يک مقام وزارت بهداشت هشدار داد:

نگراني از شيوع مواد دخاني در جوانان

يعني 10 ميليون نفر از جامعه ایرانی مبادرت به مصرف دخانيات مي کنند.
کد خبر: ۴۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 29 May 2015
به گزارش تابناک یزد، دکتر خسرو صادق نيت در مراسم راه اندازي مراکز مشاوره ترک دخانيات در نظام بهداشتي در تالار اجتماعات امام جواد (ع)ستاد وزارت بهداشت،گفت:متاسفانه 12.5 درصد جامعه ايراني يعني 10 ميليون نفر، مبادرت به مصرف دخانيات مي کنند.
وي افزود:نسبت مصرف مواد دخاني در بين آقايان و خانم ها متفاوت است ولي مصرف قليان بعد از سال 88 در کشور رو به افزايش گذاشته که اين مصرف در بين خانم ها رشد بيشتري داشته است. وي بيان داشت:آنچه باعث تاسف بيشتر است اينست که مصرف قليان در سنين نوجواني افزايش يافته و مصرف به سن 13 تا 15 سال رسيده است.به گونه اي که اگر پيش از اين قليان فقط در قهوه خانه ها مصرف مي شد هم اکنون به خانه ها، سفره خانه ها، تفرجگاه ها و حتي استخرها کشيده شده است.
وي ادامه داد: با ادامه اين روند وضعيت کشور از نظر مصرف مواد دخاني به ويژه قليان اصلاً مطلوب نخواهد بود و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني ايران تا 40 سال آينده جزو سه کشور پرمصرف مواد دخاني در دنيا خواهد شد.
رييس مرکز سلامت محيط و کار افزود:برآوردها نشان مي دهد بين 50 تا 60 ميليارد نخ سيگار سالانه در کشور مصرف مي شود که رقمي بالغ بر 10 هزار ميليارد تومان مي شود. دکتر صادق نيت با اعلام اينکه بيش از 50 هزار مرگ سالانه در کشور با مصرف سيگار مرتبط است، گفت: البته ايران جزو اولين کشورهاي بوده است که به کنوانسيون جهاني کنترل دخانيات پيوسته و بايد با اتخاذ تدابير و برنامه هايي مصرف اين مواد کشنده در کشور را کاهش دهيم. وي با اعلام اينکه سال 94 سال تشديد نظارت ها و اجراي برنامه هاي کنترلي و پيشگيرانه در خصوص مصرف مواد دخاني در کشور خواهد بود، اظهار داشت: توجه به آموزش همگاني، افزايش ماليات بر سيگار، محافظت از مردم در برابر دودهاي اوليه، ثانويه و ثالثيه مواد دخاني، پايش مصرف دخانيات، سياستگذاري هاي پيشگيرانه و کمک گرفتن از اطلاعات مردمي از طريق سامانه 1490 بخشي از برنامه هاي مرکز سلامت محيط و کار براي کاهش آلودگي هاي ناشي از مصرف مواد دخاني در سطح جامعه خواهد بود.
وي از حمايت جدي وزير بهداشت از اين طرح ها خبر داد و گفت: برنامه هاي نظارت کارشناسان بهداشت محيط و بازرسان، درگير کردن اصناف در برنامه هاي مداخلاتي پيشگيرانه، اطلاع رساني همه جانبه آموزشي توسط دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، به صحنه آوردن نهادها و سازمان هاي ذيربط همچون وزارتخانه هاي صنعت و آموزش و پرورش، ساماندهي عرضه قليان توسط کارشناسان بهداشت محيط، تقويت فعاليت کلينيک هاي مشاوره ترک دخانيات و راه اندازي مراکز مشاوره و ارائه راهنماي آموزش ترک دخانيات به مراکز بهداشتي، امسال تقويت خواهند شد.
آریا؛ گفتني است کارگاه سه روزه تربيت مربيان آموزشي (TOT)راه اندازي مراکز مشاوره ترک دخانيات در نظام بهداشتي کشور، در تالار اجتماعات امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت آغاز شد.اين کارگاه با اهداف ارتقاي آگاهي پزشکان و کارکنان بهداشتي در مورد شيوه هاي مشاوره و ترک دخانيات، کسب مهارت در راه اندازي مراکز مشاوره و ترک دخانيات در سيستم بهداشتي کشور، کسب آگاهي ومهارت در ارتباط با چگونگي ارائه خدمات کنترل دخانيات در سطوح مختلف شبکه برگزار مي شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار