معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هفته ملی سلامت مردان فرصت خوبی است تا به این موضوع و اهمیت سلامت مردان بیشتر پرداخته شود.
کد خبر: ۱۰۲۹۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴ 21 February 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی علیمحمدی افزود: براساس تحقیقات علمی صورت گرفته، مردان به دلایل مختلفی چون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کمتر از زنان به سلامتی خود توجه می کنند.
وی یادآورشد: هفته ملی سلامت مردان در کشور که هفته نخست اسفند هر سال برگزار می شود هرسال فرصت مناسبی برای جلب نظر سیاستگذاران، تصمیم سازان حوزه بهداشت و سلامت، عموم مردم و مردان جامعه به اهمیت موضوع و اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و دولت در خصوص توجه به سلامت مردان در خانواده و جامعه است.
وی تاکید کرد: امسال نیز این هفته در حالی آغاز شده که همه گیری کووید ۱۹ با ورود سویه جدید اُمیکرون اهمیت توجه همگانی به اصول اولیه پیشگیری از این بیماری شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستشو وضد عفونی کردن دست ها وانجام واکسیناسیون را بیشتر کرده است.
رییس مرکز بهداشت استان ادامه داد: برنامه های این هفته با هدف تلاش برای افزایش آگاهی مردان و تشویق آنان به مشارکت در توسعه برنامه های بهداشتی پایه و واکسیناسیون که می تواند به عبور جامعه از این بحران کمک کند برگزار خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شعار این هفته مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری(کرونا)، محافظت جمعی " است و بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب استان مرکزی جمعیت مردان بالای ۸ سال۴۸۶۸۸۸نفر است و ۳۸۹۳۱۹نفر از مردان واکسن نوبت اول ، ۳۵۰۸۲۰ نفر نوبت دوم و ۱۵۰۳۱۸ نفر واکسن نوبت سوم کرونا را تا پایان بهمن ۱۴۰۰ تزریق کرده اند.
وی با اشاره به اینکه واکسن ها یکی از بزرگترین دستاوردهای پزشکی دنیای معاصر قلمداد می شوند و به گفته سازمان جهانی بهداشت سالانه از مرگ دو تا سه میلیون نفر بر اثر بیست نوع بیماری جلوگیری می کنند، یادآور شد: واکسن کرونا به طور قابل توجهی عوارض شدید و مرگبار بیماری را کاهش می دهد؛ برآورد می شود در افراد واکسینه شده میزان بستری در بخش های غیر ICU 63.5%، میزان بستری در ICU 65.5% و میزان مرگ تا 9.63% کاهش می یابد.
وی نظریه توطئه، سابقه اطلاعات غلط قبلی در مورد واکسن، وحشت از ناباروری و همچنین ترس از تغییر ژنتیکی را از جمله باورهایی غلط در مورد واکسن برشمرد.
دکتر علیمحمدی در پایان قرمزی، خارش، حساسیت، درد در محل تزریق و ضعف، خستگی، لرز، کاهش اشتها را از عوارض سیستمیک شایع واکسن ها برشمرد و گفت: قبل از تزریق واکسن کووید- ۱۹، برای پیشگیری از بروز عوارض استفاده از استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ها توصیه نمی شود؛ استامینوفن ممکن است باعث کاهش پتانسیل ایمنی زایی واکسن شود؛ استفاده از آنتی هیستامین ها می تواند باعث پوشانده شدن علائم آنافیلاکسی بعد از تزریق واکسن شود، استفاده از استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ها برای کنترل عوارض، بعد از تزریق واکسن ممانعتی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار