غیبت ایفای نقش اقتصاد بیمه در توسعه اقتصاد ملی
کد خبر: ۱۱۴۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶ 30 November 2023

به گزارش تابناک مازندران ، صنعت بیمه در دنیا، نقشی سترگ در توسعه اکوسیستم محیط کسب و کار کشورها ایفا می کند.

البته هنگامی که از این نقش سخن بمیان می آید ابدا نگاه به بیمه گری بعنوان صندوقهای سنتی پرداخت خسارت به بیمه گذاران وفق روال فعلی در ایران نیست ! زیرا پرداخت خسارت وظیفه ذاتی شرکت های بیمه است .

 اصلی ترین خدمت مکمل که شرکت های بیمه می توانند برای حمایت از توسعه اقتصادی سرزمین مادری خویش انجام دهند ؛ تامین انواع خدمات مشاوره ،شامل ؛ مشاوره مدیریت سرمایه گذاری و مشاوره ریسک های مشهود و نامشهود جهت آشنایی تصمیم سازان و تصمیم گیران و کارآفرینان است !

قدری بیشتر توضیح لازمست ؛

 اگر ریسک را به ساده ترین عبارت بخواهیم تعریف کنیم ؛ احتمال وقوع خطر !

کار بیمه گران ؛ پیش بینی و طراحی الگوریتم کاهش حداکثری و جبران خسارتهای ریسک های مشهود همچون حوادث طبیعی ، انسانساز و کنترل ریسک های نامشهود از جمله ؛ ریسک های ورشکستگی، فرصت از دست رفته ،فرصت سازی سرمایه گذاری بهنگام،رصد تغییرات سلیقه مصرف کنندگان همزمان با تحولات تکنولوژیکی امروزه کار پیچیده ای نیست . با وجود تکنولوژی نوین IT و انباشت عظیم اطلاعات همه چیز و سرعت تبادل اطلاعات، دیگر ماهیت بسیاری از ریسک ها برای مدیران و کارشناسان سازمانهای نوین در همه شاخه مشخص گردیده . برای مقابله با ریسک ها، یک سازمان در هر کشور راهبر است که در اکثر کشورها ،این وظیفه بر عهده بیمه گران است .

در مورد ریسک های مشهود و فیزیکی ، شرکت های بیمه در کشورهای صنعتی و پیشرفته توسط شرکت های درجه یک بیمه ، پوشش های بسیار ممتاز به بیمه گذاران ( مشتریان بیمه ) عرضه می کنند .بطوریکه پس از وقوع حوادث و ایجاد خسارتها ، واقعا آنها ،زیاندیدگان را به وضعیت پیش از رخداد حوادث در کوتاه ترین زمان ممکن باز می گردانند .در مورد ریسک های نامشهود نیز بیش از نیم قرن در حال پوشش دهی به مخاطرات غیر فیزیکی اعم از اشتباهات مهندسی ناشی از طراحی معیوب سیستم های کسب و کار ، قصور مدیریتی و کارشناسی هستند .بطوریکه سرمایه گذاران و کارآفرینان در جوامع توسعه یافته بدون کمترین دغدغه به سرمایه گذاری و کارآفرینی می پردازند .

 وقتی شرکت های بیمه در کشورهای پیشرفته به روش برنده - برنده با مشتریان همکاری یا بهتر بگوییم مشارکت می کنند ، آنگاه دقیقا عبارت : اقتصاد بیمه در توسعه اقتصاد ملی ! مفهوم و مصداق عینی دارد و صدها مقاله در مورد آن می توان نوشت !

 اما در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته،مدیران شرکت های بیمه غالبا نوع تفکر درجه سه دارند. بجای بیمه گری با نگرش راهبردی و منافع دراز مدت ؛ فقط افق دید آنها به اندازه زمان طلوع تا غروب خورشید همان روز است و لاغیر !

شیوه مدیریت سنتی ها : رقابت بر سر نرخ ها برای جذب بیمه گذاران بزرگ - گریز از تعهدات با توسل به انواع بهانه ها - توجه به موضوعات شکلی درون صنعت - بی تفاوتی نسبت به فلج شدن کسب و کار بیمه گذارانشان - فروش محصولات سنتی با نرخ های بالا - تبلیغات بی محتوا و تکراری - ناتوانی در بازاریابی علمی و خدمات دهی مناسب به بازارهای خرد بر عکس شعارهای کاذب کر کننده که سر می دهند ... همچنان به رسم ایام ماضی در غیاب شرکت های بیمه درجه یک دنیا، روزگاری بر وفق مراد در بازار انحصاری می گذرانند.

ایران امروز در برهه ای از تاریخ تحولات اقتصادی - اجتماعی همزمان با دگردیسی بزرگ تمدنی جهان قرار دارد که تک تک مدیران و دست اندرکاران صنایع و رشته های مختلف شغلی ماموریت دارند تا در کار و فعالیت خویش نوآور ، خلاق ، مبتکر ، پیشرو و بهترین در مسیر بهبود مستمر باشند . مسلما شرکت های بیمه ایرانی نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند، بلکه به دلیل وظیفه ذاتی که اجرای #مدیریت ریسک درون و برون سازمانی بر عهده آنهاست ، وظیفه سنگین تری نسبت به سایر سازمانهای پژوهشی و مالی کشورمان در حمایت عملی از توسعه اقتصاد ملی بر عهده دارند .صنعت بیمه با دعوت برای همکاری دانشگاهیان ، مدیران پیشکسوت صنایع ، کشاورزی و خدمات غیر دلالی و تجربیات همه صاحب نظران استخوان خرد کرده ایرانی در مشاغل، فرآیند تحقیق- پژوهش و آموزش مهارت های شغلی سرمایه گذاران - کارآفرینان - جوانان با استعداد کشور جهت ارتقا بنیه دانش کسب و کار ملی را طرح ریزی و پیاده سازی کند. وگرنه سرگرمی با پرتفوهای سنتی و بی تفاوتی در قبال ریسک های تضعیف کننده فضای کسب و کار با ذات و ماهیت خدمات دانش محور استراتژیک بیمه گران پیشرو همخوانی ندارد .پیمودن مسیرهای سنتی در بیمه گری ، آب در هاون کوبیدن است و بس ! تداوم رویکرد اقتصاد بیمه سنتی برای توسعه اقتصاد کشور هیچ ارزش افزوده ای بدنبال نخواهد داشت...

پنج شنبه : ۹ / ۹ / ۱۴۰۲

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه ، حاجی اشرفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار