کیوسک بین المللی «تابناک»؛
دیدگاه دبیرکل حزب الله لبنان درباره احتمال جنگ با رژیم اسرائیل، ابراز نگرانی نماینده سازمان ملل از روند کند مذاکرات صلح سوریه، طرح محرمانه «گوگل» علیه دولت سوریه، واکنش گروه های عراقی به اعزام نیروهای آمریکایی به این کشور و اظهارات روسای جمهور آمریکا و کوبا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۰۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ 22 March 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه




دیدگاه سید حسن نصرالله درباره احتمال جنگ با رژیم اسرائیل/ طرح محرمانه «گوگل» علیه دولت سوریهدیدگاه دبیرکل حزب الله لبنان درباره احتمال جنگ با رژیم اسرائیل، ابراز نگرانی نماینده سازمان ملل از روند کند مذاکرات صلح سوریه، طرح محرمانه «گوگل» علیه دولت سوریه، واکنش گروه های عراقی به اعزام نیروهای آمریکایی به این کشور و اظهارات روسای جمهور آمریکا و کوبا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، سخنان شب گذشته دبیرکل حزب الله لبنان درباره لبنان و محور مقاومت، موضوعی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها، به ویژه رسانه های صهیونیستی قرار گرفته است. سید حسن نصرالله در گفت و گو با شبکه خبری «المیادین» گفت با تأکید بر ناکارامدی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در برابر توانمندی و امکانات مقاومت، گفت «ما فهرست کاملی از اهداف در فلسطین اشغالی، از جمله تأسیسات هسته‌ای در اختیار داریم که در صورت جنگ‌افروزی تل‌آ‌ویو، آن ها را هدف قرار خواهیم داد». وی همچنین درباره احتمال بروز جنگی جدید میان رژیم اسرائیل و نیروهای مقاومت گفت: «من جنگ اسرائیل حداقل در آینده نزدیک را بعید می‌دانم... معتقدم اسرائیل بدون موافقت و چراغ سبز آمریکا هرگز دست به جنگ جدید نخواهد زد. تجارب گذشته این مسئله را مورد تاکید قرار می‌‌دهد».

*****

به جز این موضوع، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. در میان جدیدترین گزارش های مربوط به مذاکرات صلح سوریه در ژنو، خبرگزاری«رویترز» اظهارات استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را بازتاب داده که از کندی روند گفت و گو ابراز نگرانی کرده است. به اعتقاد دی میستورا، روند کند پیشرفت در مذاکرات مربوط به شروع دوره گذار سیاسی در سوریه، دوام و پایداری توقف خصومت‌ها را دشوار می‌سازد. وی گفته: «همه کم و بیش قبول دارند که توافقنامه توقف خصومت‌ها، صادقانه و تا حد زیادی رعایت می‌شود. در رابطه با انتقال کمک‌های بشردوستانه هم این اتفاق نظر کمابیش وجود دارد. اما اگر پیشرفتی در گفت‌و‌گوهای مربوط به گذار سیاسی نداشته باشیم، هیچ یک از این موارد نمی‌تواند پایدار و دائمی باشد». 

*****

همزمان، رئیس تیم مذاکره کننده دولت سوریه در مذاکرات ژنو، بار دیگر تأکید کرده که قرار نیست در این مذاکرات درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تصمیم گیری شود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، در پی درخواست سازمان ملل از دولت دمشق برای ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای مربوط به دوره گذار سیاسی در سوریه، بشار الجعفری، نماینده دولت سوریه، به خبرنگاران گفت: «این مذاکرات ارتباطی با اسد ندارد. سرنوشت سیاسی رئیس جمهوری، مقوله‌ای است که مشمول این حوزه نمی‌شود». این موضع گیری پس از آن مطرح می شود که دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل، از دولت دمشق خواست تا برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را برای گذار سیاسی آینده سوریه ارایه دهد.

*****

اما در میان این تحولات، انتشار بخش دیگری از ایمیل های محرمانه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا که از طرح های وی برای براندازی دولت اسد حکایت دارد، جنجال ساز شده است. به نوشته روزنامه «واشنگتن تایمز»، اسناد تازه منتشر شده نشان می‌دهند شرکت آمریکایی «گوگل» در سال ۲۰۱۲ به دنبال کمک به معارضان سوریه برای براندازی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بوده است. جرد کوهن، رئیس بخش موسوم به «Google Ideas» در آن زمان در ایمیلی در جولای ۲۰۱۲ به برخی از مقامات بلندپایه دولت آمریکا، از جمله کلینتون نوشته است: «لطفاً این را محرمانه نگه دارید؛ اما تیم من در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ابزاری است که علناً با رصد کردن موارد خروج از بدنه دولت سوریه و نشان دادن آن روی نقشه، مشخص کند این موارد مربوط به کدام بخش دولت هستند». در این ایمیل، جزئیات دیگری از طرح گوگل نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

*****

در میان دیگر موضوعات، پایگاه خبری «العهد» واکنش گروه های عراقی به اعزام نیروهای جدید آمریکایی به این کشور را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این سایت، جنبش عصائب اهل الحق عراق اعلام کرد حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را اشغالگری می‌داند و بر این اساس با این نیرو‌ها تعامل خواهد کرد. در بیانیه این جنبش آمده است: «اگر دولت آمریکا نیروهای خود را فوراً از عراق خارج نکند، ما با این نیرو‌ها همانند نیروهای اشغالگر برخورد می‌کنیم و دولت آمریکا باید پیامدهای کامل این اقدام خود را بپذیرد». عصائب اهل الحق عراق همچنین از ریاست جمهوری این کشور خواست که وظایف خود در راستای حفظ تمامیت ارضی این کشور را انجام دهد. این بیانیه پس از آن منتشر می شود که منابع خبری از اعزام گروهی جدید از تفنگداران دریایی آمریکایی به عراق خبر دادند. 

*****

در نهایت، باید اشاره کرد که موضوع سفر رئیس جمهور آمریکا به کوبا نیز که از ابتدا زیر ذره بین رسانه ها قرار داشت، همچنان در مرکز توجه خبری قرار دارد. بر اساس گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، روسای جمهور آمریکا و کوبا روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، مسائلی را مربوط به روابط دوجانبه مورد اشاره قرار داده اند. در این کنفرانس، رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا، با اشاره به برخی اقدامات آمریکا در زمینه رفع تحریم ها علیه کشورش، گفته اقدامات اخیر آمریکایی‌ها مفید بوده، ولی برای عادی سازی روابط، گوانتانامو باید به خاک کشور بازگردد. در مقابل، اوباما نیز اظهار داشت: «بعد از ۵۰ سال روابط سخت میان دو کشور، نمی‌توان یک‌شبه تغییر ایجاد کرد. ما در خصوص دموکراسی و حقوق‌بشر، اختلاف‌نظر عمیق داریم». 



مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار