استان یزد تا کنون کم‌ترین میزان بارش را در بین استان‌های کشور در سال آبی جاری تجربه کرده است که نشان‌دهنده وضعیت بحرانی استان در نیمه باقیمانده سال آبی است چرا که بارش‌ها در نیمه نخست سال آبی 47‌درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۲۰۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 08 April 2016
به گزارش تابناک یزد،پاییز و زمستان امسال، کم‌ترین میزان بارش در استان اتفاق افتاد به طوری که می‌توان گفت استان بارش مناسبی را در این فصول تجربه نکرد و به جز چند مورد بارندگی محدود اما رگباری، هیچ بارشی زمین‌های شهرهای استان را خیس نکرد.
این وضعیت بسیاری از کشاورزان استان را نگران کرده است چرا که به طور قطع، میزان خسارتی که برای محصولات کشاورزی و دامی پیش رو است، قابل جبران نخواهد بود.
این کاهش بارندگی همچنین ادامه حیات در روستاها را باچالش مواجه خواهد کرد چرا که نه‌تنها دیگر آبی برای کشاورزی و دامداری در روستاها موجود نیست بلکه روستاییان برای تامین آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه خواهند شد کما این‌که در سال‌های خشکسالی که پشت سر گذاشته شده، این وضعیت مشهود بود.

نگرانی روستاییان از آینده روستاها
یکی از روستاییان شهرستان تفت با اشاره به بد بودن وضعیت بارندگی در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، درباره سرانجام محصولات کشاورزی و دامی اظهار نگرانی کرد و افزود: امیدواریم در فصل بهار میزان بارش‌ها جبران شود وگرنه باید زندگی در روستاها را تعطیل کرد.
«محمدرضا فلاحتی» ادامه داد: چشمان مردم روستا به آسمان است و از درگاه خداوند تقاضای باران دارند و امیدواریم خداوند برای خوشحال کردن کشاورزان و روستاییان هم که شده، این نعمت الهی را به استان هدیه کند.
وی گفت: وضعیت بارندگی در سال‌های گذشته هم چندان رضایت‌بخش نبود اما حداقل در فصل بهار آب به اندازه کافی در روستاها وجود داشت اما امسال به نظر می‌رسد که از آغاز فصل بهار باید آب برای آبیاری در روستاها تقسیم شود.

افزایش مهاجرت از روستاها
یکی از کشاورزان مهریز هم میزان بارش در روستاهای این شهرستان را رضایت‌بخش ندانست و افزود: با این وضعیت آینده چندان خوشایندی در انتظار روستاهای این شهرستان نخواهد بود.
«غلامعلی دهقان» با بیان این‌که در اثر خشکسالی‌های متوالی جمعیت بسیاری از روستاهای استان کاهش یافته است، ادامه داد: آب در روستاها مایه عمران و آبادانی است و هر زمان که آب در روستاها نباشد، روستاییان امیدی به ادامه زندگی نخواهند داشت و از روستاها به شهرها مهاجرت خواهند کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با جبران بارش‌ها در فصل بهار، اندکی نور امید در دل روستاییان روشن شود چرا که نگاهشان هر لحظه به آسمان است تا برای ادامه زندگی در روستا امیدی پیدا کنند.

ارزیابی اطلاعات هواشناسی
مدیر کل هواشناسی استان از کاهش 47‌درصدی بارندگی در 6 ماهه نخست سال آبی از مهرماه سال گذشته تا فروردین ماه امسال خبر داد و افزود: متوسط بارندگی در این مدت 88‌میلی‌متر بوده است.
«لقمان عمادی» اظهار کرد: این اطلاعات از بیش از 40 ایستگاه هواشناسی در استان به‌دست آمده است و به این ترتیب میزان بارش در سال آبی جاری 47 درصد کمتر از نرمال بارندگی بوده است.
وی با بیان این‌که بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی وضعیت بارش تا تیرماه امسال نرمال خواهد بود، ادامه داد: بر اساس همین پیش‌بینی‌ها بعد از تیرماه، بارش چندانی در استان رخ نخواهد داد از این رو احتمال جبران بارش در ماه‌های بعدی، دور از انتظار است.
وی با تاکید بر این‌که جبران کاهش بارندگی سال آبی بعید به نظر می‌رسد، افزود: امیدواریم با بارش‌هایی که در فصل بهار به ویژه فروردین ماه اتفاق می‌افتد، اندکی از کاهش‌ها جبران شود چرا که موج بارشی در این فصل به ویژه فروردین ماه در کشور خواهیم داشت که استان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
عمادی با بیان این‌که استان از نظر میزان بارش، آخرین استان کشور است، گفت: میزان بارش در تمام شهرستان‌های استان، کمتر از شرایط نرمال بوده است اما بیشترین میزان کاهش بارندگی در شهرستان اردکان با 74 درصد کاهش اتفاق افتاده است.
وی همچنین میزان کاهش بارندگی در سال آبی جاری را در شهرستان‌های اشکذر، یزد، میبد و بافق به ترتیب با 65‌درصد، 65‌درصد، 64‌درصد و 50‌درصد بیان کرد و افزود: متوسط سالانه بارندگی استان 110 میلی‌متر است که البته نسبت به میانگین بارش250 میلی‌متری در کشور، کمتر است.

میزان کاهش بارندگی
به گزارش همشهری،مدیر کل هواشناسی استان میزان کاهش بارندگی در شهرستان‌های ابرکوه، خاتم، تفت، بهاباد و مهریز را نیز به ترتیب 40‌درصد، 35‌درصد، 33‌درصد، 25‌درصد و 23‌درصد عنوان کرد.
عمادی اظهار کرد: این میزان کاهش بارندگی، نسبت به متوسط نرمال حتی تا 60 درصد هم در سال‌های خشکسالی برای استان بروز کرده بود و کاهش بارندگی در 15 سال اخیر متداول بوده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
شماها هم وقتی بحث سر حزب باشه مردمو پشمم حساب نمیکنید بلانسبت...فقط موقعیتش باید پیش بیاد!!!!!!!
پارسال چون باروری ابر بود بارش هم خوب بود
طوری القا کردید که...
خودتونو به کری زدید
نمیدونید مردم روستایی شیرکوه ازین کار چقد در عذابن!!!
هواشناسی میگه ابرا رو عقیم میکنن مردمم با چشمشون دارن میبینن
مناقبی از تفت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
اگر استاندار محترم واقعا بفکر مردم روستاها هستند دست از تعصبات اردکانی بردارند واجازه دهند در طرح خط دوم انتقال آب آب از مسیر ابرکوه-تفت ومهریز وارد یزد شود.وروستاهای منطقه از پوشش آب شرب وبهداشت برخوردار شود تا یک ثبات نسبی در روستاها ایجاد شود وگرنه کل جمعیت روستاها در حال روانه شدن به یزد است که معضلات آن را ایشان بهتر از ما میدانند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار