رصد رسانه ها و این بار با نشریه "فروغ آذربایجان"
نشریه "فروغ آذربایجان" در آخرین شماره خود در مطلبی به قلم "عارف شیرزاد" به نقد ضعف و رکود حاکم بر فضای فرهنگی استان پرداخته است که در ادامه به دلیل قابل استفاده بودن مطالب ارائه شده بخش پایانی این مطلب بازنشر می شود:
کد خبر: ۳۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ 23 May 2015

زمین گیری بخش فرهنگی استان و خواب عمیق مسئولان متولی

فرهنگ زیربنای پیشرفت و اعتلای جامعه است و با توجه به اینکه فرهنگ ، اقتصاد و سیاست ارتباط تنگاتنگی با هم دارند ، بدون توسعه فرهنگی امکان توسعه اقتصادی و سیاسی میسر نخواهند شد و اگر توسعه ای هم در بخش اقتصادی صورت گیرد تک بعدی ودر دراز مدت مشکل ساز خواهد بود.

با این مقدمه می توان گفت با توجه به اینکه فرهنگ به خصوص قسمت معنوی وغیرمادی آن در شکل گیری انسان ها و در کل جامعه ونیز توسعه پایدار کشور بسیار با اهمیت است پس باید نسبت به آن حساس بود و برای توسعه بخش فرهنگی برنامه داشت.

اکنون کشور ما که با مشکلات اقتصادی و تحریم ها مواجه است بیشتر توجه مسوولان در سطح کلان به حل مشکلات اقتصادی معطوف است و کمتر به مسایل فرهنگی توجه می شود، اما به نظر می رسد این کم توجهی و غفلت در استان مرزی اردبیل که به اصطلاح پیشانی و خط مقدم نظام در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه است ابعاد بیشتری دارد.

از سال ها پیش این غفلت تا حدودی در اردبیل وجود داشته و هرگز مسئولان ذی ربط استان در دوره های دولتین نهم و دهم یک چارچوب مشخص و برنامه مدون برای توسعه فرهنگی آن نداشتند.

با توجه به شعارهای دکتر روحانی و هدف های اعلام شده از سوی دولت تدبیر و امید این امیدواری وجود داشت که تحرکی در بخش فرهنگی استان رخ دهد اما در حدود دوسالی که از عمر دولت تدبیر و امید گذشته سکون فرهنگی و کم توجهی به این امر مهم در اردبیل همچنان نمایان است.

آیا تاکنون مسئولان رده بالای استان از خود و ارگان های ذی ربط فرهنگی پرسیده اند که برای توسعه فرهنگی استان چکار کرده اند؟ آیا مدیرانی که دربخش فرهنگی بودند یا منصوب شدند در انجام وظایف خود موفق بوده اند؟ این ها سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود تا حداقل افکار عمومی در جریان تلاش های صورت گرفته یا نگرفته مسوولان امر باشند.

بعنوان مثال در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که اصلی ترین متولی فرهنگی استان محسوب می شود در بخش های هفت گانه فرهنگی و هنری از جمله شعر و ادبیات ، موسیقی ، هنرهای نمایشی ، سینما ، هنرهای تجسمی ، کتاب و مطبوعات چه اقدامات موثری انجام شده است؟

شواهد امر نشان می دهد که برنامه ریزی هدفدار برای توسعه و پویایی این بخش ها و پرورش استعدادها دیده نمی شود و هنرمندان و فعالان فرهنگی در این بخش ها با مشکلات زیادی مواجه هستند.

خبری از برگزاری برنامه های فرهنگی هنری ، جشنواره ها و نمایشگاه های استانی کمتر به چشم می خورد، کشتی مطبوعات محلی به گل نشسته و دیگر بخش های فرهنگی هنری هم تقریبا در حالت رکود به سر می برد ، بعضا کنسرت های موسیقی برگزار می شود که آن هم چندان تاثیری در رونق موسیقی محلی نداشته است و برگزار کنندگان آن نیز طیف خاص، منتسب به افراد خاص هستند.

اعضای شورای اسلامی شهرها که یکی از وظایف شان ایجاد زمینه برای فعالیت های فرهنگی است حرکت درخور توجه ای در این بخش نداشتند و به ویژه اعضای شورای شهر اردبیل که با انتشارآگهی های تبلیغانی و چاپ عکس های رنگی در نشریات مختلف به تبلیغ خود مشغول هستند و یا بعضا برسر تضاد منافع در مقابل یکدیگر گارد می گیرند تاکنون کار و برنامه خاصی در بعد فرهنگی ارائه نداده اند. آنها عمدتا به حل وفصل امورات روزمره که مهمترین آن تعیین شهردار و تصویب بودجه شهرداری است ، مشغول بودند و برخی نیز با پلکان شورا به فکر کرسی مجلس شورای اسلامی هستند.

متاسفانه شهروندان عزیز هم در انتخاب افراد بعنوان اعضای شورای شهر و تخصص ها و سابقه آنها توجه کافی ندارند و چه بسا افرادی به شوراها راه یافتند که توانایی لازم برای تفکر و ارائه طرح های فرهنگی را نداشتند. علاوه براین مسوولان فرهنگی هم ایده های جدیدی نداشتند و برخی از آنها به بهانه اینکه اعتبار نیست و یا اینکه به من مربوط نیست، برخی از امور فرهنگی را به امان خدا رها کردند.

در نشست های شورای فرهنگ عمومی که بدون حضور خبرنگاران تشکیل می شود عمدتا مسایل اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و کمتر به بخش فرهنگی توجه شده است درحالی که بسیاری از مسایل و معضلات اجتماعی ریشه در مسایل فرهنگی و اقتصادی دارد.

در واقع اگر شرایط اینگونه پیش برود استان اردبیل که در بخش های صنعتی و اقتصادی از استان های محروم کشور محسوب می شود در بخش فرهنگی هم حرفی برای گفتن نخواهد داشت و شهری که د ارالارشاد نامیده می شود روز بروز سیر قهقرایی را می پیماید.

پس باید فکری و راه چاره ای در این باره کرد و چه خوب است بجای اینکه اتاق فکر برای تقسیم مدیریت ها و کسب جایگاهها ایجاد کنیم ، اتاق های فکر برای ارائه ایده های جدید و یافتن راهکارهای عملی برای توسعه فرهنگی و اقتصادی استان داشته باشیم.

از سوی دیگر لازمه رسیدن به توسعه فرهنگی و اقتصادی داشتن برنامه ریزی دقیق و درست و بکار گیری مدیرانی با کفایت و کاردان و در کنارهماهنگی و همدلی مسوولان و پیگیری تفکر و عملی کردن برنامه های توسعه استان است که امیدواریم مسوولان رده بالا و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به این امر مهم توجه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار