حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین ملک‌زاده؛ استاد درس خارج فقه نیز از دیگر سخنرانان این مراسم ضمن اشاره به مبانی تربیتی آیت‌الله سید محمد باقر صدر، گفت: این شهید بزرگوار یکی از نوابغ علمی و اندیشمندان کم‌نظیر در تاریخ شیعه و حتی تاریخ اسلام است و در زمینه‌های گوناگون علوم اسلامی، مدرسه و مکتب علمی عظیمی را بنیاد نهاد.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱ 05 March 2022

به گزارش تابناک رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین ملک‌زاده، گفت: شهید صدر تربیت را در چارچوب نظام‌های اجتماعی و اسلامی می‌دید و آن را رکنی از ارکان نظام‌هایی که وظیفه راهبری ابعاد اجتماعی زندگی بشر را بر عهده دارند می‌داند.
وی با اشاره به اینکه برای ورود دین به عرصه اجتماعی زندگی بشر راهی جز نظام سازی اجتماعی نداریم، گفت: ابزار تجلی اندیشه و عقیده در عرصه اجتماع، ساختارهای کلان و نظام‌های اجتماعی هستند.
به گفته این استاد درس خارج فقه، یکی از مهم‌ترین، مشهورترین و اثرگذارترین آثار شهید صدر که شهرتی جهانی به او بخشید تالیف کتاب «اقتصادُنا» بود؛ اقتصادنا یعنی «اقتصاد ما» و منظور شهید صدر از این عنوان، اقتصاد اسلامی است؛ او در این کتاب، موفق شد برای نخستین بار به معرفی مکتب، نظام و سیستم اقتصاد اسلامی بپردازد و اقتصاد اسلامی را به عنوان یک اقتصاد قوی، پاسخگو و کامل در مقابل مارکسیسم و کاپیتالیسم به جهانیان عرضه کند.
وی ادامه داد: ویژگی کتاب این است که برای نخستین بار در تاریخ اسلام و برای اولین بار در میان تمام فرق و مذاهب اسلامی توانسته است نظام اقتصادی اسلام را کشف کند. اما کار بزرگ‎تری که ایشان با تألیف این کتاب انجام داده و در حال حاضر از اهمیت فوق العاده‎ای برخوردار است، این است که برای نخستین بار در تاریخ اسلام، نه فقط نظام‎سازی اقتصادی، بلکه اساساً «نظام‎سازی» کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار