با تفاهم بهزیستی و دادگستری در خراسان رضوی محقق شد
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی از عقد تفاهم‌نامه با دادگستری استان برای حضور مشاور روان شناس یا مددکار در دادگاه اطفال خبر داد.
کد خبر: ۳۸۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸ 04 March 2017
به گزارش تابناک رضوی،غلامحسین حقدادی گفت: 20 نفر از مددکاران و روان‌شناسان مشهد از مدیر کل دادگستری استان برای حضور در دادگاه اطفال، ابلاغ گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه هم‌اکنون اجرایی شده است گفت: مشاوران طرف قرارداد از سوی بهزیستی معرفی شده و پس از تأیید دادگستری در دادسرا، دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر حضور می‌یابند.
وی این تفاهم‌نامه را گامی برای بررسی جوانب علمی و تخصصی جرایم اطفال ارزیابی کرد و گفت: با این طرح و با همکاری قضات دادگاه‌های اطفال، امید می‌رود که کودکان کمتری سر و کارشان به ندامتگاه یا مراکز اصلاح و تربیت بیفتد.
معاون پیشگیری دادگستری خراسان رضوی نیز در این ارتباط گفت: این تفاهم‌نامه بر اساس مفاد قانونی آیین‌دادرسی کیفری جدید منعقد شده است.
سید امیر مرتضوی افزود: بر اساس تفاهم، مشاوران طرح باید از متخصصین علوم تربیتی، مددکاری اجتماعی، دانشگاهیان و فرهنگیان باشند.
وی ادامه داد: این افراد می‌توانند از بین شاغلین یا بازنشستگان انتخاب شوند که با نظر بهزیستی و دادگستری خواهد بود.
وی از بهزیستی استان به عنوان دستگاهی که بیشترین تعامل و ارتباط را با دادگستری در زمینه‌ی پیشگیری از وقوع جرایم دارد یاد کرد و گفت: چون ساز و کار اجرایی و عملیاتی شدن حضور مشاوران در دادگاه‌های اطفال، در قانون به صورت مطلوب فراهم نشده، تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌ی کل بهزیستی استان منعقد شده که اجرای آن در روزهای باقی‌مانده‌ی سال جاری آغاز می‌شود.
وی ضمن تشکر از بهزیستی خراسان رضوی در خصوص همکاری در طرح‌های پیشگیرانه گفت: طرح پیشگیری از طلاق، زنان آسیب دیده و اجرای قانون حمایت از کودکان، از جلمه زمینه‌های مشترک کار با بهزیستی است و در آینده نیز این همکاری‌ها توسعه خواهد یافت.
یک استاد مددکاری اجتماعی نیز در این زمینه گفت: در بسیاری از کشورها، زمینه‌ی حضور مددکاران و مشاوران در دادگاه‌های اطفال وجود دارد و در کشور ما نیز این امر باید محقق می‌شد که با این تفاهم‌نامه، زمینه‌ی انجام این مهم فراهم شده است.
دکتر حسین‌ غیاثی‌نژاد افزود: افراد بزرگ‌سال با انگیزه و اراده‌ی شخصی و معمولا با قصد مجرمانه دست به بزه می‌زنند اما کودکان ممکن است به صورت اجبار یا الزام و بدون اراده‌ی شخصی، مرتکب جرم بشوند.
وی ادامه داد: بنا بر این در جرایم کودکان، باید مددکار و روان‌شناس هم در کنار قاضی در پرونده حضور داشته باشند و جوانب علمی و اجتماعی موضوع را بررسی کنند.
وی تأکید کرد: این طرح هم در تحلیل موضوع بزه و هم در کاهش مجازات یا پیشنهاد مجازات جایگزین برای کودک بزهکار، تأثیر بسیار خوبی دارد.
مدیر گروه مددکاری مرکز علمی‌کاربردی بنیاد شهید و ایثارگران خراسان رضوی گفت: از آنجا که کار مددکاری، مراحل متعددی دارد و باید جوانب مختلف موضوع از جمله خانواده‌ی کودک نیز مورد بررسی قرار گیرد لذا مشاوره‌ی مددکاری در دادگاه اطفال، از نظر حق‌الزحمه‌ی مداخله‌ی مددکار و اعتبارات در نظر گرفته شده، باید با بررسی کامل‌تری صورت گیرد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار