طبق استانداردها باید به ازای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم و بر این اساس قم باید 24 ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشد که تا 3 سال پیش فقط نیمی از این تعداد در دسترس بود.
کد خبر: ۱۵۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸ 30 December 2015
به گزارش تابناک قم، یکی از مهم‌ترین پارامترها در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی که می‌تواند روند عادی امور در شهرها را متزلزل کند‌ آمادگی دستگاه‌های امدادی است. از این میان آتش‌نشانی یکی از دستگاه‌های مهمی است که وظایفی مانند مهار آتش، آوار برداری و... را به عهده بگیرد. 

در گذشته سازمان آتش‌نشانی قم دچار نقص‌های جدی برای ایفای این نقش بود اما به گفته رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم‌ این سازمان در سال‌های اخیر توانسته استانداردهای خود را در عرصه تعداد ایستگاه‌ها و تجهیزات و کارکنان آتش‌نشانی ارتقا دهد.

طبق استانداردها باید به ازای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم و بر این اساس قم باید 24 ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشد که تا 3 سال پیش فقط نیمی از این تعداد در دسترس بود.

عباس ذاکریان درباره تلاش‌هایی که برای رفع این نواقص شده می‌گوید یکی از برکات سفر مقام معظم رهبری به استان قم اختصاص بودجه به ساخت 10 ایستگاه آتش‌نشانی در قم بود که از این تعداد 3 ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و 7 ایستگاه هم به‌زودی تجهیز خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از افتتاح این 7 ایستگاه می‌توانیم به طور قاطع بگوییم که قم ایمن‌ترین شهر کشور است چرا که هیچ شهری به این استاندارد نرسیده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: در مجموع در سال‌های گذشته اتفاقات خوبی در عرصه ساخت ایستگاه و نوسازی ناوگان آتش‌نشانی افتاد و جذب نیروی انسانی هم تحولات مثبت آتش‌نشانی را کامل کرد.

به گفته وی نیروهای آتش‌نشانی در گذشته 24 ساعت کار و 24 ساعت استراحت می‌کردند که این موضوع بر روند کار اثر بدی گذاشته بود ولی در حال حاضر به وضعیت استاندارد یعنی 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت رسیده‌اند.

خرید 30 میلیارد تومان تجهیزات آتش‌نشانی

ذاکریان به مصوبه شورای اسلامی شهر قم برای اختصاص 30 میلیارد تومان به صورت نقدی و غیر نقدی برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی این 7 ایستگاه اشاره کرد و گفت: مذاکراتی در حال انجام است که این تجهیزات را از برندهای خوب تهیه کنند و قم یکی از به‌روزترین شهرهای کشور در این زمینه خواهد شد.

عباس جعفری‌ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم هم درباره تلاش‌های اخیر این سازمان برای رسیدن به استانداردهای جهانی می‌گوید استانداردهای جهانی درباره تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی به ازای جمعیت و تعداد کارکنان عددهایی را ذکر کرده که استان قم تقریباً به این عددها دست یافته است.

وی اظهار داشت: تا سال 90 در این زمینه مشکلات بسیاری داشتیم و در کل شهر تنها 12 ایستگاه و 170 نیرو وجود داشت که این تعداد ایستگاه و نیرو کفاف شرایط عادی را هم نمی‌دهد چه رسد به مواقع بحران.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: وقتی حساسیت‌ها ایجاد شد و نیاز به خوبی درک شد برای رفع این نقص برنامه‌ریزی کردیم و مجموعه دفتر مقام معظم رهبری هم به کمک ما آمدند تا بتوانیم 10 ایستگاه بسازیم. از این تعداد 3 ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و کارکنان در آن مشغول هستند و برای 7 ایستگاه مشغول خرید تجهیزات هستیم.

وی با اشاره به این‌که تجهیزات آتش‌نشانی بسیار گران هستند افزود: یک مصوبه 30 میلیارد تومانی داشتیم از شورای اسلامی شهر قم که بتوانیم خرید تجهیزات را با این مصوبه انجام دهیم.

پیشگیری مقدم است

جعفری اظهار کرد: همه این اقدام‌ها  انجام شده اما به نظر من مهم‌ترین مسأله پیشگیری است چرا که اگر ما 2 برابر این تعداد هم ایستگاه و نیرو داشته باشیم در هنگام بروز یک حادثه این مردم هستند که باید به کمک ما بیایند تا بتوانیم شهر را ایمن کنیم.

وی ادامه داد: شما در نظر بگیرید وقتی یک ساختمان بلندمرتبه ریزش می‌کند برای آواربرداری آن 80 تا90 نیرو لازم است. هیچ وقت نمی‌توانیم این حجم نیرو در اختیار داشته باشیم بنابراین لازم است که همه مردم قدری ازنکات ایمنی و مسائل مربوط به مدیریت بحران را بدانند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اضافه کرد: در این زمینه یک سری اقدام‌هایی را انجام می‌دهیم که مهم‌ترین آنها اجرای دوره‌های آموزشی در مساجد و مدارس است که در 3 سطح برگزار می‌شود و بسیار کارگشاست. موضوع دیگری که نباید از آن غفلت کرد رعایت موارد ایمنی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی است.

به گفته وی از سال 1382 که زلزله بم مقداری دست اندرکاران امر ساخت و ساز و مدیریت شهرها را به خود آورد‌ مقررات ملی ساختمان بازنویسی شده و آیین‌نامه 2800 به این مقررات اضافه شد.

جعفری می‌گوید شهرداری‌ها بر اساس این آیین‌نامه موظف شدند تا اقدام‌ها و نظارت‌های لازم را بر ساخت و سازها انجام دهند و این موضوع انقلابی در ساختمان سازی به وجود آورد و موجب شد در شهرها 90 درصد ساختمان‌ها ایمن ساخته شوند.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه مرتب به‌روزرسانی می‌شود و در مواردی مانند در‌های ضد حریق‌، حسگر‌ آسانسورها‌، سامانه مهار آتش و... حساسیت نشان داده که بر این اساس سازمان آتش‌نشانی هم وارد مقوله نظارت بر ساخت و سازها شده و این اتفاق مبارکی است چراکه موجب می‌شود شهرها هر چه بیشتر در برابر بلایای طبیعی تاب‌آور شوند.

یکی از دستگاه‌های مهم که با آتش‌نشانی همکاری دارد و در مواقع بروز بحران می‌تواند به کمک مدیریت شهر بیاید و در جاده‌ها هم نقش مهمی ایفا کند‌ هلال احمر است.

آموزش داوطلبان برای مواقع بحران

اهمیت این دستگاه جایی بیشتر می‌شود که بدانیم استفاده از منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی برای مقابله با زلزله یکی از موضوعات مهمی است که نباید از آن غفلت کرد. در این عرصه هم داوطلبان هلال احمر و نیروی‌های ویژه آموزش دیده آن می‌توانند ثمر بخش باشند.

محمد گلفشان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم در خصوص اقدام‌های انجام گرفته برای مقابله با آسیب‌های احتمالی زلزله بیان کرد: آموزش‌ها و دوره‌های تخصصی برای مقابله با آسیب‌های زلزله در استان قم در حال انجام است.

وی با اشاره به این‌که هلال احمر استان قم از امکانات کافی برای مقابله با زلزله برخوردار است، افزود: همه تجهیزات هلال احمر برای مقابله با زلزله به‌روز و آماده به‌کار هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم بیان کرد: 40 پایگاه هلال احمر در شهر قم دایر است که امدادگران در این پایگاه‌ها دوره‌های لازم برای مقابله با زلزله را دیده‌اند.

وی گفت: در بخش‌های جعفریه، کهک، دستجرد و سلفچگان دفاتر نمایندگی هلال احمر ایجاد شده که به انجام اقدام‌های آموزشی برای مقابله با زلزله در این بخش‌ها می‌پردازند.

اورژانس هم از دستگاه‌های مهم در مواقع بروز بحران است که آن هم نیاز به استانداردهایی برای پیشبرد امور دارد.

برگزاری مانور مقابله با زلزله

محمدرضا حسنی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان می‌گوید این روزها این دستگاه سخت مشغول تمرین‌ها و مانورها برای آمادگی با خطر زلزله است.

وی با توجه به برگزاری مانور زلزله با حضور فعال مرکز اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در هفته ایمنی در برابر بلایا و کاهش اثرات بلایای طبیعی مانوربزرگی با حضور کار گروه‌های ۱۴گانه استان و با محوریت مدیریت بحران استانداری در شهرک پردیسان برگزارشد. در این مانور که با فرضیه رخداد زلزله با بزرگی 7/2 ریشتر، ساعت 8 و 30 دقیقه صبح آغاز شد و کارگروه بهداشت و درمان به عنوان یکی از کارگروه‌های ۱۴گانه و با محوریت و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم که با تمام قوا به‌منظور رساندن هماهنگی و سرعت عمل تیم عملیاتی به میزان حداکثر(در شرایط واقعی) وارد محل شد.

در این مانور اورژانس ۱۱۵ استان با توجه به تعداد مجروحان فرضی علاوه بر اعزام تیم فرماندهی ۶ دستگاه آمبولانس‌ ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳ دستگاه موتورلانس و همچنین ۱ دستگاه خودروی پشتیبانی تجهیزات به محل مانور اعزام کرد.

وی گفت: در این مانور اورژانس ۱۱۵ بدون کاهش ظرفیت معمول خود در شهر و جاده با رویکرد ممانعت از اخلال در مأموریت‌های روزمره استان از آمبولانس‌های پشتیبان و نیروهای خارج شیفت استفاده کرد و تمامی آمبولانس‌ها از محل‌های واقعی و پایگاه‌های خود به محل اعزام شدند.

حسنی هم اعتقاد دارد اورژانس در سال‌های اخیر آمادگی‌های خوبی برای مقابله با زلزله در خود ایجاد کرده و می‌تواند در مواقع بروز بحران عکس‌العمل شایسته‌ای نشان دهد. با این حال عملکرد دستگاه‌هایی مانند اورژانس بسیار بستگی به شرایط کلی شهر دارد. بدون شک بافت فرسوده، ترافیک و تعریف‌نشدن مسیرهای جایگزین در شهر از عواملی هستند که موجب می‌شوند کار در مواقع بحران برای دستگاه‌های امدادی سخت و حتی گاهی ناممکن شود. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در هر کوچه و خیابانی یک پایگاه امدادی برپا شود بلکه باید به مرور به فکر اصلاح شهر فرسوده‌ای بود که توان تاب‌آوری را از ما گرفته و در عین حال مردم کوچه و بازار هم باید آموزش‌های لازم را ببینند تا در مواقع بحران احتمالی هر کدام مانند یک نیروی امدادی عمل کنند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار