کد خبر: ۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸ 08 February 2015

در حالی که کلاف صدور مجوز برای مراکز مشاوره ازدواج هر روز پیچیده‌تر می‌شود و افراد واجد شرایط نمی‌دانند برای گرفتن مجوز به سازمان بهزیستی مراجعه کنند یا به سازمان ورزش و جوانان؛ متن نهایی پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی مراکز مشاوره ازدواج نیز روی میز کمیته ٥ نفره دستگاه‌های ذیرربط خاک می‌خورد. چراکه سازمان بهزیستی ادعا دارد براساس ماده ٢٦ قانون اساسی صدور مجوز برای مراکز مشاوره ازدواج جزو وظایف ذاتی این سازمان تعریف شده و سازمان ورزش و جوانان نیز مدعی است براساس ماده ۴۳ برنامه و بودجه صدور مجوزهای مراکز مشاوره در حوزه ازدواج بر عهده وزارت ورزش و جوانان گذاشته شده است.

طبق ضوابط سازمان ورزش و جوانان مجوز می‌دهیم

جعفر قدیری معاون جوانان و امور فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی دراین‌باره معتقد است که با تصویب قوانین مربوط به وزارتخانه ورزش و جوانان صدور مجوز برای مراکز مشاوره ازدواج به سازمان ورزش و جوانان واگذار می‌شود.

این مقام مسئول می‌گوید: «ما کسی را دعوت نمی‌کنیم که برای گرفتن مجوز به سازمان ورزش و جوانان مراجعه کند؛ اما درصورتی‌که کسی برای صدور مجوز به سازمان ما مراجعه کند، براساس ضوابط خود به آن‌ها مجوز می‌دهیم.» وی ادامه می‌دهد: «من معتقدم این موضوع نباید محل اختلاف و بحث بین ما و سازمان بهزیستی باشد، چراکه ما هیچ ادعایی درباره صدور مجوز نداریم و در عین حال اصراری نیز برای دادن مجوز نیست».

قدیری با بیان اینکه ما اصراری برای اثبات جایگاه خود دراین‌زمینه نداریم، می‌افزاید: «سازمان بهزیستی مجوز بدهد؛ اما اگر قانون برای ما مشخص کرده که ما مجوز بدهیم نیازی به اثبات ادعای خود نداریم.» معاون جوانان و امور فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه در سایت وزارت ورزش و جوانان لینکی برای درخواست صدور مجوز وجود دارد، اظهار می‌دارد: « افرادی که به ما مراجعه می‌کنند در بحث ازدواج به سایت وزارت ورزش و جوانان ازجاع داده می‌شوند، اگر مورد درخواستی‌شان در سایت وجود داشت که اقدامات لازم را انجام می‌دهند در غیر این صورت به سایر نهادها و سازمان‌ها مراجعه می‌کنند؛ اما در سایت وزارت ورزش فرم‌های وجود دارد که می‌توانند با مراجعه به سایت، فرم‌ها را پر کنند و برای گرفتن مجوز اقدام کنند».

قدیری با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان وزارتخانه‌ای تازه‌تاسیس بوده و هنوز قوانین آن در مجلس تصویب نشده است، ادامه می‌دهد: «با تصویب قوانین وزارت ورزش و جوانان در مجلس، چهارچوب‌ها و رسالت ما نیز مشخص می‌شود و به طور حتم این موضوع در حوزه وظایف سازمان ما قرار خواهد گرفت».

صدور مجوز برای مراکز مشاوره ازدواج وظیفه ذاتی بهزیستی است

رضایی معاون پیشگیری سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی نیز مدعی است برابر قانون اساسی یکی از وظایف ذاتی سازمان بهزیستی صدور مجوز برای مراکز مشاوره ازدواج است.

این مقام مسئول دراین‌باره اظهار می‌کند: «براساس ماده ٢٦ قانون اساسی مجوز صدور مجوز برعهده سازمان بهزیستی است».

وی ادامه می‌دهد: «باتوجه‌به اینکه مردم رسالت بهزیستی را دراین‌باره قبول کرده‌اند و به نوعی در بین مردم این موضوع جا افتاده است که برای گرفتن هرگونه مجوزی دراین‌زمینه باید به سازمان بهزیستی مراجعه کنند، به عقیده من برای گرفتن مجوز دچار سردرگمی نمی‌شوند».

رضایی با بیان اینکه ٨٢ مرکز مشاوره در سطح استان با صدور مجوز از سازمان بهزیستی فعال هستند، می‌افزاید: «به دلیل اینکه سابقه سازمان بهزیستی در این موضوع خیلی زیاد است و علاوه بر این ما برای دادن مجوز دوره‌های متعدد به همراه اساتید مجرب داریم، ضمن اینکه در چارت سازمان بهزیستی یک کارشناس در این حوزه مشخص شده است، به عقیده من تنها نهادی که می‌تواند برای مراکز مشاوره‌ای مجوز صادر کند، بهزیستی است».

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان ادامه می‌دهد: «این در حالی است که در سازمان ورزش و جوانان و در سیستم و چارت این سازمان هنوز این سیستم وجود ندارد، بهتر است این سازمان کمی به سمت ما بیاید تا بتوانیم زودتر به هدف مشترکمان برسیم که همان تقویت نهاد خانواده و کاهش آسیب در این نهاد است».

رضایی ادامه می‌دهد: «به عقیده من نهادی باید صدور مجوز برای مراکز را برعهده بگیرد که در چارت سازمانی‌اش واحد نظارتی نیز برای مجوزهای صادرشده داشته باشد. در غیر این صورت مجوز صادر شود و هیچ نظارتی بر روی آن وجود نداشته باشد، فایده‌ای ندارد».


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار