تابناک در آستانه سفر رئیس قوه قضائیه به استان بررسی می کند
در این بازدید موضوع درخواست فرودگاه یاسوج برای جابجایی زندان مطرح شد و آیت الله رئیسی با این درخواست موافقت کرد و البته در واقع ضمن درخواست، توپ مکان جدید را در زمین استانداری به معنی نماینده دولت انداخت و اکنون مدیران دولت رئیسی در استان خود باید در خصوص آن موافقت همکاری داشته باشند .
کد خبر: ۱۱۶۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹ 13 May 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در دوره ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه وی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و در بخشی از سفر خود از زندان مرکزی یاسوج بازدیدی داشت که در این بازدید موضوع درخواست فرودگاه یاسوج برای جابجایی زندان مطرح شد و آیت الله رئیسی با این درخواست موافقت کرد و البته در واقع ضمن درخواست، توپ مکان جدید را در زمین استانداری به معنی نماینده دولت انداخت و اکنون مدیران دولت رئیسی در استان خود باید در خصوص آن موافقت همکاری داشته باشند .
ضرورت جابجایی و ماجرای یک فرود خطرناک!
در خصوص ضرورت جابجایی زندان مرکزی یاسوج متقاضی اصلی فرودگاه یاسوج به دلیل ممانعت ساختمان زندان در مسیر فرود و توسعه باند آن است که البته این درخواست از سوی اداره زندان‌های استان مورد موافقت قرار گرفته است.
اینکه چرا اداره زندان‌ها موافق این جابجایی است فقط ذکر یک خاطره از یکی از فرود‌های این فرودگاه کافی است تا وجوب این انتقال مشخص شود.
شاهدی عینی از یک مشاهده خود تعریف می‌کرد که در یکی از فرود‌های هواپیمای یاسوج آنچنان این هواپیما در ارتفاع پایین قرار داشته که احساس کرده برخورد آن با یکی از بند‌های زندان حتمی است، اما به صورت معجزه آسایی این برخورد صورت نگرفته که البته نزدیکی ساختمان زندان و همچنین در مسیر باند فرودگاه بودن آن ترس از برخورد را تا حدودی واقعی می‌کند بنابراین عقل و منطق حکم می‌کند چنین خطری قبل از وقوع هر حادثه‌ای جدی گرفته شود و اقدامی عاجل صورت گیرد.

زندان یاسوج از آن رئیسی تا این رئیسی + فیلم

جانمایی مشکل اصلی
در مورد انتخاب محل برای احداث زندان جدید چندین موضوع خاص و ملاحظه امنیتی از طرف خود اداره زندان‌ها مطرح است که باید مو به مو استاندارد‌ها رعایت شود بنابراین اولین ملاحظات به خود دستگاه قضایی و اداره زندان‌ها برمی گردد و در مرحله دوم موضوع به همکاری دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی برمی گردد که در واقع دستگاهی است که متولی واگذاری زمین‌های منابع ملی است که در این بین تغییر کاربری و واگذاری نیازمند اخذ مجوز‌هایی قانونی است.

تجربه نهضت ملی مسکن و کمبود زمین در شهر یاسوج نشان داد که پیدا کردن زمین مناسب و بدون مشکل قانونی تقریبا غیر ممکن است بنابراین پیدا کردن چنین زمینی که بتواند جوابگوی نیاز احداث زندان جدید باشد بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است.

زمین مناسب مانع بزرگ!
پس از ضروری عنوان شدن تغییر محل زندان مرکزی یاسوج از نظر مسئولین فرودگاه و مدیران ارشد استان و موافقت و تایید این جابجایی از سوی مسئولین قضایی و اداره کل زندان‌های استان، تلاش‌ها برای تعیین مکان زندان جدید آغاز شد که البته تاکنون به نتیجه نرسیده است.
همانگونه که گفته شد به دلیل وضعیت خاص طبیعی استان و پوشش گیاهی منطقه و همچنین تاکید بر لحاظ همه ضوابط قانونی در بحث موافقت منابع طبیعی و دولت، عملا پیدا کردن مکان مناسب بسیار سخت است.

تعدیل در قانون تنها راه چاره!
نگاهی به آخرین تلاش صورت گرفته برای تعیین محل جدید زندان نشان می‌دهد که مسئولین قضایی و اداره کل زندان‌ها و همچنین استاندار و دیگر مدیران مرتبط دولت رئیسی در استان، باید به دنبال تعدیل قوانین با رایزنی‌ها در سطح دولت باشند.
در آخرین بازدید از مکان‌های تعیین شده، استاندار محل تعیین شده را مناسب دانسته، اما یک شرط گذاشت که موافقت دولتی‌ها را تقریبا محال کرد!
احمدزاده موافقت خود را مشروط به عدم قطع شدن درختان و لطمه به محیط زیست عنوان کرد و بیژنی هم در جزئیات مکان مورد نظر گفت که در محل تعیین شده حدود ۲۰ هکتار زمین تعیین شده که دارای پوشش جنگلی است و محل احداث بخش سازه و ساختمان در حدود ۱۵ هزار متر اجرا می‌شود که از این مقدار حدود ۷ هزار متر زمین خالی از درخت است، اما در حدود ۸ هزار متر باقی مانده تعدادی درخت وجود دارد که باید قطع شود.
نهایتا اعلام شرایط دو طرف نشان دهنده عدم توافق است، اما شرایط موجود خصوصا در بحث خطرات احتمالی که متوجه زندان و فرودگاه است، ایجاب می‌کند هر دو طرف در این زمینه راهی برای توافق پیدا کنند. به عنوان نمونه با توجه به لزوم قطع تعدادی درخت، اما اداره کل زندان‌ها در ازای موافقت دولت با واگذاری زمین مورد نظر، طرحی برای جبران خسارات در زمین‌های خالی از درخت محل طرح جنگل کاری را اجرا کند.
به هر جهت به نظر می‌رسد دستگاه قضایی و مدیران دولتی باید نهایتا در سفر رئیس قوه قضائیه به استان که از فردا آغاز می‌شود، موضوع تغییر مکان زندان مرکزی یاسوج را نهایی کنند چرا که پس از موافقت دو طرف و جانمایی مطمئنا تامین اعتبار و شروع عملیات اجرایی احداث زندان جدید خود زمانبر و مستلزم گذشت زمان است و در این فاصله ممکن است هر اتفاق ناگواری در مسیر فرود هواپیما‌ها در فرودگاه یاسوج رخ دهد!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار