معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ملاک تخلف و گرانفروشی دارو قیمت درج شده در فاکتور است، مردم چنانچه تخلفی مشاهده کردند مراتب را به علوم پزشکی شیراز اعلام کنند.
کد خبر: ۳۲۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ 30 October 2016
دکتر حسین نیک نهاد در خصوص برخی اختلافات قیمت درج شده دارو بر روی جعبه و مبلغی دریافتی آن که منجر به مشکلاتی بین مردم و داروخانه ها شده به خبرنگار مهر گفت: تمامی داروها توسط کمیته قیمت گذاری وزارتخانه قیمت گذاری می شوند، در گذشته همه کارخانه ها داروی تولیدی خود را بصورت جنریک انجام می دادند و به همین دلیل قیمتها ثابت و یکسان بود ولی چند سالی هست که به کارخانه ها اجازه برند سازی و تجاری سازی داده شده تا نام برند خود را روی داروها نصب کنند که اینها قیمتشان متفاوت است.
 
وی گفت: در دنیا مرسوم نیست روی دارو قیمت بگذارند چون قیمت دارو نوسان زیادی دارد و کمیته قیمت گذاری وزارتخانه با توجه به تغییر قیمت مواد اولیه قیمتها را تغییر می دهد.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز  بیان کرد: متاسفانه بعضی کارخانه های تولید دارو جعبه داروی مورد نیاز چند سالشان را که قیمت روز دارو روی آن چاپ شده را پیشاپیش تولید و انبار کرده اند به مرور زمان قیمتها تغییر می کند و دارو با قیمت تغییر کرده در همان جعبه ها که قیمت قبل روی آن درج شده روانه بازار می شوند.
 
دکتر نیک نهاد ادامه داد: ملاک تخلف و گرانفروشی دارو قیمت درج شده درفاکتور است و تخلف احتمالی با فاکتور ارائه شده توسط شرکت پخش دارو به داروخانه  بررسی می شود.
 
وی گفت: مردم بدانند که وظیفه داروخانه ها درج قیمت روی برگه بیمه و یا نسخه و مهر آن است  و مردم میتوانند شکایات خود را حضوری به بازرسان قسمت غذا و دارو دانشگاه  علوم پزشکی ارائه دهند تا رسیدگی شود.
 
این مسئول در ادامه سخنان خود بیان کرد: قیمت دارو در ایران یک شانزدهم دنیاست و متاسفانه این ارزانی باعث میشود دارو باکیفیت تولید نشود.
 
وی ادامه داد: عمده کار بازرسان ما فنی و مربوط به تاریخ گذشتگی داروها و توزیع داروهای ممنوعه است و بیشتر تخلفات در این زمینه مربوط به ارائه داروهای غیر مجاز بوده که منجر به تعطیلی و پلمب داروخانه خاطی شده است.
 
نکی نهاد گفت: دکتر داروساز باید دارو را شخصأ به بیمار دهد و با بیمار درمورد طریقه مصرف دارو صحبت کند، دارو اگر درست مصرف نشود می تواند بی اثر و یا عارضه ایجاد کند.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  در بخش دیگری ازسخنان خود درمورد شایعات عوارض واکسن آنفلوانزا در فضای مجازی  نیز بیان کرد: تمامی داروهایی که در کشور وجود دارد و از داروخانه تهیه می شود از مبادی رسمی وارد و توسط وزارت بهداشت  کنترل می شود و هیچ مشکلی ندارند.
 
نیک نهاد اضافه کرد: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد مستعد بیماری مهر و آبان ماه است.
 
وی گفت: ویروس آنفلوانزا هر سال تغییر ساختاری می دهد و واکسن تولید دو سال گذشته برای زمان حال مناسب نیست و مردم بدانند واکسن باید به روز باشد ضمن اینکه برای بیماری آنفلوانزا هر سال واکسن تولید می شود و در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

 

 


بیشتر بخوانید:

داروخانه شبانه روزی 29 فروردین

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار