مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران
مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند در شمال صنایع سلولزی عامل تخریب جنگل هستند، گفت: آنچه جنگل را تخریب می‌کند ویلاسازی، سدسازی و پروژه‌های راه‌سازی است.
کد خبر: ۱۹۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱ 09 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه از نظر میزان بارندگی، بارش متوسط در کشور معادل حدود 1.3 متوسط جهانی است، اظهار کرد: هر ساله به‌دلیل هجوم ریزگردها که یکی از دلایل مهم آن کمبود پوشش‌های گیاهی است بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر تبعات منفی آن شده و خسارت زیادی به بار می‌آید.

ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه یافتگی کشورها را میزان سرانه مصرف چوب و فرآوردهای آن به‌ویژه کاغذ دانست و بیان کرد: میزان مصرف کاغذ در کشورهای پیشرفته بیش از 0.7 مترمکعب، برای آمریکا حدود یک و متوسط جهانی حدود 0.3 متر مکعب برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان سرانه مصرف کاغذ در ایران0.2 مترمکعب است، گفت: برای جمعیت 70 میلیونی کشور 14 میلیون مترمکعب مصرف چوب نیاز است.

این مسئول در تعریف زراعت چوب، به تولید چوب با استفاده از گونه‌های سریع‌الرشد و با دوره برداشت کوتاه مدت بیش از 10 سال، عنوان کرد و افزود: ایران از سال 34 به عضویت کمیسیون بین‌المللی صنوبر درآمد و با ورود رقم‌های پر محصول صنوبر و اکالیپتوس زمینه توسعه زارعت چوب در کنار گونه‌های بومی مثل بید، گز و غیره در کشور فراهم شد.

روغنی با بیان اینکه در حال حاضر سطح زراعت چوب کشور معادل حدود 200 هزار هکتار است که حدود 150 هزار هکتار صنوبر کاری و 50 هزار هکتار اکالیپتوس کاری است.

وی به زراعت چوب انجام شده توسط چوب و کاغذ مازندران اشاره کرد و گفت: چوب و کاغذ مازندران در سال 76 با تاسیس یک واحد تخصصی با عنوان زراعت چوب از پیشگامان اجرای اصولی طرح زراعت چوب در استان است.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه این شرکت تاکنون بیش از 12 میلیون اصله نهال سریع‌الرشد و اصلاح نژاد شده با قابلیت بهره‌برداری کوتاه مدت در اختیار زارعین گذاشته است، ادامه داد: تاکنون بیش از 11 هزار هکتار از اراضی مستعد استان‌های مازندران و گلستان با مشارکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به کاشت درختان سریع‌الرشد اختصاص یافته است.

این مسئول بیان کرد: هر ساله شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران چندین هزار اصله نهال را در اراضی تملک شرکت کشت کرده و چوب تولید را به مصرف می‌رساند.

روغنی‌گلپایگانی با بیان اینکه در سال‌جاری 15 هزار اصله نهال در اراضی متعلق به چوب و کاغذ مازندران کاشته شده است، افزود: در هفته منابع طبیعی 10 هزار اصله نهال به نیت 10 هزار و 400 شهید دوران دفاع مقدس مازندران توسط پرسنل و خانواده چوب و کاغذ مازندران کاشته شد.

وی مزایای اجرای طرح زراعت چوب را ایجاد اشتغال در کشور، توسعه فضای سبز، تصفیه آب و هوا، حفظ خاک دانست و گفت: تامین نیاز صنایع، کاهش خروج ارز برای واردات چوب و کمک به حفاظت منابع طبیعی تجدیدپذیر دیگر عوامل زارعت چوب محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه رهبری تاکید بر کاشت نهال، حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب جنگل و فضای سبز داشتند، اظهار کرد: با صیانت از جنگل، کاشت نهال و احیا جنگل ثابت می‌کنیم که به دور از شعار، اهل عمل و تابع منویات رهبری هستیم.

روغنی‌گلپایگانی در پایان با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند در شمال صنایع سلولزی عامل تخریب جنگل هستند، گفت: آنچه جنگل را تخریب می‌کند ویلاسازی، سدسازی و پروژه‌های راه‌سازی است و شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در حال احیای جنگل است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار