رویداد ملی هنری «لبخند خدا»، به مناسبت ایام میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، با حضور 200 هنرمند بانو از سراسر کشور به مدت سه روز در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵ 05 May 2023

به گزارش تابناک قم، رویداد ملی هنری «لبخند خدا» با محوریت فاطمه معصومه(س)، الگوی دختر اسلام، امید به آینده و ترسیم آینده دختر ایرانی از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار شده است.

برای آشنایی بیشتر با این رویداد در شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها حرم مطهر و جمع صمیمی هنرمندان حاضر شدیم و با چند تن از آنان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ریحانه ابراهیمی دبیر اجرایی رویداد هنری « لبخند خدا» در این گفت‌وگو بیان کرد: این رویداد هنری با عنوان «لبخند خدا»، با محوریت روز دختر و با حضور ۲۰۰ هنرمند بانو از سراسر کشور به مدت سه روز در حرم مطهر بانوی کرامت دنبال شده است.

وی افزود: این رویداد با رویدادهای هنری قبل یک تفاوت اساسی دارد و آن این است که برای اولین بار در خدمت بیش از ۳۰ نفر از نوجوانان دختر هنرمندی هستیم که تاکنون تجربه شرکت در رویدادهای هنری را نداشته‌اند و از این بایت بسیار خرسندیم.

دبیر اجرایی رویداد هنری « لبخند خدا» ادامه داد: موضوع و محوریت این رویداد هنری دو موضوع حجاب و میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها است که هر کدام از این موارد به ریزشاخه‌هایی تقسیم شده و هنرمندان می‌توانند از آن موضوعات در اجرای کار هنری خود استفاده کنند.

ابراهیمی تصریح کرد: هم‌چنین رویداد لبخند خدا دارای قالب‌های بیشتری نسبت به قبل است که این قالب‌ها عبارتند از پوستر، تصویرسازی، حروف‌نگاری/خوشنویسی، گرافیک متحرک، نقاشی(رنگ روغن، پاستل، سیاه‌قلم، اکریلیک، آبرنگ)، پادکست، طراحی لباس، پی‌نما، روایت نویسی و فیلم کوتاه.

وی در رابطه با سازمان‌هایی که در برگزاری این رویداد مشارکت همکاری داشتند، گفت: رویداد لبخند خدا با مشارکت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، سازمان تبلیغات و امور بسیج بانوان کشور و نیز گروه خیمه که اجرای رویداد را بر عهده دارد، دنبال شده است.

دبیر اجرایی رویداد هنری «لبخند خدا» گفت: در این رویداد ما شاهد حضور اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور نیز در جمع هنرمندان هستیم و هنرجویان از هنر و دانش این اساتید در پیشرفت و اجرای کار هنری خود بهره می‌برند.

وی در رابطه با نحوه اجرای کارهای هنری در این رویداد ابراز کرد: در این سه روز، طرح هنرمندان از اتود تا اجرا پیش می‌رود و چون کار هنری برای تکمیل، زمان بیشتری نیاز دارد، چند روز نیز بعد از رویداد به هنرمندان برای تکمیل اثر هنری خود فرصت داده می‌شود و در نهایت درصورت امکان و فراهم بودن شرایط آثار در قالب نمایشگاه و یا به صورت اکران مجازی در روز دختر به نمایش گذاشته می‌شوند.

ابراهیمی افزود: تفاوت دیگر این رویداد با سایر رویدادها این است که «لبخند خدا» کاملاً دخترانه برگزار شد و در آن، تمام کارها و برنامه‌ریزی‌ها از ابتدا تا مراحل اجرایی و کارهای پشتیبانی را خانم‌ها انجام دادند و علی‌رغم  پرچالش بودن با موفقیت و شیرینی همراه بود.

دبیر اجرایی رویداد هنری « لبخند خدا» در رابطه با ویژه برنامه‌هایی که در خلال برگزاری رویداد اجرا می‌شود، گفت: افتتاحیه این رویداد با غبارروبی از ضریح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک و مداحی مهدی رسولی برگزار شد و در ادامه نیز از سایر سخنرانان برای حضور در این جمع دعوت شده است؛ اختتامیه رویداد هم روز جمعه ۱۵ اردیبشت با برپایی جشن برنامه ریزی شده است.

در ادامه حضور در جمع بانوان هنرمند به سراغ آرزو آقابابائیان استاد طراحی گرافیک می‌رویم و با او به گفت‌وگو می‌نشینیم، این طراح گرافیک در این گفت‌وگو بیان کرد: بنده به صورت تخصصی کار طراحی پوستر و طراحی جلد را انجام می‌دهم و نیز چندسالی است وارد حیطه طراحی و تولید شال و روسری بانوان و دختران شده‌ام.

وی در خصوص رویداد لبخند خدا افزود: اینکه این رویداد یک رویداد کاملاً دخترانه است و از دختران نوجوان، دانشجو و نیز افراد باتجربه‌تر در آن حضور دارند فرصتی را فراهم کرده که افراد بتوانند به صورت تیمی با هم ارتباط گرفته، کار کنند و از هم یاد بگیرند، این با هم کار کردن در برداشت کردن از کار دیگران و نیز فراگیری از اساتید بسیار مؤثر بوده و راهی برای پیشرفت هنرمندان و دانشجویان دختر است.

آقابابائیان ادامه داد: سطح شرکت کنندگان در این رویداد، متفاوت است و بنا هم بر این بوده که این رویداد آموزشی باشد و دختران هنرمندی که در ابتدای کار هستند با حضور در کنار افراد باتجربه و اساتید هم پیشرفت کنند و یاد بگیرند و هم اینکه زمینه‌ای برای ورود آنها به دنیای حرفه‌ای باشد.

استاد طراح گرافیک در رابطه با فایده تبلیغ دین با زبان هنر گفت: هنر ابزاریست برای تبلیغ دین و این دو از هم جدا نیستند، هنر ابزاری است که وقتی با آن دین را تبیین کنیم خیلی راحت‌تر بر جان‌ها می‌نشیند، به طور مثال وقتی یک رویداد مذهبی را در قالب یک تابلو نقاشی ببینیم و یا وقتی یک نکته دینی را در قالب خوشنویسی، فیلم و یا پوستر مشاهده کنیم دریافت آن بسیار راحت‌تر، بیشتر و مفیدتر خواهد بود؛ در هر صورت هنر رسانه‌ای است که خیلی زیباتر از یک سخنرانی موضوع را به مخاطب القا می‌کند و مخاطب هم آن را آسانتر می‌پذیرد.

در ادامه با یکی دیگر از اساتید حاضر در رویداد به گفت‌وگو نشستیم، زهرا کیانی مربی بخش تصویرسازی در این گفت‌وگو بیان کرد: بنده در رشته گرافیک تخصص دارم و در حدود ۱۵ سال است که در این زمینه فعالیت حرفه‌ای انجام می‌دهم.

وی در رابطه با تأثیر برگزاری اینگونه رویدادها در بین هنرمندان گفت: مقایسه سطح کارهای این رویداد با کارهای ارسالی رویدادهای قبلی بیانگر رشد و پیشرفت بانوان هنرمند است و این‌ موارد از فواید برگزاری این چنین رویدادهاست، به طوری که کارهای جدید اصلاً قابل مقایسه با کارهای قبلی نیست.

استاد بخش تصویرسازی افزود: این تلاشی که هنرمندان حاضر در رویدادها برای بهتر کردن کار خود انجام می‌هند، مشورتی که با اساتید می‌کنند و مشاهده کار دیگر هنرمندان و نیز انجام کار گروهی و تبادل نظر در تکنیکی که دارند، باعث رشد دختران هنرمند شده است.

کیانی با بیان اینکه هیچگونه فیلتری برای حضور هنرمندان در رویداد لبخند خدا نداشتیم ادامه داد: افراد از سطوح مبتدی تا پیشرفته در این رویداد شرکت کرده‌اند و هدف هم رشد افراد مبتدی در کنار افراد حرفه‌ای است. غیر از این موضوع، در این کارگاه‌ها افراد با هم آشنا می‌شوند و در ادامه به طور مستمر با هم ارتباط می‌گیرند و کار تیمی انجام می‌دهند.

وی گفت: هم‌چنین هنرمندان با مشاهده سایر قالب‌ها به انجام کارها و تکنیک‌های جدید متمایل شده و در قالب‌های هنری جدید وارد می‌شوند که این تیم سازی برای شکل‌گیری حرکت‌های هنری در آینده بسیار مهم است.

درادامه بازدید از این رویداد هنری در جمع هنرمندانی که در حال خلق اثر هنری خود بودند حاضر شدیم و با چندتن از آنان گفت‌وگو کردیم، فاطمه خدابخش یکی از هنرمندان حاضر در رویداد لبخند خدا در این گفت‌وگو بیان کرد: بنده از شهر اصفهان و رشته تصویرسازی برای اولین بار است که در این رویداد شرکت کردم.

وی با تأکید بر مفید بودن برگزاری اینگونه رویدادها گفت: برگزاری این قبیل رویدادها باعث می‌شود افراد حاضر در آن، هر تکنیک و نکته‌ای را بلد باشند بدون هیچ چشم داشتی به دیگران منتقل کنند و درنتیجه در این رویدادها، ما هنرمندان بسیار از هم یاد می‌گیریم.

خدابخش ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در تصویرسازی ایده است تا با چکش‌کاری به یک اثر هنرمندانه و کامل تبدیل شود که در این رویدادها این مسئله خیلی پررنگ بوده و باعث تقویت ایده‌پردازی می‌شود.

وی در رابطه با طرحی که در حال اجرای آن بود گفت: موضوع این طرح دختران مدافع حرم هستند و با توجه به نکاتی که از خانواده‌های آنان نقل شده است، در این طرح سعی دارم نشان دهم که پدر شهید خانواده با وجود عدم حضور فیزیکی، در تمام مراحل، مسائل و مشکلات زندگی حمایت پدرانه خود را برای فرزندان و خانواده انجام می‌دهد.

این هنرمند تصویرساز بیان کرد: ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که بر مبنای فضای مجازی می‌چرخد و فضای مجازی نیز مبتنی بر تصویر و کارهای هنری است، لذا رسالت ما این است که از طریق زبان هنر، جلوه‌های بصری را در کنار هم قرار دهیم و هدف را به ذهن مخاطب برسانیم.

در سوی دیگر شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها، هنرمند دیگری توجه ما را به خود جلب می‌کند، او در حال طراحی چهره شهید غیرت، حمیدرضا الداغی است، نرگس ابراهیمی دانشجوی اراکی ساکن قم و طراح سیاه قلم و چهره در گفت‌وگو با ما بیان می‌کند: برای اولین بار است در این گونه رویدادها شرکت و نیز برای تجربه اول، نقاشی با پاستل را در این رویداد کار می‌کنم.

وی با تأکید بر تجربه اول خود در زمینه نقاشی با پاستل گفت: این قبیل رویدادها باعث می‌شود افراد ایده‌پردازی بیشتر و بهتری داشته باشند و مانند من، تجربه‌های جدیدتری نیز کسب کنند.

ابراهیمی ادامه داد: هنر یک رسانه است و امروزه زبان هنر قوی‌ترین رسانه به حساب می‌آید که همه به خصوص دشمنان ما در این زمینه بسیار سرمایه گذاری کرده‌اند، پس لازم است ما نیز در مقابل دشمنی آنان از این زبان هنر استفاده کنیم و مسائل را به طور صحیح تبیین کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار