کد خبر: ۲۴۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴ 07 June 2016


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از اجرای یک طرح ویژه کشاورزی به صورت پایلوت در این استان خبر داد.

سیدمجید موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: معضل کم‌آبی و بحران بی‌آبی امروزه اکثر کشورهای دنیا را رنج داده و متاسفانه کشورمان نیز با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر گفت: طی فصل زراعی جاری (از مهر ماه تاکنون) بارش‌های خوبی را در اکثر نقاط کشور و از جمله استان البرز شاهد بوده‌ایم، اما باید توجه داشت که ما چندین سال گرفتار خشکسالی بوده و این بارش‌ها نمی‌تواند مشکل کم‌آبی و بحران تامین آب در کشور را به طور کامل برطرف کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: بنابراین همچنان این معضل پایدار بوده و باید با برنامه‌ریزی صحیح، به صورت منطقی، علمی و کارشناسی شده از منابع آبی کشور استفاده کنیم.

موسوی با اشاره به آمارهایی مبنی بر اینکه اکثر منابع آبی کشور در حوزه صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: اگر بتوانیم که کنترل مناسبی در حوزه چگونگی مصرف منابع آبی کشور در بخش کشاورزی داشته باشیم، بخش مهمی از معضل کم‌آبی و بحران بی‌آبی را کنترل کرده‌ایم.

وی بیان داشت: در همین راستا طرح‌هایی در دستور کاری جهاد کشاورزی قرار دارد و استان البرز نیز در اجرای این طرح‌ها پیش‌قدم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: به عنوان نمونه یک طرح ویژه کشاورزی به صورت پایلوت در استان البرز اجرا می‌شود.

موسوی ادامه داد: بر اساس این طرح، در برخی از مزارع استان البرز به ویژه مزارع تولید گندم، جو و دانه‌های روغنی آبیاری با استفاده از نوار تیپ انجام می‌شود که توانایی کاهش حداقل 25 درصدی در مصرف آب با این شیوه را دارد.

وی اظهار داشت: این طرح امسال و به صورت پایلوت در برخی از مزارع شهرستان‌های نظرآباد، ساوجبلاغ و اشتهارد اجرا می‌شود و در کاهش هزینه‌های کشاورزان تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تصریح کرد: در سال زارعی جاری در بیش از 120 هکتار از مزارع گندم و جو و همچنین بیش از 400 هکتار از دانه‌های روغنی از این شیوه آبیاری استفاده شده است.

موسوی اظهار امیدواری کرد که استفاده از این شیوه ضمن کاهش 25 درصدی در مصرف آب، موجب کاهش هزینه‌ کشاورزان شده و با حمایت دولت از طرح فوق، در سال‌های آینده شاهد استفاده از این شیوه آبیاری در اکثر مزارع البرز باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار