به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مصطفی بهبهانی امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توسعه زیرساختهای شهری به دلیل زنده بودن شهر امری اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: یکی از نشانههای زنده بودن شهر تحرک و فعالیتهای ناشی از پروژههای عمرانی آن است.
وی با بیان اینکه افزایش جمعیت و توقع مردم در جهت رفاه و آسایش و حل معضلات شهری ایجاب میکند که فعالیتهای عمرانی شهری روز به روز بیشتر و هدفمندتر شوند، افزود: حل معضلات شهری و تحقق اهداف توسعه پایدار کشورها با برنامهریزیهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت انجام میشود.
مدیرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان در سال 81 با هدف ایجاد محوریت برای طراحی پروژههای شهری تأسیس شده است، گفت: سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان علاوه بر طراحی مستقیم پروژهها، نقش مهمی در تحویل گیری، طراحی پروژههای شهرداری اصفهان دارد.
بهبهانی اضافه کرد: کیفیت، هزینه و سرعت در طراحی پروژهها سه عامل مهم در طراحی است که مدنظر کارشناسان این سازمان است.
تصويب 2600 میلیارد تومان براي پروژههای عمرانیوی افزود: از دو هزار و 600 میلیارد تومان که شهرداری در سال 94 تصویب کرده است دو هزار میلیارد تومان برای پروژههای عمرانی و آزادسازی در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان ادامه داد: برای اینکه یک پروژه از مطلوبیت کافی برخوردار باشد، باید از شش مرحله عبور کند و اين مراحل عبارت از پیدایش، مطالعات اولیه، طراحی فاز یک، طراحی فاز دو، اجرای پروژه و نگهداری سازمان است.
بهبهانی اضافه کرد: در پروژههای میدان امام علی (ع) و سالنهای اجلاس سازمان نقش تحویلگیری نقشههای اجرایی را برعهده دارد و اما خصوص طراحی مترو نقشی ندارد.
وی تصریح کرد: از اولويتهاي مهم انجام پروژهها، توجه به شاخصهای معماری ایرانی اسلامی، صرفه جویی در مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینهها است.
مدیرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در سال جاری 364 پروژه داریم که در ردیفهای بودجه آمده است، اظهار کرد: این پروژهها توسط این سازمان در شهر اصفهان با مبلغی بالغ بر 250 میلیارد تومان واگذار شده است که شامل پروژههای کوچک، متوسط و بزرگ است.
ابلاغ نقشههای اجرایی 74 پروژه از ابتدای سالبهبهانی با بیان اینکه سازمان در طراحی پروژهها نگاهی کیفی داشته و سعی در ارتقای کیفیت آنها دارد، افزود: این پروژهها با 38 عنوان کاری تعریف شدهاند که از جمله آنها میتوان به خیابان سازی، پیاده روسازی، مجموعه فرهنگی، مجموعه ورزشی، پارک، ساماندهی مادیها، روگذر و زیرگذر، پل عابر پیاده، دفع آبهای سطحی، پارکینگ، سرویس بهداشتی، منابع آب و خطوط انتقال آب اشاره کرد.
وی افزود: منطقه 15 بیشترین استفاده از این پروژهها را داشته و مناطق پنج و شش به لحاظ مبلغ بیشترین هزینه را در برداشته است.
مديرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون نقشههای اجرایی 74 پروژه توسط سازمان تهیه و جهت اجرا ابلاغ شده است، اضافه کرد: شاخصترین پروژه شهرداری در برنامه پنج ساله 1400 شهرداری، حلقه چهارم ترافیکی است که امید میرود در کنار پروژههای حمل و نقل عمومی به ویژه مترو تا پایان برنامه به بهره برداری برسد.
بهبهانی تصریح کرد: این حلقه ترافیکی به طول 78 کیلومتر احداث ميشود که 46 کیلومتر آن در مناطق شهرداری اصفهان و بقیه در شهرهای مجاور قرار دارند. همچنین سرعت طرح آن 120 کیلومتر است.
وی با بیان اینکه این بزرگراه دارای 20 زیرگذر و روگذر در محل تلاقی با خیابانها و محورهای اصلی ترافیک است، افزود: تاکنون محل تلاقی حلقه چهارم ترافیکی با بلوار رضوان و شهر رؤیاها اجرا شده و نقشههای اجرایی تقاطع آن با امتداد خیابان آبشار در محل اشکاوند – بزرگراه شهید اردستانی و فرودگاه امام خمینی جهت اجرا آماده شده است.
مديرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از مراحل مهم شکلگیری حلقه چهارم ترافیکی، آزادسازی مسیر است که از سال گذشته آغاز شده و باید به تدریج ادامه یابد. همچنین طبق برآورد تقریبی اولیه، این بزرگراه حدود 600 میلیارد تومان هزینه اجرایی و معادل 400 میلیارد تومان هزینه آزادسازی خواهد داشت که حدود 60 درصد آن مربوط به محدوده اصفهان است.
پارکینگ ميدان امام علي استاندارد استبهبهانی گفت: از مجموع پروژه های سال 94 تعداد 34 پروژه شاخص در دست طراحی است که از جمله آن میتوان میدان شورا (منطقه 5)، تعریض پل فلزی (مناطق 1 و 5)، ادامه خیابان فرشادی و پارکینگ زیر آن (منطقه 3)، پارک سوار در محل ایستگاه عاشق آباد (منطقه 12)، خیابان و پارکینگ اردیبهشت (منطقه 1)، خیابان آل بویه (منطقه 7)، پایانه جنوب – غرب (منطقه 13)، مجموعه فرهنگی پنج رمضان (منطقه 1) و پل صاحب روضات (منطقه 9 و 1) است.
وی ادامه داد: از مجموعه پروژههای شاخص فوق تاکنون هشت مورد از جمله میدان پینارت و بلوار ارغوانیه (منطقه 4)، خیابان خلجا (منطقه 1)، خیابان شهید احمدی (منطقه 7)، مجموعه پارک سالن مطالعه و ورزشی گلستان (منطقه 7)، روگذر 25 آبان (منطقه 7 و 8)، مجموعه ورزشی پزوه و تکمیل مرکز فرهنگی و کتتابخانه در (منطقه 15)، روگذر تقاطع حلقه چهارم ترافیکی و بزرگراه شهید اردستانی (فرودگاه) (منطقه 10) و میدان استقلال در (منطقه 2 و 12) جهت اجرا ابلاغ و یا آماده ابلاغ شده است.
مدیرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان با بیان اینکه جهت مناسب سازی پیاده روها برای معلولان پروژههای جدیدی در دستور کار داریم، گفت: به طوری که معلولان بدون کمک دیگران از این امکانات استفاده کنند.
بهبهانی تصریح کرد: در استانداری مطرح شده است که موانع موجود برای معلولان در سطح شهر جابجا شود و مناسب سازیها به گونهای باشد که معلولان با مشکل مواجه نشوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر رفع مشکلات مربوط به پارکینگ میدان امام علی (ع) که ظرفیت یک هزار و 400 دستگاه خودرو را دارد، شروع شده است و این پارکینگ طبق استانداردهای بین المللی است و هیچگونه مشکلی ندارد.