باشد.   
    
       وی افزود: در شرکت‌های بسته‌بندی و فرآوری پس از دریافت محصول از نخلستان‌ها، بسته به هدف از تولید، بازار هدف و زمان‌بندی بازاررسانی نسبت به حفظ و نگهداری یا عمل‌آوری باید اقدام شود. 

       وی با اشاره به لزوم وجود سردخانه‌های مجهز و پیشرفته متناسب با نوع محصولات و شرایط نگهداری میان‌مدت و بلندمدت آن‌ها اظهار کرد:  متاسفانه در استان خوزستان این گونه تجهیزات بسیار نادر و معمولا در قطب‌های تولید مستقر نیستند. از جمله نمونه‌های نسبتا موفق تعامل تولید کنندگان و سردخانه‌داران، می‌توان از شرکت تعاونی سردخانه‌داران بم نام برد که انواع سردخانه‌ها با ظرفیت‌ها و تجهیزات مختلف پذیرای انواع محصولات منطقه از جمله خرما هستند.

     
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار