کد خبر: ۱۴۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵ 21 December 2015

به گزارش تابناک یزد،مراسم شب یلدا که از آیین‌های کهن ایرانی است، امشب در ابرکوه و در کنار سرو ۴۵۰۰ ساله به شکلی ویژه برگزار می‌شود.

 امشب، به مناسبت شب یلدا که قدیمی‌ترها از آن به عنوان شب چله یاد می‌کنند، یادگاران تاریخ، یکی از طایفه فرهنگ و آداب و رسوم و دیگری از طایفه دیرزیستی و کهنسالی گردهم می آیند تا آیینی به یاد ماندنی در شهری کهن و باستانی برگزار کنند.

یلدا، آیینی با قدمت هفت هزار امشب در کنار سرو ابرکوه، سروی با قدمت ۴۵۰۰ سال که از آن به عنوان دیرزیست‌ترین موجود زنده دنیا یاد می‌شود، شبی خاطره‌انگیز برای شرکت‌کنندگان در این مراسم رقم می‌زنند.

رویداد فرهنگی ـ گردشگری شب یلدای اقدام ایرانی به مناسبت پاسداشت مراسم طولانی‌ترین شب سال و در آستانه هفته وحدت، امشب در ابرکوه برگزار می شود.

این مراسم از ساعت ۱۹ با گسترانیدن بزرگترین سفره شب یلدا در کنار کهن‌ترین سرو جهان آغاز می‌شود و قرار است تورهای گردشگری در این مراسم حضور پیدا کنند.

آیین شب چله توسط یکی از تشکل‌های گردشگری ابرکوه برگزار شده و عنوان شب یلدای اقوام ایرانی برای آن انتخاب شده است.

آیین شب چله مراسمی است که از دیرباز در میان خانواده‌های ایرانی مرسوم بوده و در آخرین شب پاییز که روز کوتاهترین و شب بلندترین شب سال می شود، فامیل و اقوام و دوستان گردهم جمع می شوند و با فال حافظ و خوردن خوراکی‌های ویژه این شب، بلندترین شب سال را سپری می کنند.

در یزد علاوه بر انار و هندوانه، شیرینی‌های سنتی یزد، آش شولی، سنجد و تخمه و هسته های شیرین میوه ها و ... در سفره شب یلدا دیده می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار