مرمت خانه های تاریخی در فارس

۲ خانه تاریخی در ۲ شهرستان گراش و لار فارس مرمت می‌شود.
کد خبر: ۴۹۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 20 September 2017
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بخش‌هایی از خانه‌های تاریخی شهیدان عظیمی متعلق به دوره پهلوی اول در شهرستان گراش و خانه سوداگر متعلق به دوره قاجار در بخش اوز شهرستان لار در سال جاری مرمت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت مرمت این ۲ خانه ثبتی، عملیات مرمت در کف سازی و کف فرش حیاط، اجرای زیرساخت برای تاسیسات مورد نیاز بنا، سبک سازی و مرمت بخشی از پشت بام، بازسازی بخشی از دیوار پیرامونی بنا و خاکبرداری با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در دست اجرا است.

مصیب امیری بیان کرد: خانه سوداگر از نظر گچبری و نقوش گیاهی، دریچه‌های چوبی و گره چینی، نقاشی‌های روی سقف و کاربندی‌های هشتی جزو بنا‌های شاخص محسوب می‌شود.

این مقام مسئول همچنین در خصوص مهمترین ویژگی‌های معماری خانه شهیدان عظیمی نیز افزود: علاوه بر شاخص‌های معماری بومی منطقه، ویژگی‌های هنری از جمله تزئینات گچبری بر سر در‌ها و لبه طاق‌های مابین ستون‌های ایوان و نقاشی‌های سقفی بر روی تیر‌های چوبی خانه، بر ارزشمندی این اثر می‌افزاید.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس تصریح کرد: با توجه به ضرورت مرمت این ۲ خانه ثبتی، عملیات مرمت در کف سازی و کف فرش حیاط، اجرای زیرساخت برای تاسیسات مورد نیاز بنا، سبک سازی و مرمت بخشی از پشت بام، بازسازی بخشی ازدیوار پیرامونی بنا و خاکبرداری با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از در دست اجرا است.

گفتنی است، خانه تاریخی شهیدان عظیمی متعلق به دوره پهلوی اول به شماره ۳۱۷۴۲ در خرداد ماه ۹۶ و خانه تاریخی سوداگر متعلق به دوره قاجار به شماره ۱۲۷۴۲ در مرداد ماه ۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.




اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار