اوتیسم، اختلالی است که کمتر افراد جامعه میتوانند فرد مبتلا به آن را تشخیص دهند و اين نوع اختلال و شايد نوع برخورد جامعه باعث ميشود كه اكثر مبتلايان دچار انزوا و افسردگی شوند.
در واقع اوتیسم نه يك بيماري بلكه نوعی اختلال در برقراری ارتباط در افراد است كه با روشهای درمانی مختلف قابل رفع است.
در همين راستا بانوی خلاق یزدی و فعال در حوزه درمان اختلالات اوتیسم، شيوهي عروسک درمانی را به عنوان يكي از بهترين روشهاي درماني ثابت شده مورد توجه و اهتمام قرار داده و عروسكي را نيز به همين منظور طراحی و ساخته است.
« عاطفه محمدي» عروسکدرمانگر مرکز طلوع مهر يزد كه موفق به طراحي و ساخت اولین عروسک فعال مختص درمان بیماری اوتیسم شده است، تصريح كرد: «پشمک خان» برای اولین بار با تحقیق و مشاوره اساتید طراحی، ساخته و در جشن یلدای امسال نيز در مرکز اوتیسم دوم اوریل در تهران رونمایی شد.
وی با اشاره به ویژگیهای خاص کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم يعني علاقمندي به حیوانات مانند گربه، گفت: تحقیقات ثابت کرده که این کودکان با حیوانات و عروسکهای حیوانی زودتر وارد ارتباط میشوند لذا نسبت به ساخت این عروسک اقدام کردم.
اين عروسکدرمانگر در مورد ویژگیهای این عروسک نيز تصریح کرد: «پشمکخان» يك عروسك تلویزيونی و فکزن محسوب ميشود و تکان خوردن دهان آن، باورپذیری را در کودکان بيمار افزايش ميدهد، علاوه بر اين نيز سر عروسک و دستهای آن نیز تکان میخورد و صداپیشگی من براي عروسك نیز با توجه به دريافت آموزشهاي گويندگي و دوبلري، به نحوی است که برای کودکان عادی و اوتیسم جذابیت دارد.
وی با اشاره به این که کودکان اوتیسم در برقراری ارتباط اجتماعی کلامی و غیرکلامی و پیش قدم شدن برای برقراری تعاملات اجتماعی ضعف دارند، اظهار کرد: اکثر این کودکان از طریق مشاهده و استفاده از حس بینایی خود میتوانند ارتباط برقرار کنند و عروسک بیشتر از کلمات و صحبت کردن میتواند توجه آنها را جلب کند.
محمدي در ادامه بازیدرمانی برای کودکان با اختلال اوتیسم را راهکاری در ایجاد فضایی ایمن عنوان کرد و گفت: این روش درمانی میتواند رشد اجتماعی هیجانی این کودکان را تسهیل و تسریع کند لذا بازیدرمانی عروسکی یکی از مداخله های پیشنهادی برای این کودکان است که طی آن درمانگر میکوشد با استفاده از عروسک در کودک انگیزهي برقراری ارتباط را ایجاد و رفتارهای او را هدایت کند.
وی بازیدرمانی را عاملی در سازگاری کودک با رویدادهای مختلف عنوان کرد و گفت: طی این روش درماني، فضایی برای ابزار عواطف و احساسات کودک فراهم میشود به طوری که او میتواند در زمان وقوع رویدادهای اضطرابزا رفتارهای تازه نشان دهد و مهارتهای ارتباطی را پرورش دهد و به کودک کمک میکند بر تنهایی غلبه کند و به اعتماد به نفس برسد.
اين درمانگر كودكان اوتيسمي ادامه داد: در این روش از طریق تقلید صداها و آواهای مختلف انسانها و حیوانها برای ایجاد و تقویت مهارتهای بیانی کودکان اوتیسم استفاده میشود.
محمدي در پايان با بیان این که عموم جامعه از اختلال اوتیسم آگاهی ندارند، گفت: متاسفانه عموم جامعه راه صحیح ارتباط برقرار کردن با این کودکان را نمیدانند و همین موضوع منجر به انزوای این کودکان و خانوادههایشان میشود لذا لازم است كه طی برنامههای متنوع، افراد دغدغهمند برای معرفی این اختلال زمان بگذارند.