عضو هيأت علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: ايران جزء 10 كشور بلاخيز و ششمين كشور زلزله خيز دنيا است.
کد خبر: ۳۲۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 06 November 2016

حسين نگارش اظهار داشت: با توجه به واقع شدن ايران بر روي يكي از دو كمربند زلزله خيز جهان و وجود گسل هاي فراوان، وقوع زلزله در فلات ايران امري طبيعي است.

عضو هيأت علمي دانشگاه در ادامه افزود: به طور كلي سه منطقه زلزله خيز در ايران وجود دارد كه از آن جمله مي توان به زاگرس، البرز و ايران مركزي اشاره نمود.

به گفته وي صفحه عربستان از جنوب غربي و هندوشاه از شرق و جنوب شرقي و سيبري از شمال شرقي به ايران فشار وارد مي كنند و مقاومت ايران در مقابل فشارهاي وارده منجر به بروز گسل ها و شكستگي هاي متعددي در ايران شده است و فعاليت هاي اين گسل ها باعث گرديده كه ايران از مناطق مهم زلزله خيز دنيا محسوب شود.

نگارش ادامه داد: انرژي ناشي از فشارها در مناطق گسلي ذخيره و پس از رها شدن به صورت امواج مخرب زلزله موجبات نابودي و تخريب شهرها را فراهم مي سازند و زلزله هاي ايران بيشتر به خاطر فعاليت همين گسل‌هاست.

وي بيان كرد: مردم كشور ايران بايد زلزله را باور داشته باشند و آن را جدي بگيرند و با مقاوم سازي ساختمان با آن كنار بيايند.

نگارش اظهار كرد: گسل هاي ايران برخي فعال و بعضي غير فعالند ولي احتمال فعال شدن مجدد اين گسل ها نيز وجود دارد كه بديهي است حركت اين گسل ها در آينده نيز ادامه خواهد داشت.

عضو هيأت علمي دانشگاه سيستان وبلوچستان گفت: نتيجه نهايي اين كه چون ناهمواري هاي ايران جوان هستند و در قلب آثار آخرين كمربند كوهزايي سياره زمين واقع شده و در بين پليت هاي تكنونيكي قرار گرفته‌اند بنابراين از نظر زمين ساختي و در نتيجه حركات لرزه اي آرام نگرفته و براي نيل به تعادل ايزوستازي خود هنوز فعال هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار