رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین:

نقل و انتقال تک سُمیان در قزوین نیازمند أخذ مجوز دامپزشکی است

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: هرگونه نقل و انتقال تک سُمی‌ها بین باشگاه‌های مختلف نیازمند أخذ گواهی حمل بهداشتی است.
کد خبر: ۵۰۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱ 09 October 2017
به گزارش تابناک از قزوین، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین، عیسی غیاث‌یزدی اظهار داشت: مشمشه از جمله بیماری‌های عفونی واگیردار و قابل انتقال بین انسان و حیوان است که بیشتر تک سُمیان  ازجمله اسب، الاغ و قاطر به این بیماری حساس هستند.

وی افزود: متداول‌ترین راه انتقال مشمشه در میان تک سُمیان از طریق غشاءهای مخاطی دهان و بینی، استنشاقی، جویدن و متعاقب بلع آب و غذای آلوده بوده و همچنین باکتری از طریق لوازم و اشیا آلوده از قبیل لوازم ستوربانی، سم چینی، یراق‌آلات اسب، لواشه و لوازم دامپزشکی هم می‌تواند منتقل شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین تشریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل و ریشه کنی این بیماری، شناسایی تک سُمیان آلوده به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای است.

غیاث‌یزدی یادآور شد: بنابراین با توجه به اینکه هرگونه نقل و انتقال تک سُمی‌ها بین باشگاه‌های مختلف نیازمند أخذ گواهی حمل بهداشتی است، مالکان اسب‌ها باید با ارائه مدرک سلامت بالینی اسب، گواهی تأیید تست مشمشه و کد رهگیری معتبر خودرو با مراجعه به ادارات دامپزشکی نسبت به أخذ گواهی حمل اقدام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار