رصد رسانه ها
هرچند نوچهره ها ، تبلیغات زودهنگام متعارف را آغاز کرده اند و محفل به محفل سرگرم یارگیری هستند اما گویا مهره های قدر سیاسی در انتظار سرنوشتی موهوم، چشم در چشم هم دوخته و تحرکات یکدیگر را بررسی می کنند.
کد خبر: ۲۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸ 26 April 2015

به گزارش تابناک اردبیل، با وجود آنکه حدود 11 ماه تا زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است ، اما فضای رسانه ای کشور و استان از هم اکنون تحت تاثیر فعالیت های سیاسی افراد ، گروهها و احزاب برای حضور قدرتمندانه در این انتخابات قرار گرفته است.

تردید رازآلود چهره ها برای تبلیغات زودهنگام

وبلاگ آینه نوشت: شور و حال انتخابات گرمی مغان همواره زبانزد عام و خاص بوده است و در ادوار گذشته حوزه انتخابیه این شهرستان بر اساس مشارکت حداکثری مردم به عنوان پرشورترین شهر انتخاباتی در رسانه ها معرفی شده است.

هرچند بلحاظ فاصله با موسم انتخابات زمان قانونی ابراز وجود چهره های مطرح فرا نرسیده است اما با عنایت به پیشینه انتخاباتی گرمی مغان و با توجه به اینکه سال انتخابات را طی می کنیم آرامش رازآلود برخی نامزدهای احتمالی و تردید میدان داران مربوطه در ورود به میدان تاحدودی عجیب و با پیشینه انتخاباتی منطقه مغایر به نظرمی رسد.

هرچند نوچهره ها ، تبلیغات زودهنگام متعارف را آغاز کرده اند و محفل به محفل سرگرم یارگیری هستند اما گویا مهره های قدر سیاسی در انتظار سرنوشتی موهوم، چشم در چشم هم دوخته و تحرکات یکدیگر را بررسی می کنند.

در خصوص دلایل این رکود رازآلود اردوهای سیاسی توجه به چند نکته قابل تامل به نظر می رسد:

تصویب کلیات مصوبه استانی شدن انتخابات مجلس که در صورت قطعیت یافتن و تایید شورای نگهبان، حدود و ثغور میدان تبلیغات انتخابات را تغییر داده و توازن نامزدهای احتمالی را برهم خواهد زد شاید عاملی برای خودداری چهره ها از تبلیغات زودهنگام باشد و یحتمل مردان سیاسی منطقه برای کاندیداتوری خود در مجلس دهم، روند تصویب یا رد لایحه مذکور را صد می کنند.

مانع بلند رد صلاحیت که در ادوار گذشته نیز برخی چهره ها را ناکام گذاشته بود می تواند دلیلی برای محتاط بودن در مسیر تبلیغات زودهنگام قلمداد شود.

در این خصوص بازار شایعه از گذشته ها گرم تر است و گفته می شود دو نامزد احتمالی مطرح در شهرستان گرمی صورت احساس رد صلاحیت، نزدیکان خود را وارد میدان خواهند کرد تا ظرفیت طرفداران قابل توجه آنها بلااستفاده نماند.


استراتژی اصولگرایان برای فتح انتخابات مجلس

عضو ارشد جبهه اصولگرایان از تعیین ساز و کار جدید جبهه اصولگرایان برای اتحاد و انسجام خبر داد و گفت: قرار است ساز و کاری جدید مثل سازوکار دوره های قبل و به احتمال قوی ساز و کار ۲۰+۱۰ شکل بگیرد و از اوایل خرداماه وارد تعیین مصادیق نامزدهای نهایی خواهیم شد.

ولی اسماعیلی نماینده سابق گرمی و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم در گفتگو با عصرخبر با اشاره به جلسات جبهه اصولگرایان در آستانه انتخابات مجلس دهم گفت: پیرو جلساتی که حجت الاسلام موحدی کرمانی، آیت اله مصباح و آیت اله یزدی برای اتحاد و انسجام جبهه اصولگرایی داشتند، جلسات ذیل مجمع همگرایی اصولگرایان در گروه های جداگانه تا کنون برگزار شده است و تا آخر خرداد ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تا کنون در جلسات برگزار شده در مورد ۸۰ درصد ومارد مورد بحث توافق حاصل کرده ایم افزود:: قرار است ساز و کار جدید مثل سازوکار دوره های قبل و به احتمال قوی ساز و کار ۲۰+۱۰ برای انتخابات مجلس دهم شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در کلانشهرها با توجه به تعداد زیاد کرسی های نمایندگی اختلافات کم است اما یکسری اختلافات در شهرستانها و حوزه های انتخابیه کوچکتر باقی مانده است اضافه کرد: در صورت عدم توافق بر سر مصداق خاص در شهرستانها ، احتمالا با نظر سنجی پنج ماه مانده به انتخابات، گزینه نهایی نامزد اصولگرایان برای انتخابات مجلس مشخص خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس که در دستور کار صحن مجلس قرار دارد، اضافه کرد: اگر بحث استانی شدن انتخابات در مجلس رای بیاورد و شورای نگهبان هم آنرا تائید کند، ساز و کار جدیدی برای وحدت اصولگرایان طراحی و اعلام خواهد شد.


استدلال های کیهان در مورد استانی شدن انتخابات

روزنامه کیهان در گزارش روز خود با عنوان « استانی شدن انتخابات رأی در تاریکی» به مخالفت با طرح مجلس برای استانی شدن انتخابات مجلس پرداخته و دلایل زیر را برای این موضوع بر شمرده است:

ـ نامزدها برای انتخاب شدن در رقابتی به گستره استان، نیاز به امکانات مالی بیشتری خواهند داشت.

- رای مراکز استان و شهرهای بزرگ در انتخابات اثر بیشتری داشته و رای شهرها و روستاها به حاشیه برود.

- انتخابات استانی به تشکیل ائتلاف‌های بزرگ در بین احزاب ثروتمند یا قدرتمند منجر می‌شود.

- تشکیل ائتلاف‌های بزرگ در سطح استان نیازمند ثروت فراوان است و در نتیجه در نهایت چند حزب بزرگ که توانایی دارند از عهده هزینه مالی و تشکیلاتی انتخابات بر بیایند، باقی می‌ماند.

- خود به خود نامزدهای باندهای قدرت و ثروت انحصار قدرت تشکیل می‌دهند.

- نامزدهای غیرحزبی نمی‌توانند وارد بافت قدرت شوند.

- صدای مردم مستضعف حاشیه‌نشین شنیده نخواهد شد.

- محدوده انحصاری قدرت، پای رانت‌خواران و ثروتمندان را جهت وامدار کردن گروه‌های سیاسی، به عرصه انتخابات باز خواهد کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار