برای اولین بار در خراسان رضوی
معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی خراسان رضوی در نشست خبری اداره کل بهزیستی که در آستانه روز جهانی معلولین با اشاره به پیشتازی خراسان رضوی در بحث پیشگیری گفت: طرح مشاوره ژنتیک رایگان ویژه زوجین برای نخستین بار در استان خراسان رضوی در شهرستان تربت حیدریه انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰ 02 December 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی دکتر مریم رضایی برون گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان ثبت اسناد تربت‌حیدریه به انجام رسیده قرار است 1500 زوج در این شهرستان تعیین ریسک شوند و از خدمات رایگان آزمایش ژنتیک بهره‌مند شوند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی خراسان رضوی افزود: تا به حال فقط تالاسمی مینور در آزمایشهای قبل از ازدواج بررسی می‌شد اما در این طرح انواع معلولیت‌های حسی و جسمی مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد.

وی افزود: در سال جاری 458 هزار و 691 نوزاد تحت غربالگری شنوایی و بینایی قرار گرفتند که حدود 1000 کودک کم‌شنوا شناسایی شد و برای 90 درصد آنها مداخله به موقع صورت گرفت.

رضایی برون با اشاره اهمیت جلوگیری از تولد کودک معلول گفت: در 4 سال اخیر بیش از هزار مورد سقط به موقع داشته‌ایم که از این تعداد 22 مورد مربوط به 6 ماهه اول امسال است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: آموزش مهمترین کار برای پیشگیری است. اینکه خانواده‌ها عوامل محیطی ایجاد معلولیت را بشناسند در مرحله اول کار آموزش قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار