معضل بزرگ ترافیک؛
شاید شهروندان ایلامی تا دو دهه پیش هیچ وقت فکر نمی کردند تراکم تردد خودرو و ترافیک در شهر کوچک، آرام و خلوتی مانند ایلام روزگاری در آینده به یکی از چالش ها و مشکل های اصلی ساکنان مرکز این استان تبدیل شود.
کد خبر: ۱۵۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 27 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، شاید شهروندان ایلامی تا دو دهه پیش هیچ وقت فکر نمی کردند تراکم تردد خودرو و ترافیک در شهر کوچک، آرام و خلوتی مانند ایلام روزگاری در آینده به یکی از چالش ها و مشکل های اصلی ساکنان مرکز این استان تبدیل شود.
اگر بیست سال قبل از مردم عادی و حتی کارشناسان حوزه شهرداری و معماری شهری پرسیده می شود که مشکلات آینده شهر ایلام را پیش بینی کنید، شاید هیچ کس انگشت اشاره خود را به سمت ترافیک نشانه نمی رفت اما بر خلاف همه اینها نه از امروز بلکه از یک دهه پیش ترافیک و تراکم تردد خودروهای شخصی در خیابان ها به مهمترین معضل شهر 220 هزار نفری ایلام تبدیل شده است.
کم عرضی معابر و خیابان ها، دست نخورده باقی ماندن زیرساخت های شهری با وجود گسترش شهرنشینی و رشد دو برابری جمعیت در کنار افزایش خیره کننده و روز افزون آمار خودروها و تعداد وسایل نقلیه شخصی که روند رشد شتابان آن از اوایل دهه 80 آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد باعث شده که ترافیک و تراکم وسایل نقلیه در شهر به گره سردرگمی تبدیل شود که متولیان این حوزه و شورای ترافیک استان را به چاره اندیشی برای رفع آن وا دارد.
مسئولان و دست اندرکاران این حوزه در 15 سال گذشته تاکنون چندین طرح گوناگون برای کاستن از بار ترافیک و روان سازی این معضل پیشنهاد و سرانجام اجرایی کردند که هیچ یک از آنها نتوانست انتظارهای عمومی و حتی کارشناسان و خود پیشنهاد دهندگان را برآورده کند؛نه یک طرفه کردن و محدودیت تردد خودروها و نه طرح های اصلاح معابر و خیابان ها هیچ کدام چاره ساز و دوای درد نشد.
آخرین نمونه از طرح های از این دست، طرح ترافیکی جدید در برخی معابر اصلی شهر ایلام است که اجرای آن از 26 آذر گذشته آغاز شد، آیا جدیدترین طرح به هدف روان سازی و کاهش ترافیک بویژه در هسته مرکزی شهر که مصوبه شورای ترافیک را نیز پشتوانه خود دارد می تواند برخلاف طرح های گذشته نسخه شفا بخش این مساله باشد یا خیر؟
برای پاسخ به این پرسش و کالبدشکافی موضوع، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در ادامه میزگردهای خود با توجه به اهمیت مقوله شهر و شهرداری، میزگردی با عنوان 'طرح جدید ترافیکی معابر شهر ایلام؛ باید و نبایدها و مزیت ها و معایب' ترتیب داد که بیان نقطه نظر و دیدگاه های حاضران در میزگرد، مخاطبان ایرنا را با نقاط قوت و ضعف و آثار و نتایج این طرح بیشتر آشنا خواهد کرد.
شرکت کنندگان و مهمانان این میزگرد شاپور پولادی معاون امور عمرانی استاندار، یزدان قبادیان شهردار ایلام، جواد رحیمی مقدم مدرس دانشگاه و کارشناس جغرافیای شهری، سرهنگ جبار اسفندیاری معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی و سروان ابوالفضل خانجانی رئیس اداره فرهنگ ترافیک و آموزش پلیس راهور ایلام هستند.

** معاون عمرانی استاندار ایلام: طرح جدید ترافیکی شهر ایلام مصوب شورای ترافیک است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام می گوید: طرح جدید ترافیکی شهر ایلام در دو مرحله از میدان شهید کشوری تا چهار راه رسالت و خیابان شهید اشرفی اصفهانی و چهار راه رسالت تا میدان 22 بهمن مصوب شورای ترافیک استان بوده که وظیفه اجرای آن برعهده پلیس راهور است.
شاپور پولادی اظهار کرد: این طرح نتیجه سال ها مطالعه های دقیق کارشناسی و علمی بدنبال بازدیدهای میدانی متعدد از معابر و خیابان های شهر است که برای اجرای آن شورای ترافیک استان 10 نشست با حضور همه اعضا برگزار کرده است.
وی با دفاع از این طرح افزود: پیش از اجرا، پلیس راهوار ایرادها و نقطه نظرهایی در زمینه اجرای طرح داشت که شهرداری ایلام همه آنها را رفع کرد.

** طرح جدید ترافیکی با کمترین بار مالی اجرایی شده است
معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: این طرح قرار بود از ابتدای مهر امسال اجرا شود که به علت بازگشایی مدارس، وقوع سیل و بدنبال آن در پیش بودن اربعین حسینی که ایلام میزبان تردد میلیونی زوار عتبات عالیات عراق بود اجرای آن به تعویق افتاد.
پولادی ادامه داد: طرح جدید ترافیکی شهر ایلام با کمترین بار مالی اجرایی شد و با وجود برخی محدودیت ها مالکان، ساکنان و مغازه داران حاشیه خیابان ها، معابر و زمین های پیرامون طرح نه تنها هیچ گونه اعتراضی در خصوص تعریض معابر نداشتند بلکه با مجریان نیز نهایت همکاری و همراهی به عمل آوردند.
وی افزود: شاید در برخی جزییات اجرای طرح معایب و کمبودهایی وجود داشته باشد اما خوشبختانه کلیات آن مورد توافق و تصویب همه اعضای شورای ترافیک استان است در مدت دو هفته ای از آغاز اجرای طرح رصد و بررسی بازخوردهای آن گویای این است که رضایت مردم و رانندگان وسایل نقلیه را جلب کرده است.

** افزایش و سرعت دسترسی مردم و خودروها از مزیت های اجرای طرح جدید ترافیکی
معاون استاندار ایلام اظهار کرد: یکی از مزیت ها و نقاط مثبت طرح جدید ترافیکی شهر، افزایش و سرعت دسترسی مردم به هسته مرکزی شهر است اگرچه به علت تازگی طرح اکنون در اجرا برخی محدودیت های ترافیکی و ازدحام به علت استفاده بیشتر خودرویی وجود دارد اما در آینده نزدیک و پس از آشنایی و آگاهی کامل مردم و رانندگان وسایل نقلیه با مسیرهای تردد، رفت و آمد خودروها روان تر خواهد شد که نتیجه اصلی آن کاهش بار ترافیک شهر خواهد بود.
پولادی ادامه داد: این طرح محصول سال ها کارشناسی است که تمام مزیت ها و معایب اجرایی آن رصد و برآورد شده که بررسی ها نشان می دهد نقاط مثبت طرح بسیار بیشتر است زیرا در شهری که همه نیازها و مراکز مهم خدماتی مردم در هسته مرکزی آن و در شعاع یک کیلومتری پراکنده شده و مردم باید برای تامین نیازهای خود وارد این محدوده شوند اجرای هر طرحی در این شعاع بی ایراد و اشکال نخواهد بود.
وی اضافه کرد: با وجود این مسایل طرح ترافیکی جدید به گونه ای اجرایی شده که کمترین ایراد دارد و می توان اعلام کرد که بهترین طرح از آغاز ترافیک و تراکم خودرویی در ایلام از بیست سال گذشته تاکنون برای کاهش و روان سازی ترافیک شهری بوده است.

** فرهنگ سازی ترافیکی و فرهنگ رانندگی نیاز اصلی شهر ایلام
معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: با توجه به عرض کم معابر و خیابان ها و نیز تعداد بسیار بالای خودرو در شهر ایلام که شاید به نسبت جمعیت شهر در کشور بی سابقه باشد، فرهنگ سازی ترافیکی و رانندگی مهمترین نیاز و عامل برای کاهش مشکلات حوزه و نقل و ترافیک و تراکم خودرویی ایلام است.
پولادی افزود: اینکه هر فرد باید با خودرو شخصی به محل کار خود مراجعه کند و تمام امور و نیازهای خویش را در شهر با استفاده از خودرو شخصی انجام دهد، نگرش نادرستی است که نیاز دارد با فرهنگ سازی و ترویج آموزش های همگانی در راستای حذف این رویه اقدام شود.
وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی ترافیک و تراکم وسایل نقلیه شخصی در ایلام رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است که خروجی اصلی این بی قانونی، افزایش ترافیک است.

** جانمایی سامانه هوشمند ثبت تخلف خودرو، تخلف رانندگی و ترافیک را کاهش می دهد
پولادی اظهار کرد: جانمایی سامانه هوشمند ثبت تخلف خودروها به عنوان یکی از ضرورت های اصلی شهر نقش عمده ای در کاهش و بی نظمی ترافیکی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در ایلام دارد و لازم است متولیان این کار هر چه زودتر به سمت نصب این سامانه در معابر و خیابان های ایلام حرکت کنند.
معاون استاندار ایلام گفت: اگر سامانه هوشمند ثبت تخلف در هسته مرکزی و خیابان های شهر نصب شود درآمد شهرداری نیز برای توسعه خدمات ترافیکی و ایجاد امکانات شهری افزایش خواهد یافت زیرا مطابق قانون 70 درصد از مبلغ جریمه های راهنمایی و رانندگی به حساب شهرداری برگشت داده می شود تا برای گسترش خدمات و امکانات شهری هزینه شود.

** شهردار ایلام: عامل های سه گانه باعث تاخیر در اجرای طرح جدید ترافیک ایلام
شهردار ایلام گفت: سه عامل بازگشایی مدارس، سیل و اربعین حسینی باعث تاخیر در اجرای طرح جدید ترافیکی شهر ایلام شد که البته اجرای این طرح با کمبودهایی نیز همراه است و هم اکنون نیز رفع این کمبودها به علت های گوناگون مقدور نیست.
یزدان قبادیان افزود: یکی از ملزومات اصلی اجرای طرح ترافیکی در شهر ایلام نصب دوربین های مجهز برای کنترل وضعیت ترافیک و تخلف وسایل نقلیه است که هنوز این مهم در ایلام محقق نشده است و در بودجه سال 95 باید اعتبار این دوربین ها لحاظ و تامین شود.
وی اظهار کرد: هدف از ایجاد طرح جدید ترافیکی کاهش مشکل ها و معضل های تردد وسایل نقلیه و رفت و آمد شهروندان است که با اجرای این طرح گام های مثبتی برای مدیریت بهتر شهری برداشته می شود.

** اجرای طرح جا به جایی و انتقال اصناف مزاحم از مرکز شهر در کاهش ترافیک بسیار اثرگذار است
وی یادآور شد: جا به جایی و انتقال اصناف مزاحم مانند نمایشگاه های خودرو در خیابان های اصلی شهر از دغدغه های اصلی شهرداری در طول سال های گذشته تا کنون بوده که هر بار به علت های گوناگون چون مقاومت صاحبان این صنوف طرح جابه جایی نیز با شکست مواجه شده است؛ البته همچنان در حال پیگیری این طرح و اختصاص زمینی برای فعالیت این اصناف با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی هستیم.
شهردار ایلام گفت: وجود دیگر مشاغل مزاحم و پرتردد چون ساختمان پزشکان، میوه و تره بار، مراکز فرهنگی و پژوهشی، بانک، مدارس و... در محدوده خیابان های سعدی، فردوسی و 22 بهمن این مناطق را به پرترافیک و پرترددترین مکان های شهر ایلام تبدیل کرده است که نیاز به ساماندهی و مدیریت دارد.

** بودجه اندک شهرداری ایلام پاسخ گوی اجرای طرح های کلان و مورد نیاز نیست
قبادیان از کمبود منابع مالی شهرداری و تحقق 25 تنها درصد از کل بودجه شهرداری برای ایجاد طرح هایی مانند احداث تقاطع های غیر هم سطح در شهر ایلام گلایه مند بود و تاکید کرد: شهرداری ایلام با این بودجه اندک توانایی اجرا و انجام هیچ طرح بزرگ و مناسب شهری را ندارد.
وی با بیان اینکه شهرداری تابع و تصمیم های شورای ترافیک استان و دیگر کمیسیون های مرتبط با ترافیک و نیز راهکارهای پلیس راهور در این زمینه است به شهروندان سفارش کرد، خود را با شرایط طرح جدید و فرهنگ ترافیک هماهنگ و هم گام کنند.
شهردار ایلام در زمینه تعریض برخی معابر ایلام نیز گفت: در حال آماده سازی شرایط لازم برای طرح تعریض خیابان سعدی جنوبی و خیابان های رسالت، انقلاب، خیام تا میدان شهدا هستیم که کار اجرای آنها در روزهای آینده آغاز می شود.

** اختصاص اعتبار به طرح های جدید ترافیکی در بودجه 95 همراه با نیازسنجی
شهردار ایلام گفت: در بودجه سال 95 این دستگاه باید اعتبارهای لازم برای تدوین و تعریف یک طرح جامع و کامل مطالعه ای در حوزه ترافیک شهر ایلام تخصیص یابد که البته این طرح ها باید منطبق بر نیازسنجی و شرایط فیزیکی شهر ایلام باشد.
وی در خصوص احداث توفقگاه خودرو در ایلام نیز اظهار کرد: تا کنون پرونده چندین طرح و مکان برای ایجاد توقفگاه در قالب کمیسیون ماده 100 به مسئولان ارائه شده که این طرح ها به علت های مختلفی که دارای تبعات و عوارض منفی اجتماعی است به تایید و تصویب اعضای شورای تامین شهرستان نرسید.

** سودجویان بیشترین زیان و ضربه را به ایلام وارد کرده اند
قبادیان به اجرای طرح پارکبان اشاره کرد و گفت: این طرح که به هدف ساماندهی توقف خودروها در معابر اصلی پرتردد و پرترافیک شهر در سال های گذشته اجرا می شد، همان زمان با مخالفت های زیادی از سوی سودجویان و برخی اصناف مواجه شد که این فشارها سرانجام لغو اجرای این طرح را به دنبال داشت.
وی یادآور شد: با لغو طرح پارکبان معضل پارک خودرو ها دو باره به وضعیت گذشته برگشت و اکنون نیز همان صنوف از شرایط کنونی توقف وسایل نقلیه گله مند هستند که این بیانگر این موضوع است که شهر ایلام همواره از سوی افراد سودجو زیان و آسیب دیده است.

** معاون پلیس راهور ایلام: مشکل تراکم و ترافیک همچنان باقی است
معاون عملیات پلیس راهور استان ایلام نیز در این میزگرد گفت: مشکلات اصلی بحث ترافیک در مرکز شهر خواه یا ناخواه وجود دارد و پلیس راهور در چارچوب وظایف خود ترافیک را در چهار بخش راه، انسان، وسیله نقلیه و قوانین و مقررات تقسیم بندی می کند که اگر این عوامل با یکدیگر همخوانی نداشته باشند معضل ترافیک همچنان ادامه خواهد داشت.
سرهنگ جبار اسفندیاری تاکید کرد: در اجرای طرح جدید ترافیکی و دو طرفه کردن خیابان های شهر ایلام تلاش های بسیاری انجام گرفته است و هدف اصلی از این اقدام نیز دسترسی آسان تر و راحت تر مردم و خودروها به هسته مرکزی شهر است.

** ساعت 16 اوج ترافیک در شهر ایلام
وی ادامه داد: ترافیک شهر ایلام در ساعت 16 هر روز به اوج خود می رسید که علت اصلی آن هم استفاده از خودروهای شخصی است که برای رفع این معضل باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترویج یابد زیرا فرهنگ سازی نقش مهمی در روان سازی بار ترافیک شهر دارد که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
معاون عملیات پلیس راهور ایلام با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین مشکل ها و معضل های شهر نبود توقفگاه مناسب است، گفت: در مراکز و مکان های حساس، مهم و شلوغ شهر هیچ پارکینگی وجود ندارد که نبود توقفگاه در این مکان ها از مهم ترین مسایل حوزه ترافیک ایلام است ضمن این که شهر گنجایش این همه خودرو را ندارد.
اسفندیاری افزود: شهروندان ایلامی خودروهای خود را از صبح تا پاسی از شب در خیابان ها و محل های مجاور محل کسب و کار خود پارک می کنند که این خود علاوه بر ایجاد ترافیک در واقع نوعی پایمال کردن حق و حقوق عمومی است.

** فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه همگانی راهکار اصلی کاهش و رفع ترافیک در ایلام
معاون عملیات پلیس راهور ایلام، کارشناسی و فرهنگ سازی بین شهروندان و هم افزایی و همدلی را از جمله راهکارهای مهم حل مشکل های ترافیکی ایلام اعلام کرد و بر استفاده مستمر و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی در بین شهروندان تاکید کرد.
اسفندیاری گفت: فرهنگ سازی با موضوع استفاده از وسایل نقلیه مسافری همگانی باید تا نهادینه شدن کامل استفاده نکردن از خودروهای شخصی و تردد آنها در شهر ادامه یابد.
وی با اشاره به یکسان بودن همه شهروندان در برابر قانون و مقررات تاکید کرد: مردم باید ماموران پلیس راهور را مدافع حقوق خود بدانند نه اینکه پلیس را فاقد اراده تصور کنند، ما خوشحال نمی شویم که حتی یک نفر جریمه شود اما برای اعمال قانون و ایجاد نظم باید مقتدرانه اعمال قانون کرد، مردم باید بدانند که اعمال قانون به نفع خود آنان است.
وی ادامه داد: مشکلات شهر ایلام فراوان است، دور برگردان های سطح شهر جوابگو نیست، باید یک لاین یا خط کمکی در خیابان های شلوغ و با تراکم شهر به موازات اضافه شود تا خودروها راحت تر بتوانند دور بزنند.
اسفندیاری با اشاره به اجرای طرح جدید ترافیکی شهر ایلام گفت: هر طرحی در اجرا کمبودها و نواقصی دارد، تلاش می کنیم در طول یک ماه کاستی و کمبودهای طرح جمع آوری و آماده شود و بازخوردهای مردمی آن در شورای ترافیک مطرح شود که احتمال دارد یک سری محدودیت ها نیز در خیابان ها ایجاد شود.
معاون عملیات پلیس راهور ایلام یادآور شد: در اجرای این طرح اگر مشخص شود که میدان 22 بهمن گنجایش ورود خودروها را ندارد باید یکی از خیابان های مجاور این منطقه برای روان سازی و تخلیه بارترافیکی در نظر گرفته شود.

**دستگاه های متولی ترافیک باید به وظایف خود عمل کنند
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ایلام نیز در ادامه این نشست گفت: برابر تبصره 3 ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات قصور دستگاه های دولتی در حوادث رانندگی لحاظ می شود، دستگاه های متولی مقوله ترافیک در هر شرایطی باید به وظایف خود کاملا واقف باشند و وظایف خود را انجام دهند چرا که عدم رفع نواقص و معایب دستگاه های اجرایی دخیل در امر ترافیک برابر اعلام کارشناسی در بروز تصادفات لحاظ خواهد شد.
سروان ابوالفضل خانجانی افزود: هدف از دو طرفه کردن خیابان ها در طرح جدید ترافیکی دسترسی آسان مردم به هسته مرکزی شهر ایلام با خودروی شخصی نیست، بلکه مراد این است که مردم راحت تر و بهتر از حمل و نقل همگانی استفاده کنند.
وی ادامه داد: حمل و نقل عمومی نیازمند سامانه جامع و اخلاق حرفه ای رانندگان است، اگر چه پلیس هم در پاره ای از موضوع ها در بحث خودروهای شخصی باید اعمال قانون کند اما در تمام شهرهای کشور خودروهای مسافری شخصی وجود دارد، ما یک خودروی شخصی را اگر دوبار جریمه کنیم دفعه سوم درگیری ایجاد می شود و علت این امر هم محدودیت های قومی و قبلیه ای شهر ایلام است.

** طرح زوج و فرد در ایلام جوابگو نخواهد بود
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ایلام گفت: اجرای طرح زوج و فرد در شهر ایلام جوابگو نخواهد بود، زیرا وقتی می خواهیم بار ترافیکی کم شود نباید نگاه ما به استان های بزرگ باشد دید ما در این کار معطوف به هسته مرکزی شهر است.
خانجانی افزود: اگر طرح زوج و فرد در ایلام اجرا شود ترافیک روانه کوچه های مرکزی شهر می شود که این به آن معنی است که ترافیک و حوادث رانندگی 100 درصد افزایش پیدا می کند.
وی تاکید کرد: کسی که با خودرو شخصی خود قصد تردد به هسته مرکزی شهر را دارد اگر ببیتد که طرح زوج و فرد در حال اجراست از کوچه های منتهی به مرکز شهر استفاده می کند که این خود به یقین تبعات منفی برای همه به دنبال دارد، بنابراین در این زمینه می طلبد همه دیدگاه ها و جوانب در نظر گرفته شود.
وی افزود: باید به جای اجرای طرح زوج و فرد، یک سری محدودیت های ترافیکی اجرا شود، به عنوان مثال از ساعت 14 تردد خودروها به جز وسایل نقلیه و حمل و نقل همگانی از مسیرهای تعیین شده را ممنوع اعلام کنیم.
خانجانی با اشاره به ضرورت استفاده از وسایل نقلیه همگانی و فرهنگ سازی در این حوزه تاکید کرد: باید به کمک و مشارکت شورای ترافیک استان فرهنگ استفاده پیوسته و گسترده از وسایل نقلیه همگانی در بین مردم ایلام نهادینه شود.

** کارشناس برنامه ریزی شهری: روند نادرست شهرسازی گذشته باید اصلاح شود
کارشناس برنامه ریزی شهری و استاد دانشگاه های ایلام نیز در ادامه این میزگرد گفت: متاسفانه شهر ایلام به دلایل مختلفی درست و اصولی شکل نگرفته و با مشکلات متعددی مواجه است اما در مقطع کنونی نباید دنبال مقصر باشیم.
دکتر جواد رحیمی مقدم عرض کم معابر و تمرکز شدید خدمات و نیازمندی ها در بخش مرکزی شهر را از اصلی ترین مشکلات ایلام عنوان کرد و افزود: در گذشته ناچار بودیم به این سمت حرکت کنیم اما اکنون باید این روند اصلاح شود.
وی ادامه داد: شهر ایلام به سبب شرایط توپوگرافی و محدودیت زمین در بافت مرکزی، عرض کم معابر و ورود بدون برنامه انبوه وسایل نقلیه ، گرفتار راه بندان و گره های ترافیکی می شود و باید به این عوامل نبود پارکینگ خودرو در هسته مرکزی شهر را نیز افزود.
این کارشناس اظهار کرد: بازنگری دوباره طرح تفصیلی شهر با تاکید بر تعریض فوری معابر در هسته مرکزی شهر و اجرای پارکینگ طبقاتی، ایجاد و توزیع مراکز خرید و خدمات در مناطق مختلف شهر، مطالعه و تهیه طرح جامع ترافیک ایلام در دو سطح کوتاه و بلند مدت، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه فرسوده در سطح شهر و تقویت سامانه حمل و نقل همگانی از مهم ترین راهکارهای کاهش معضل ترافیک در ایلام است.

** لزوم سازگاری فضاهای شهری با نیازها و فعالیت شهروندان
کارشناس برنامه ریزی شهری ایلام گفت: فضاهای شهری باید بر اساس نیازهای مادی، معنوی، فردی و گروهی شهروندان ایجاد شود که در فرهنگ های مختلف با توجه به تنوع نیازها، فضاهای ایجاد شده در شهرها نیز در جوامع گوناگون با هم متفاوت است.
رحیمی مقدم افزود: شهر مجموعه ای اجتماعی و کالبدی است که بر اساس نیازها، فعالیت ها و رفتارهای ساکنان آن شکل گرفته است بنابراین نیازهای انسان باعث ایجاد فضاها در شهر می شود و این فضاها به عنوان بستری برای انجام امور و رفع نیازها عمل می کنند.
وی ادامه داد: هرچه این فضاها سازگاری بیشتری با نیازها و فعالیت های شهروندان داشته باشند ماندگاری و پایداری بیشتری دارند در غیر این صورت عدم کارایی و بدون استفاده ماندن آنها را در پی خواهد داشت.
مدرس دانشگاه های ایلام تاکید کرد: در این زمینه آموزش و اطلاع رسانی همگانی به شهروندان و تغییر نگرش آنان نسبت به فعالیت های شهری و همراه کردن آنها با برنامه های شهر و همچنین لزوم نگاه سیستمی و یکپارچه مدیران و مسوولان به مقوله شهر و خدمات شهری ضروری است.

**نبود مدیریت واحد شهری ریشه اصلی مشکلات ایلام
کارشناس برنامه ریزی شهری ایلام گفت: مدیریت شهری مدیریتی از بالا به پایین نیست و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر جزو لاینفک آن است، مدیریت شهری باید وظایفی را برعهده گیرد و انجام دهد که افراد عضو آن یعنی تمامی شهروندان، آن را می خواهند و می پذیرند.
وی نبود مدیریت واحد شهری را ریشه اصلی مشکلات بسیاری از شهرهای کشور و از جمله ایلام عنوان کرد و افزود: سیاست گذاری و تصمیم گیری در امور شهر نقش و کارکرد واقعی شورای شهر است اما یکسری موانع، وظایف و اختیارات شورا را با محدودیت های جدی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: متاسفانه شورای شهر فاقد ارتباط قانونی نظام مند با تمامی نهادهای مداخله گر در مدیریت شهری است و از اختیار قانونی لازم برای کنترل و نظارت بر عملکرد ادارات و سازمان های دولتی مستقر در شهر برخوردار نیست.
رحیمی مقدم اظهار کرد: در واقع در ساختار موجود مدیریت شهری، نهادهای دولتی به صورت موازی با شهرداری به انجام وظیفه می پردازند، بدون اینکه الزامی به هماهنگی با شهرداری و تبعیت از تصمیم ها و سیاست های شورای شهر داشته باشد.

** اقدام های بدون هماهنگی مدیریت شهری نارضایتی شهروندان را در پی دارد
کارشناس برنامه ریزی شهری ایلام گفت: گسست و نبود انسجام از ویژگی های بارز سیستم موجود مدیریت شهری در ایران است و شورای شهر ایلام نیز همانند دیگر شوراهای کشور، کار نظارت بر شهرداری را به عهده دارد ولی به سبب ضعف قانونی در هماهنگ سازی شهرداری با سایر نهادهای مداخله گر در مدیریت شهری و همزمان به علت نبود رابطه مشخص، قانونی و تعریف شده بین شهرداری و شورای شهر، در شرایط کنونی شهروندان نمی توانند از این نهاد مسئولیت و پاسخ گویی در قبال تمام امور شهری را انتظار داشته باشند.
رحیمی مقدم افزود: هم اکنون به غیر از شهرداری و شورای شهر، سازمان ها و مراکز دیگری از جمله استانداری، مسکن و شهرسازی، همیاری شهرداری، نیروی انتظامی، شرکت های آب و فاضلاب، توزیع نیروی برق، گاز و مخابرات، ثبت اسناد و املاک، نظام مهندسی، میراث فرهنگی و بسیاری از سازمان های دیگر در حوزه مدیریت شهری مداخله می کنند.
وی ادامه داد: همه این مراکز بر اساس برنامه ها و سیاست های دستگاه مربوطه به یک سری فعالیت ها و اقدام ها در سطح شهر دست می زنند که بیشتر آنها بدون هماهنگی اصلی ترین نهاد مدیریت شهری یعنی شهرداری انجام می شود و این ناهماهنگی ها پایین آمدن کیفیت خدمات شهری و نارضایتی شهروندان را در پی دارد.
مدرس دانشگاه های ایلام تاکید کرد: در کشورهایی که دارای مدیریت شهری واحد هستند، همه فعالیت ها و اقدام ها در شهر با هماهنگی، نظارت و موافقت شهرداری و شورای شهر انجام می شود و در نتیجه کیفیت خدمات شهری به سبب وجود هماهنگی شتاب انجام کارها در سطح قابل قبولی است و ما نیز چاره ای جز حرکت به این سمت نداریم./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار