مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: کیفیت هوای مطلوب در همدان و همکاری بخش‌های صنعتی با محیط زیست موجب شده که همدان جزو دو شهر پاک کشور معرفی شود.
کد خبر: ۱۸۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 15 February 2016
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: کیفیت هوای مطلوب در همدان و همکاری بخش‌های صنعتی با محیط زیست موجب شده که همدان جزو دو شهر پاک کشور معرفی شود.

به گزارش ایسنا، "محمدرضا محمدی" در جمع خبرنگاران، از برگزاری همایش ملی با عنوان خدمات سبز در استان خبر داد و اظهار کرد: سالیانه واحدهایی به عنوان واحدهای سبز انتخاب می‌شوند که سال گذشته سیمان هگمتان و نهاوند با عملکرد مطلوب به عنوان واحد سبز معرفی شدند.

وی افزود: ایجاد فضای سبز در کنار واحدهای تولیدی، مدیریت پساب و پسماند و بهینه‌سازی مصرف انرژی و کنترل گازهای مخرب از اقدامات دیگر اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان است.

وی عنوان کرد: همدان از نظر کیفیت هوا جزو 2 شهر برتر کشور به شمار می‌رود چرا که از تراکم صنعتی بالایی برخوردار نیست و بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در استان نیز ملاحظات زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند.

راه‌اندازی شماره تماس مردمی 1540 برای پیگیری مشکلات حیات‌وحش

وی در بخش دیگری از راه‌اندازی شماره تماس مردمی 1540 برای پیگیری مشکلات حیات‌وحش و محیط زیست از این طریق خبر داد و تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب محیط زیست حیات‌وحش از هر نقطه از استان با ما تماس بگیرند.

وی ادامه داد: هر تماسی که با این شماره حاصل می‌شود پیگیری و اعمال واکنش محیط‌بانان را به همراه خواهد داشت به طوریکه چند خودروی خدماتی به منظور اعزام به محل‌های آسیب‌دیده خریداری شده است.

برگزاری جشنواره فیلم سبز پس از یک دهه در همدان

محمدی در ادامه گفت: جشنواره فیلم سبز که نزدیک به یک دهه از تعطیلی آن می‌گذشت، با پیگیری‌های سازمان محیط زیست در اردیبهشت‌ماه سال 95 در استان همدان و در سه بخش سینمایی، هنرهای تجسمی و کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌شود.

وی افزود: در خردادماه سال آینده جشنواره عکس محیط زیست نیز در همدان برگزار می‌شود که 10 اردیبهشت آخرین مهلت ارسال آثار است.

وی با اشاره به ابلاغ کلی سیاست‌های محیط زیست به عنوان رخداد مبارک و تاثیرگذار در عرصه محیط زیست از سوی رئیس جمهور، عنوان کرد: استان همدان در عرصه محیط زیست ظرفیت‌های دارد که باید از آن بهره ببریم.

محمدی تصریح کرد: به فرجام رسیدن برجام زمینه‌ای برای استفاده از تجارب جهانی در حفظ محیط زیست از طریق تعامل بیشتر با سایر کشورها فراهم می‌کند.

گسترش اقتصاد سبز از نتایج فرجام برجام

محمدی اضافه کرد: روزآمدکردن امکانات و ورود تجهیزات بهتر و ایجاد منابع مالی برای پروژه‌های زیست‌محیطی و گسترش اقتصاد سبز که مستلزم تعاملات با دنیا است، از نتایج فرجام برجام است.

وی با اشاره به سخت‌گیری در حفظ محیط زیست به عنوان محور مدیریتی خود اظهار کرد: همراه با سیاست‌های تشویقی و مدارا با واحدهای تولیدکننده که دغدغه محیط زیست دارند، در مواردی هم باید سخت‌گیرانه عمل کنیم.

مشارکت‌های عمومی در حفظ محیط زیست

وی تحقق مشارکت‌های عمومی در حفظ محیط زیست را مسأله مهمی دانست و تاکید کرد: به تدریج به دنبال مشارکت در بخش‌های غیردولتی هستیم به طوریکه در این راستا با 20 دستگاه در حال انعقاد قرارداد بوده تا مشارکت‌ها را افزایش دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: توجه ویژه‌ای به سازمان‌های مردم نهاد و NGOها داریم چرا که امروز محیط زیست این سازمان‌هاست.

وی افزود: فعالان سازمان‌های مردم نهاد از سر انگیزه‌های شخصی و بدون دریافت حق‌الزحمه در عرصه محیط‌زیست فعالیت می‌کنند و فرصتی برای تعامل با بخش‌های غیردولتی هستند.

محمدی با اشاره به استقرار اداره محیط زیست در شهرستان فامنین افزود: ایجاد زیرساخت‌ها و گازرسانی به سه پاسگاه و راه‌رسانی به پاسگاه‌های فاقد راه از اقدامات اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوده است.

وی از ایجاد تشکل‌های خبری محیط زیست در استان خبر داد و گفت: راه‌اندازی نخستین تشکل خبری با عنوان رسانه خاص محیط زیست با همراهی فعالان این عرصه و کسانی که سابقه کاری دارند، صورت گرفته است.

منطقه حفاظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات‌وحش ارتقاء می‌یابد

محمدی تصویب نهایی ارتقاء مناطق حفاظت شده را از دیگر اقدامات اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان دانست و افزود: منطقه حفاظت شده خانگرمز نیز به پناهگاه حیات‌وحش ارتقاء می‌یابد.

وی در پایان از وجود 200 پرونده قضایی تخلفات حیات وحش و محیط زیست در سال‌جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: مراجع قضایی همکاری خوبی با محیط زیست دارند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار