مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران خبر داد
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: کارهای فنی و محتوایی برنامه مدیریت جامع تالاب زریبار در شهرستان مریوان انجام و فقط بخش جمع بندی آن باقیمانده است که در نهایت تا دو ماه آینده نهایی و برای تصویب در شورای برنامه ریزی به استانداری استان ارسال می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 30 November 2015

به گزارش تابناک کردستان، محسن سلیمانی روزبهانی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: تالاب زریبار جزو تالاب‌هایی است که نسبت به سایر تالاب‌های کشور در شرایط نسبتا بهتری قرار دارد از این رو در تلاشیم تا در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت برسد.

کنوانسیون رامسر مربوط به تالاب های مهم بین المللی به ویژه تالاب های زیستگاه پرندگان آبزی است که پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب ها و حیوانان و گیاهان وابسته به آنها است که در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید.

در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید، اما امروزه ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

وی با بیان اینکه تالاب زریبار دارای وسعتی حدود 10 هزار هکتار است گفت: زمانی که تالاب زریبار در فهرست جهانی رامسر به ثبت برسد بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درباره برنامه مدیریت جامع تالاب زریبار توضیح داد: برنامه مدیریت این تالاب از یک سال و نیم گذشته آغاز شد و تاکنون 4 کارگاه در راستای بررسی وضعیت تالاب، اهداف راهبردی، اقدامات اولویت دار و نقشه های زون بندی تالاب با مشارکت مردم و نمایندگان استانی برگزار شد.

وی گفت: تهیه نقشه‌های زون بندی تالاب مهم‌ترین بخش این برنامه‌ها بود که در آن مکان‌های حساسیت‌دار و جاهایی که از حساسیت کمتری برخوردار هستند و اینکه چه بخش‌هایی از تالاب می‌تواند توسعه یابد، مشخص می‌شود.

سلیمانی افزود: توسعه شهر مریوان در حاشیه تالاب، ورود پساب‌ها و آلاینده‌ها، توسعه زمین‌های کشاورزی در اطراف تالاب و گسترش بی رویه تور‌‌یسم که اگر مدیریت نشود در آینده مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد ، برخی از تهدیدات تالاب زریبار است.

وی گفت: قطعا با توسعه زمین‌های کشاورزی نیاز به آب برای آبیاری مزارع بیشتر می‌شود بنابراین منابع آبی که اکنون به تالاب سرازیر می‌شود و هم منابع زیر زمینی مورد تهدید قرار خواهند گرفت.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: اکنون تمام اقدامات و کارهای برنامه مدیریت جامع تالاب انجام شده و تا دو ماه آینده نهایی و برای تصویب آماده می شود که با تصویب برنامه تالاب زریبار در مجموع تعداد تالاب های دارای برنامه مدیریت کشور به 6 تالاب می رسد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون تالاب های ارومیه بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی، پریشان فارس، شادگان خوزستان، قوری گل و قره قشلاق آذربایجان شرقی برنامه جامع مدیریت دارند و برنامه مدیریت 7 تالاب هامون سیستان و بلوچستان، زریبار کردستان، حله بوشهر، چغاخور چهارمحال و بختیاری، میقان مرکزی، حرای میناب و مجموعه تالاب‌های آلاگل، آلما گل و آجی گل استان گلستان در دست تهیه است.

سلیمانی گفت: اکنون برنامه مدیریت چهارتالاب هامون، زریبار، حله و چغاخور به مراحل نهایی رسیده اند و به زودی تصویب می شوند ، بقیه تالاب ها هم در دست اجرا هستند.

وی افزود: تهیه برنامه مدیریت تالاب ها با حضور تمام ذی‌نفعان و مشارکت مجامع محلی انجام می‌شود زیرا تا زمانی که اهالی منطقه تالابی به اهمیت حفاظت از تالاب پی نبرند حفاظت و بقای آن غیر ممکن و یا بسیار دشوار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار