به گزارش تابناک : از این آراء اکسپیدیشن توانست 1023 رأی را به خود اختصاص داده و درنتیجه با کسب 69 درصد از کل آراء بهعنوان پیروز اولین رقابت این گروه به دور بعدی صعود کند درحالیکه تاهو موفق به کسب 466 رأی شده است. امروز اما در دومین دوئل گروه SUVهای بزرگ، دو ژاپنی یعنی تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول/آرمادا روبروی یکدیگر قرار گرفتهاند.
تویوتا لندکروزر
لندکروزر بهواقع یکی از شناختهشدهترین نامها در صنعت خودروسازی است. نامی که مترادف با آفرود و جانسختی است. این SUV ژاپنی اما پیشینهای بسیار کهن دارد. در سال 1950 جنگ کره موجب ایجاد تقاضا برای وسایل نظامی سبک شد و به همین دلیل تویوتا نیز تصمیم گرفت با استفاده از مهندسی معکوس از روی جیپ ویلیز آمریکایی، چنین خودرویی را تولید نماید. اولین پروتوتایپ این خودرو با نام جیپ BJ در سال 1951 معرفی شد و تویوتا چنان از جیپ اصلی برای ساخت آن الهام گرفته بود که حتی نام جیپ را بر آن گذاشت. این سرآغازی بود برای تولد یکی از برترین آفرودرهای دنیا که بعدها و تا امروز در انواع، نسلها و سریهای بسیار گوناگونی تولید شد. تویوتا لندکروزر را میتوان به همراه جیپ ویلیز و لندروور دیفندر پدر و اسطورهٔ آفرودرهای دنیا دانست. همانطور که گفته شد، لندکروزر در نسلها و سریهای زیادی تولید شد که حتی تولید سری قدیمی 70 آن هنوز هم ادامه دارد. همچنین بعداً نسخهٔ کوچکتری از لندکروزر با نام لندکروزر پرادو نیز ساخته شد و نمونهٔ لوکس آنهم توسط لکسس با نام LX تولید گردید؛ اما لندکروزر اصلی کنونی سری 200 نامیده میشود که برای اولین بار در سپتامبر سال 2007 معرفی شد. تولید این نسل لندکروزر هنوز ادامه دارد اما چندی پیش برای سال 2016 تویوتا آنرا مورد فیسلیفت و بهروزرسانی قرار داد که بیشترین تغییرات ظاهری آن در بخش جلویی انجام شده است. این SUV ژاپنی با پیشرانههای مختلف و در انواع گوناگونی تولید میشود که در دوئل ما با موتور 5.7 لیتری V8 بنزینی تنفس طبیعی خود شرکت کرده است. این پیشرانه، 380 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط گیربکسهای مختلفی چون یک واحد هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ میرسد.
نیسان پاترول/آرمادا
پاترول نیز یکی دیگر از آفرودرهای حرفهای و اسطورهای ژاپنی است که تاریخ معرفی آن نیز دقیقاً مانند لندکروزر به سال 1951 برمیگردد. در ماه سپتامبر این سال، اولین نسل این ماشین با کد 4W60 معرفی شد که این هم ظاهری مشابه جیپ ویلیز داشت. بدین ترتیب حیات پاترول نیز از این طریق آغاز شد و مانند لندکروزر طی نسلهای گوناگونی در سالهای بعد به تولید رسید. همچنین نسل سوم این SUV ژاپنی توسط پارسخودرو به تولید رسید و چندین سال در کشورمان عرضه شد. پاترول هماکنون در نسل ششم خود قرار دارد که در ژانویهٔ 2010 معرفی شده و هنوز در حال تولید است. همانند لندکروزر، برادر لوکس پاترول هم توسط اینفینیتی با نام QX80 تولید میشود؛ اما چند وقتی است که نیسان این خودرو را تحت عنوان نسل جدید مدل آرمادا در ایالاتمتحده عرضه میکند. نسل اول آرمادا بهعنوان یک SUV بزرگ برای بازار ایالاتمتحده بر پایهٔ پلتفرم پیکاپ تایتان ساخته و در سال 2003 معرفی شد اما نیسان تصمیم گرفته جهت کاهش هزینهها، همان پاترول را با تغییراتی جزئی بهعنوان نسل دوم آرمادا در آمریکا عرضه کند؛ بنابراین پاترول و آرمادا در اصل خودروهای کاملاً یکسان اما با تفاوتهایی جزئی هستند (تصاویر این مطلب و قیمت مذکور در جدول نیز متعلق به آرمادا هستند). البته آرمادا از تجهیزات بیشتری نسبت به پاترول برخوردار است و به همین دلیل میتوان آنرا چیزی بین پاترول و اینفینیتی QX80 دانست. نیسان برای پاترول در بازارهای جهانی سه پیشرانهٔ مختلف بنزینی را ارائه میکند اما آرمادا در بازار ایالاتمتحده فقط با یکی از این سه موتور عرضه میشود که ما هم همان را برای این رقابت انتخاب کردهایم. این موتور از نوع 5.6 لیتری V8 تنفس طبیعی است که 390 اسب بخار قدرت و 535 نیوتن متر گشتاور دارد.
مشخصات فنی
تویوتا لندکروزر | نیسان پاترول | |
پیشرانه | 5.7 لیتری V8 | 5.6 لیتری V8 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 380 اسب بخار | 390 اسب بخار |
گشتاور | 545 نیوتن متر | 535 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 6.7 ثانیه | 5.9 ثانیه |
مسافت 400 متر | 15.1 ثانیه | 14.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر/ساعت | 215 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 15.1 لیتر (ترکیبی) | 15.5 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 2688 کیلوگرم | 2680 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | 3.7 تن | 4.1 تن |
طول | 4.95 متر | 5.14 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.85 متر | 3.07 |
حجم صندوق بار | 453 لیتر | 481 لیتر |
قیمت | 85,000 دلار | 61,000 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.