سفره خانه یا قلیان خانه؛

پیامدهای فرهنگی منفی در سایه بی توجهی مسئولین

به صراحت باید اعلام نمود صرف پیامد های منفی بهداشتی این قضیه ، پیامد های منفی فرهنگی و اخلاقی که به آسانی در بسیاری از این سفره خانه ها یا همان قلیان خانه ها قابل مشاهده است
کد خبر: ۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰ 02 March 2015
تابناک مازندران:یکی از پدیده های شوم اجتماعی مصرف قلیان و از بین بردن قبح این عمل در میان جامعه است. بر اساس تحقیقات علمی مصرف یکبار قلیان برابر یک پاکت سیگار است که متاسفانه مضرات آن نیز بسیار بیشتر از استعمال سیگار می باشد.
با این یادآوری باید گفت در چند سال اخیر شاهد رشد قارچ گونه اماکنی با عنوان سفره خانه سنتی به بهانه سرو غذا و دادن خدماتی همانند قلیان و چایی می باشیم .
ایجاد این اماکن معمولاً در زمین هایی که سابقاً به کار کشت محصولات کشاورزی می رفت و یا در دل روستاها و حتی در نزدیکی مراکز آموزشی و دانشگاهی از نکات تاسف باری بوده که علیرغم تذکرات و دغدغه های جدی در این بحث متاسفانه مسئولین امر در مازندران فکری به حال آن نکردند .
همه این موارد در حالی در استان به چشم می خورد که با در نظر گرفتن مواد 7 و 8 آئین نامه اجرایی قانون جامع و کنترل و مبارزه ملی با دخانیات فروش و عرضه قلیان و سیگار و مصرف این مواد در اماکن عمومی قهوه خانه ها، سفره خانه ها، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ممنوع بوده و قانون مسئولیت آنرا متوجه کار فرمایان و صاحبان این اماکن می داند .
البته در روند نظارت بر اجرای این قانون وظایف دستگاههای اجرایی اداری نیز مشخص است که معلوم نیست بر چه اساسی همچنان شاهد تداوم فعالیت این سفره خانه های سنتی که به نظر بیشترین هدف از تاسیس و راه اندازی این واحد ها همان فروش قلیان می باشد در استان مازندران می باشیم .
از سویی این روزها برخی واحد های صنفی نیز در شهرهای استان صرفاً به فعالیت فروش قلیان ، انواع سیگار و انواع تنباکو بوده که معلوم نیست مجوز این واحد های صنفی از چه مرجعی صادر شده است .
به هر ترتیب به صراحت باید اعلام نمود صرف پیامد های منفی بهداشتی این قضیه ، پیامد های منفی فرهنگی و اخلاقی که به آسانی در بسیاری از این سفره خانه ها یا همان قلیان خانه ها قابل مشاهده است که علیرغم تذکر متعدد ائمه جمعه استان و خانواده های دلسوز هنوز هیچ راهکاری جدی برای مقابله و بر چیده شدن بساط استعمال دخانیات برای واحد های یاد شده در قانون جامع و کنترل مبارزه ملی با دخانیات در استان دیده نشده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار