معاون مدیرکل منابع طبیعی ایلام خبر داد ؛
معاون آبخیرداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت : جمعا مبلغ 59میلیارد تومان ازمحل اعتبارات ملی ، استانی و مدیریت جامع آبخیز(حوزه سد میمه) و تملک دارایی به استان ایلام اختصاص یافته است .
کد خبر: ۱۱۶۴۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳ 30 April 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ ایرج عالی در گفت گو با خبرنگار ما بیان داشت : از این میزان اعتبار 32میلیارد ملی ، 15میلیارد استانی ، 5میلیارد مدیریت جامع و 7میلیارد 300میلیون نیز از محل تملک دارایی استان است .

وی بیان اینکه تاکنون کار مطالعات طرح تفصیلی آبخیزداری در سطح 63 حوزه شامل 650 هزار هکتار( نزدیک به ۳۴ درصد از مساحت کل استان) انجام شده است ، افزود این مطالعات منجر به اجرای عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی شده است.

عالی با اشاره به اینکه استان ایلام یکی از استان های موفق در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است ؛گفت : اجرای طرح های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، نقش موثری در هدر رفت آب‌های روان، تغذیه و احیای قنوات، استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی دارند.

وی به تفاهم نامه سه جانبه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، استانداری ایلام و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان در سال گذشته اشاره کرد گفت : در یک دوره سه ساله یعنی از سال 1402تا سال 1405 در سطح ۵۱۱ هزار هکتار از مناطق مطالعه شده در کل استان طرح‌های آبخیزداری با اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرا می شود که قرار است اعتبارات مورد نیاز در این قرارداد از محل مولد سازی و تهاتر نفت تامین و تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد : اجرای طرح‌های آبخیزداری از مهمترین برنامه‌های موفق پیشگیری از تخریب عرصه‌های مرتعی, جنگلی و مخاطرات ناشی از جاری شدن سیل های مخرب در مناطق شهری و روستایی است.

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به تغییرات و شرایط اقلیمی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری یکی از بهترین فرصت‌ها و مهم ترین راهکار عملی و موثر، برای جبران کم آبی و عبور از بحران خشکسالی است. که خوشبختانه موردتاکید و حمایت مسئولین ارشد نظام نیز می باشد.

وی اظهار داشت : اجرای پروژه های آبخیزداری از جمله عملیات خاکی ذخیره نزولات و پخش سیلاب در مناطق مستعد و بالادست اراضی کشاورزی,عملیات مکانیکی و بیومکانیکی و نیز با اتمام مطالعات تفصیلی اجرایی پارک آبخیز حوزه شهر دهلران ایجاد پارک آبخیز ازجمله برنامه های است که در سال جاری در شهرستان دهلران جانمایی و اجرا می شوند./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار